Treinpersoneel Duitse spoorwegen (DB) kondigt zesdaagse staking aan: van 24 t/m 29 januari
22 jan 2024 9:10
De Duitse treinbestuurdersvakbond GDL roept werknemers van het staatsbedrijf Deutsche Bahn (DB) opnieuw op om te gaan staken. De vakbond wil dat de machinisten vanaf woensdag 24 januari 02.00 uur tot maandag 29 januari 18.00 uur het werk neerleggen.
Veel uitval
De staking zal naar verwachting grote gevolgen hebben voor langeafstandsreizigers. Bij vorige stakingen reed ongeveer 20% van de ICE-treinen. De ICE van en naar Nederland wordt vaak bij stakingen geschrapt. Regionale treinen blijven meestal wel (deels) rijden. “Waarschijnlijk zullen ook de Nightjet-nachttreinen uitvallen” verwacht redacteur Hildebrand van Kuijeren. “Bij eerdere stakingen hebben we gezien dat de nachttreinen altijd uitvallen” verklaart hij.
Waarschijnlijk zal een deel van de regionale treinen tussen Nederland en Duitsland wel blijven rijden, al zal daar ook sprake zijn van uitval. Wie een treinticket heeft gedurende de stakingsperiode mag met het treinticket reizen van 22 januari t/m 5 februari, of kiezen om de reis om te boeken naar een andere boeking.
Loonsverhoging
De vakbond streeft naar loonsverhoging voor het spoorwegpersoneel in verband met de inflatie. Ook wil GDL een kortere werkweek van 35 uur voor het huidige loon. DB wilde aanvankelijk niets van een kortere werkweek weten, maar bood wel meer loon.
Afgelopen vrijdag deed Deutsche Bahn de machinistenvakbond echter een nieuw aanbod, waarin staat dat machinisten en conducteurs vanaf 2026 kunnen kiezen voor een uur minder werken tegen hetzelfde salaris of voor een loonsverhoging van 2,7 procent. Ook stelt DB in het aanbod loonsverhogingen voor per augustus 2024 en april 2025. Gezien de nieuwe stakingsoproep lijkt GDL het niet eens te zijn met het voorstel.
Het conflict tussen Deutsche Bahn en de spoorwegvakbond begon begin november. Sindsdien heeft het treinpersoneel in Duitsland al drie keer gestaakt, omdat de partijen er tijdens de onderhandelingen samen niet uitkomen. De stakingen hadden grote verstoringen op het Duitse spoor tot gevolg.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Vor wie Nederland erg vindt… Het mag helaas duidelijk zijn dat wie in Duitsland op werkbezoek of vakantie wil, op de auto is aangewezen. Zelfs als er geen formele staking is, rammelt het Duitse treinverkeer aan alle kanten. En nee, ik ben geen ‘rechtse rakker’ maar iemand, die graag met de trein reist.
Klopt!. Het Duitse spoornet/de treinverbindingen zijn zeer onbetrouwbaar. Achterstallig onderhoud (het geld ging naar de voormalige DDR) betekent dat er bijna geen trein volgens de dienstregeling rijdt.
Dat kloot niet. De grootste verwaarlozing van de spoorinfra was in de Bondsrepubliek tussen 1960 en 1990. Toen is ook een kwart van alle spoorlijnen opgedoekt.
Dan maar een rondreis in Zwitserland.
En hoe kom je in Zwitserland? Precies! Via Duitsland!
Je kunt ook via Frankrijk
….want daar gaat het wel lekker met de spoorwegen 😉
De SNCF is nog een echt staatsbedrijf in al zijn gedragingen – en dat helpt ook niet (voor wie dat dacht dat nationalisatie helpt): Alles wordt op TGV’s gezet met verplichte reserveringen (liver weinig volle treinen dan elk uur eentje die noet propovol is), het regionaal vervoer wordt verwaarloosd: materieel is oud en versleten, vage dienstregelingen (3 treinen tot 09:00 daarna de rest van de dag niks), enzovoorts.
Je kunt met de TGV naar Bazel.
Treinrondreis heeft naar Zwitserland de nodige reizigers. Die gaan nu via Parijs. Kost ons circa wel 70 tot 80 euro per persoon extra met Interrail. Metro in parijs is niet echt super fijn.
Een gezelschap kan toch makkelijk met de taxi? Voor mensen die de metro niet zo kennen is wel een gedoe en risico. Ik fiets veel in Parijs en met de bus kan ook als je geen haast heb, je ziet dan ook wat.
Met een vliegtuig.
Neen, gewoon dinsdag of woensdag met ICE naar Basel.
Een staking heeft veel nadelen, maar voordelen zijn er ook. Zo wordt er heel erg veel energie bespaard. Daar kun je je auto best vaak mee opladen. Dat is natuurlijk ook wen nodig. Voor veel reizen wordt nu de auto ingezet en die moeten wel opgeladen zijn. Maar je wilt niet wete hoeveel alle ICE treinen verbruiken.
Wow, wat een onzin-argument.
Met de energie die bespaard wordt door die trein niet te laten rijden kunnen ongeveer 5% van het aantal mensen per electrische auto vervoerd worden.
Ha ha, en de pers maar roepen dat we met de internationale trein moeten in plaats van met het vliegtuig. Het is gewoon een farce.
Deze staking is/(zal) de 1e overwinning naar de 25-urige werkweek (zijn).
Sukses!
Een 25-urige werkweek is echt niet realistisch vanwege de vele personeelstekorten in essentiële sectoren. Ik hoop dat de vakbonden dat ook gaan inzien.
Mensen kiezen voor de 25- urige werkweek.
Voor iedereen dan moet/ kan dat via gezamenlijke actie middels vakbonden gerealiseerd worden of je kies er zelf voor en je organiseert dat.
Of de politiek moet/ kan het realiseren.
Het geld/ kapitaal is er.
Als je per se een 25-urige werkweek wilt zoek je maar netjes een baan voor 0,62 fte tegen dito salaris.
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat mensen daar massaal voor kiezen of dat er überhaupt een beweging bestaat om dat te bewerkstelligen. Maar als ze toch een volstrekt onhandig aantal uren willen werken, dan kunnen ze toch gewoon parttime aan de slag gaan?
Het is realistisch, omdat als ze extra lang doorstaken alle reizigers weglopen, opdat er voor het bedienen van de nodige treinen dan idd toekan met werkweken van minder dan 25 uur….. Wel zal het aantal auto’s op de snelweg enorm toenemen.
Hoe maak je een bedrijfstak helemaal kapot…. Laten de spoormaatschappijen volledig inzetten op het autonoom laten rijden van bussen en treinen, de techniek bestaat al
AI gaat 60% van de HBO en yniversitair onzin banen vervangen.
Kunnen toch enigen van hen machinist voor 25 uur gaan spelen.
> Laten de spoormaatschappijen volledig inzetten op het autonoom laten rijden van bussen en treinen, de techniek bestaat al.
Aan het autonoom laten rijden van auto’s is veel meer eer te behalen.
Zeker. Als er een zelfstandigrijdende auto komt, waarvoor ik geen rijbewijs nodig hen ga ik die zeker kopen.
Is er al bekend of de TUI Ski express van vrijdag 26 januari wel rijdt?
Dat zul je bij TUI moeten navragen.
Ga er maar vanuit dat die wel rijdt (tenzij dat TUI opeens iets anders zegt). Die trein wordt namelijk niet door DB-personeel gereden maar door andere partijen, die dus niet getroffen zouden moeten worden door de stakingen. Misschien zelfs dat je minder last hebt van vertragingen nu er minder andere treinen in de weg zitten:)
Heb net gebeld met Tui. De trein zal gewoon rijden maar hoe zit dat met de seinbediening?
Bij de seinhuizen wordt slechts op een enkele plaats gestaakt, o.a. in Aachen
De GDL heeft ook de politiek in het vizier. De GDL verwijt de groen-rode coalitie dat ze welgeld heeft om het Deutschland-Ticket tegen een afbraakprijs te verkopen maar geen geld voor een forse loonsverhoging voor het personeel.
Tegelijkertijd blijkt uit enquêtes dat een forse meerderheid van de Duitsers inmiddels voorstander is van een beperking van het stakingsrecht omdat dat in toenemende mate door de vakbonden in publieke sectoren wordt gebruikt voor chantage.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
De coalitie houdt zich op de vlakte. Als ze de GDL steunen is de kans groot dat ze uiteindelijk ook de rekening moeten betalen, als ze zich tegen de GDL uitspreken zijn ze bang de vakbondsleden naar de AfD te jagen.
Er zit zeker ook een politiek aspect aan. Stakingsleider Weselsky is zelf al jaren actief lid van de rechtse CDU (oppositie) en is een uitgesproken tegenstander van de huidige groen-rode coalitie.
Weselsky is altijd al tegen milieumaatregelen omdat die werkgevers en werknemers op kosten jagen.
Het zou allicht schelen als er een soort van nooddienstregeling komt om tijdens de stakingen zoveel mogelijk stations ten minste 1x/2 uur te bedienen. Op de hoofdlijnen rijdt dan 1x/2 uur een ICE (wat nu ook al is) en daarnaast 1x/2 uur een RB/RE. Dan blijven in ieder geval de meeste stations bereikbaar tijdens stakingen.
Dat is nou juist het punt van een staking, dat er geen treinen rijden.
Als dan alsnog de belangrijkste stations gewoon bereikbaar zijn is het nut een beetje weg.
Over de wenselijkheid van de staking valt uiteraard te discussiëren maar een “nood”dienstregeling instellen staat eigenlijk gewoon gelijk aan een stakingsverbod.
België kent ook een verplichte minimale dienstverlening bij een staking.
Weet iemand waarom de Nightjet altijd uitvalt als er in Duitsland gestaakt wordt. Er zit toch ÖBB personeel op die trein? Of staakt de treinverkeersleiding mee?
De machinisten zijn op het Duitse stuk vermoedelijk van DB.
Volgens mij zijn de trainmanagers wel van ÖBB, maar is de machinist in dienst van DB. Het zijn de machinisten van DB die weer gaan staken.
Er zit eerst een NS machinist op, daarna vanaf Keulen meen ik een DB machinist. Laaste stuk een öbb machinist.
Is het niet mogelijk om een Nederlandse internationale trein met Nederlands personeel door Duitsland te laten rijden?
Dan kan in elk geval een deel van het treinverkeer blijven rijden. Wat ook de Duitse passagiers tot voordeel zal zijn.
En bovendien vraag ik mij af of er een reizigersorganisatie in Duitsland is. Die mag zo zachtjes aan dan wel eens gaan aanschuiven in dit conflict. Het zijn tenslotte vooral de passagiers die gedupeerd worden.
Dat kan maar dan moet je eerst machinisten gaan opleiden voor zowel het Duitse spoorwegnet. Dat kost bakken met geld dus dat doen ze niet.
Een reizigersorganisatie is geen partij in een CAO-conflict.
Niet realistisch, dat kost bakken met geld om het Nederlandse personeel daarvoor te scholen. Wat je wel kunt overwegen is om de treinen niet meer door DB te laten besturen maar door machinisten van een particuliere goederenvervoerder.
Zoiets heet besmet werk
Nee, zoiets heet arbeidsethos.
De Duitse stakingswet kent geen verbod op “besmet werk”. Bedrijven mogen bijv. gewoon uitzendkrachten inhuren om stakend personeel te vervangen.
Is dat realisme? Het gaat om machinisten! Die pluk je niet zomaar even van de straat af.
@Bert: machinisten is niet het echte probleem. Misschien wel om alle treinen volledig te rijden, maar ook op de ICE zit ook vaak Nederlands personeel. Maar het heeft inderdaad met besmet werk te maken.
@Bert Sitters
Dat “besmet werk” in Duitsland niet bestaat betekent bijv. ook dat niet-stakende machinisten overwerk kunnen mogen doen om stakende collega’s te vervangen. Ook huurt DB op tal van plaatsen vervangende touringcars in en rijden stads- en streekvervoer op een aantal plaatsen extra ritten.
@bert
Zag gisteren op het Duitse nieuws dat de S-Bahn Berlijn gepensioneerde machinisten terughaalt om tijdens de staking toch een deel van de diensten te kunnen rijden.
Valbonden vinden inderdaad dat Nederlandse machinisten niet het werk mogen overnemen van stakende Duitse machinisten. Dat zien de vakbonden inderdaad als besmet werk. Mijns inziens veel te snel.
Deze machinisten zijn niet gevoelig voor wat een minister zegt, of wat een reizigersorganisatie zegt. Ze zijn (bijna) bereid om het bedrijf kapot te staken, terwijl DB allersinds redelijk loonbod heeft gedaan.
Op lijnen in Duitsland mag Nederlands personeel best diensten overnemen want de Duitse wet kent het begrip “besmet werk” helemaal niet. Op veel plaatsen zet DB dan ook de komende dagen vervang nde bussen in die worden ingehuurd bij touringcarbedrijven.
Waarom doen ze geen stiptheidsactie? Op tijd rijden en kaartjes controleren?
Dat zou voor reizigers een keer een fijne manier van actievoeren zijn.
Met het oog op duurzaamheid en het mensen aanzetten tot minder vliegen zouden spoorwegmaatschappijen NOOIT meer moeten mogen staken
In nederland hebben buschauffeurs dat ooit gedaan. De schade werd met succes verhaald op de vakbond. Die was verantwoordelijk de misgelopen omzet te vergoeden.
Dat kan misschien als het personeel er dan mee akkoord gaat dat het ook geen salaris krijgt. Want waar moeten de salarissen van betaald worden zonder inkomsten?
Omdat machinisten geen kaartcontroles doen.
Ik kom net uit Oostenrijk. Ervaring met DB:
Heenreis: 4,5uur vertraging door meerdere oorzaken zoals, problemen oop het spoor op verschillende locaties, waardoor er via een andere route gereden werd, een trein gewoon niet verder ging, vervangtrein kreeg geen machinist,de laatste trein niet meer kwam waardoor we uiteindelijk edn taxi moesten nemen om nog überhaupt die dag op plaats van bestemming aan te komen.
Terugreis week later: 10 min trein, overstappen op bus, na tien min overstappen op andere bus, na half uur overstappen op trein. Halverwege noodstop, half uur vertraging. Op driekwart locomotief kapot, uur op koud station wachten op vervangtrein.
Hoeveel geplande overstaps had je en hoeveel tijd zat daar tussen? Duitsland is de stiptheid dramatisch. 4+ uur vertraging is zeldzaam, maar komt zeker voor, tot circa 8 uur.
Nou dat is pech!
Je krijgt echter 100% restitutie van je treinreisprijs.
Is dat effe gemakkelijk terugverdiend.
Praktische vraag: Weet iemand of de metro in Berlijn nog wel bruikbaar is tijdens de landelijke staking?
De metro wel, de S-Bahn op een enkele uitzondering niet.
U-Bahn ja, S-Bahn nee
De S-Bahn rijdt wel op lijnen in het oostelijke deel van de stad waar geen metro of tram in de buurt komt.
Wellicht is het handig om wat minder Bovag en ADAC reclames op deze website te zetten. Immers dit is een spoor website.
PS. Sorry ik kan geen cynischere opmerking bedenking, gezien stakingen, storingen en ander constant malfunctioneren van het OV mensen in de auto jaagt.
Reclame wordt verzorgd door Google Ads en kan bij iedereen anders zijn. Het is niet zo dat dese partijen groots bij ons hebben ingekocht.
Het heeft niets met Google ads van doen. Ik bedoel het meer satirisch omdat dit soort gigantische stakingen het effect hebben dat mensen de auto ingejaagd worden en niet meer makkelijk terugkeren naar het OV. Overigens net als het gestuntel in Utecht na de stroomstoring. Ergens vreemd dat men aan een kant zegt dat men het OV wil bevorderen ivm het klimaat / milieu en dat de regering zo laks met de hele serie aan storingen, stakingen omgaat. Zo is in Duitsland overduidelijk een EUR 49,- klimaatticket om het OV gebruik te bevorderen, maar de kwaliteit (betrouwbaarheid) van de dienstverlening en de stakingen zijn niet bepaald OV promotie, maar een middel om mensen de auto in te jagen.
In ieder geval het Every Day ticket blijft tot eind van dit jaar 49 E per maand kosten.
Klimaatvriendelijke OV mobiliteit voor 1,60 E per dag.
DEUTSCHLAND TICKET SUPER!
Met RE, RB, bus, S- U- bahn, metro onderweg in Duitsland.
Dat is toch fijn, ook al kun je het in de eerste maand van het jaar op praktisch 8 a 9 dagen niet gebruiken.
Het Deutschlandticket kan je op de bus, S-bahn en ook op regionale treinen gebruiken van de andere vervoerders die inmiddels wel met de DGL een overeenkomst gesloten hebben.
Dus voor 1,60 queer durch Köln (bus) of met de regionale treinen naar Bonn, Dusseldor etc.
Vervoermobiliteit voor 1,60 E per dag.
Nog niet de Luxembourgse variant.
‘Queer durch Köln’, wat moeten we ons daarbij voorstellen?