Treinen moeten langzamer door nieuwe spoortunnel Delft

De treinen zullen voorlopig bij station Delft maximaal 80 kilometer per uur rijden, in plaats van 140 kilometer per uur. Als treinen harder rijden ontstaat er een te hoge luchtdruk, waardoor de automatische draaideuren in de stationshal te snel draaien. Dat bevestigt een woordvoerder van ProRail naar aanleiding van een bericht van RTV West.

Inmiddels zijn de draaideuren strakker ingesteld zodat de luchtdruk er minder invloed op heeft. De tunnel is ontworpen om er met snelheden van 140 km per uur doorheen te rijden. "Als een trein met hoge snelheid door het station rijdt, is er veel luchtdruk. Die gaat het station in en zoekt een weg naar boven, naar buiten. De snelste weg blijkt nu via die draaideuren bij de ingang te zijn.´´

Aanpassing
ProRail houdt er overigens rekening mee dat er nog wel meer zaken aan het licht komen die verbetering behoeven. "Bij zo´n project duiken er altijd zaken op die in de praktijk toch net even anders uitpakken.´´ Om te onderzoeken wat de beste structurele oplossing is, rijden de doorgaande treinen voorlopig maximaal 80 kilometer per uur. Alleen goederentreinen en de Intercity´s Amsterdam – Brussel stoppen niet te Delft. De aanpassing zorgt niet voor vertraging.

Geen treinverkeer
Op de tweede dag na ingebruikname van de tunnel was er meer slecht nieuws: het treinverkeer kwam rond kwart over zes ´s avonds tot stilstand door een brandmelding in de spiksplinternieuwe tunnel. Het ging weliswaar om loos alarm, maar desondanks kon het treinverkeer pas drie uur later weer volledig hervat worden. Reizigers konden gedurende de storing gebruik maken van trams en bussen. 

Nieuw station
Na jaren van bouwen werd het nieuwe ondergrondse treinstation zaterdag onder brede belangstelling geopend. Honderden Delftenaren kwamen het station direct bewonderen. Ook werden er rondleidingen gegeven. Het oude stationsgebouw uit 1883 blijft overigens gewoon bestaan, maar krijgt wel een andere functie. Voorheen reden de treinen in Delft over een viaduct, dat wordt deze maand gesloopt. 

350 treinen
Delft ligt aan een van de oudste lijnen van Nederland. De eerste trein stopte er in 1847. Het is ook een van de drukste trajecten. Per dag reden er 350 treinen over een oud en lawaaiig spoorviaduct langs de historische binnenstad. Het was bovendien een flessenhals. Dat blijft voorlopig ook zo, totdat de tunnel in 2017 viersporig wordt. Met het hele project is een inverstering gemoeid van 1 miljard euro.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 23 december 2016 14:22

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

23 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug