Internationale treinkaartjes van de NS zijn soms duurder dan nodig is. Dat stelt reizigersvereniging Rover op basis van een steekproef. Daaruit blijkt dat kaartjes gekocht bij NS International soms duurder uitvallen dan wanneer je ze via buitenlandse websites koopt. Zo kost een directe reis van Barcelona naar Brussel op een willekeurige dag bij de NS 102 euro, terwijl reizigers via de Franse spoorwegen een kaartje voor 88 euro kunnen krijgen.
Wie bij NS 88 euro wil betalen, moet het kaartje Brussel – Parijs en Parijs – Barcelona los kopen. Dan komt het tarief opeens wel op € 88, maar wie in één keer Brussel – Barcelona intikt, moet € 102 afrekenen. Andere verbindingen met Spanje laten dezelfde afwijking zien, waarbij soms tientallen euro’s te veel wordt gerekend. Volgens NS heeft dat te maken met de verbinding met buitenlandse ticketsystemen. De laagste tarieven kunnen hier niet automatisch worden opgehaald, terwijl websites uit andere landen dat wel kunnen. Op dit moment is daar weinig aan te doen, maar de NS zegt het probleem te onderzoeken. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is dat een breder probleem. “Er is niet een website die de beste tarieven heeft. De Tsjechische spoorwegen hebben bijvoorbeeld goedkopere treinkaartjes vanuit Duitsland en België naar Praag dan de DB en de NMBS”, legt Van Kuijeren uit. NS gaf eerder aan per jaar circa 100 treinkaartjes naar Barcelona te verkopen. De Treinreiswinkel zegt daar ver overheen te gaan.
Volgens Rover zijn vervoerders verplicht de beste tarieven aan te bieden. De belangenorganisatie zegt dat dit geregeld is in een Europese verordening. NS moet volgens Rover dus ook de scherpe tarieven aanbieden die de SNCF ook heeft. Overigens heeft ook de SNCF niet altijd de beste prijs: vorige maand had de Spaanse spoorwegen een actietarief voor de TGV Parijs – Barcelona, die actie werd uitsluitend aangeboden bij de Spaanse spoorwegen (RENFE).
Treinreiziger.nl is op dit moment bezig met een uitgebreid onderzoek waarbij ticketaanbieders uitgebreid worden vergeleken. “Er komen merkwaardige verschillen boven. Was het maar waar dat er een plek was waar je de beste prijs kon vinden. Er zijn de laatste jaren wel stappen gezet in die richting, maar er zijn nog veel meer stappen te zetten. Wat dat betreft mogen we blij zijn dat NS is aangesloten op het tariefsysteem van de Duitsers, en ook deels op het Franse tariefsysteem.”
© Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 2 mei 2021 18:00
Door een forse bezuiniging dreigt er een kaalslag voor het openbaar vervoer in de grote…
De grote wateroverlast in Centraal-Europa heeft het treinverkeer in de hele regio in de war…
De Tweede Kamer ziet geen enkele verhoging van de prijs van treinkaartjes zitten. Dat bleek…
European Sleeper verwacht in 2026 de nachttrein Amsterdam-Barcelona te kunnen rijden. Aanvankelijk was het plan…
Treinreizigers van NS kunnen sinds afgelopen vrijdag voor het eerst met een elektrische touringcar reizen…
Een grote storing heeft het Duitse treinverkeer vandaag urenlang stilgelegd. De problemen begonnen rond 13:00…