Treinpersoneel Duitse spoorwegen (DB) kondigt zesdaagse staking aan: van 24 t/m 29 januari

De Duitse treinbestuurdersvakbond GDL roept werknemers van het staatsbedrijf Deutsche Bahn (DB) opnieuw op om te gaan staken. De vakbond wil dat de machinisten vanaf woensdag 24 januari 02.00 uur tot maandag 29 januari 18.00 uur het werk neerleggen.

Veel uitval

De staking zal naar verwachting grote gevolgen hebben voor langeafstandsreizigers. Bij vorige stakingen reed ongeveer 20% van de ICE-treinen. De ICE van en naar Nederland wordt vaak bij stakingen geschrapt. Regionale treinen blijven meestal wel (deels) rijden. “Waarschijnlijk zullen ook de Nightjet-nachttreinen uitvallen” verwacht redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Bij eerdere stakingen hebben we gezien dat de nachttreinen altijd uitvallen” verklaart hij.

Waarschijnlijk zal een deel van de regionale treinen tussen Nederland en Duitsland wel blijven rijden, al zal daar ook sprake zijn van uitval. Wie een treinticket heeft gedurende de stakingsperiode mag met het treinticket reizen van 22 januari t/m 5 februari, of kiezen om de reis om te boeken naar een andere boeking.

Loonsverhoging

De vakbond streeft naar loonsverhoging voor het spoorwegpersoneel in verband met de inflatie. Ook wil GDL een kortere werkweek van 35 uur voor het huidige loon. DB wilde aanvankelijk niets van een kortere werkweek weten, maar bood wel meer loon.

Afgelopen vrijdag deed Deutsche Bahn de machinistenvakbond echter een nieuw aanbod, waarin staat dat machinisten en conducteurs vanaf 2026 kunnen kiezen voor een uur minder werken tegen hetzelfde salaris of voor een loonsverhoging van 2,7 procent. Ook stelt DB in het aanbod loonsverhogingen voor per augustus 2024 en april 2025. Gezien de nieuwe stakingsoproep lijkt GDL het niet eens te zijn met het voorstel.

Het conflict tussen Deutsche Bahn en de spoorwegvakbond begon begin november. Sindsdien heeft het treinpersoneel in Duitsland al drie keer gestaakt, omdat de partijen er tijdens de onderhandelingen samen niet uitkomen. De stakingen hadden grote verstoringen op het Duitse spoor tot gevolg.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:51

Share

Recent Posts

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

1 dag terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

2 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

2 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

3 dagen terug

Maatregelen voor flessenhals Zwolle – Meppel

ProRail gaat een aantal maatregelen nemen om de doorstroming van het treinverkeer tussen Zwolle en…

4 dagen terug

Prijsvraag! Win een cadeau uit nieuwe NS Fanshop

Doe mee met onze prijsvraag en win een NS knuffeltrein of NS treinkerstbal uit de…

5 dagen terug