fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

14 mei 2025 18:12

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken in de stoptrein van Roosendaal naar Antwerpen en Puurs. Spoorbeheerder ProRail verwacht dat er vanaf 19.00 uur weer treinen kunnen gaan rijden.

De brand onstond woensdagmiddag rond 17.00 uur, vermoedelijk in het toilet van de Belgische NMBS-trein toen deze al aan het perron stond. Alle inzittenden van de trein zijn geëvacueerd. Niemand raakte gewond.

De brandweer heeft de brand snel kunnen blussen. Voor de zekerheid heeft ProRail in Roosendaal de stroom van de bovenleiding gehaald waardoor al het treinverkeer stil kwam te liggen.

De NMBS zet bussen in tussen Roosendaal en het Belgische Essen, maar de bussen rijden beperkt. In de andere richtingen worden geen bussen ingezet. Naar verwachting rijden er vanaf 19.00 uur weer beperkt treinen van en naar Roosendaal.

4.7 3 stemmen
Artikel waardering
14 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 maand geleden

Wat een slechte zaak dat de NS geen bussen inzet, terwijl de NMBS dit wel beperkt doet. Ze zeggen gewoon zoek het zelf maar uit. In de praktijk betekent dit de Volans naar Breda, die waarschijnlijk afgeladen vol is. Het is echt geen porem dat de NS geen alternatief vervoer inzet als zulk oponthoud ontstaat en dat sinds de nieuwe concessie ook niet meer verplicht is.
Overigens zet de NMBS met de varkensneuzen een van hun oudste treintypes in op deze lijn.

Stokbosveen
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Overigens zet de NMBS met de varkensneuzen een van hun oudste treintypes in op deze lijn.

Dat is ook het enige Belgische treintype dat op het Nederlandse spoor is toegelaten.

Geen businzet valt te begrijpen, het is onvoorzien en dat ook nog in de spits. Daarnaast is de businzet maar voor een zeer beperkte tijdsduur. Voordat het geregeld is zullen de treinen alweer rijden.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Ook de MS-80 Break is in Nederland toegelaten vroeger op de lijn Luik – Maastricht. Echter dit materieel is wel iets nieuwer, maar ook niet echt veel.

Jan
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

MR86 is bij mijn weten ook toegelaten voor Nederland.

Jan
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Bussen tussen Essen en Roosendaal waren deze keer voorzien door NS, niet door de NMBS.

Ricardo
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

ProRail schat in dat de verstoring 2 uur duurt, tegen de tijd dat er genoeg bussen gereden hebben om een aanzienlijk deel van de reizigers weg te werken is de verstoring al lang en breed voorbij als die inschatting klopt en is gewoon wachten de beste optie.

Thomas
1 maand geleden

Sinds die Koolmees de baas is gaat het wat mij betreft steeds slechter met NS. De treinen lijken wel steeds goorder te worden (Bied vrijwilligers die ze schoon willen maken gratis reizen aan o.i.d) daarbij heb ik dit jaar al enorm rare keuzes gezien bij het inzetten van bussen vanuit goes maar bergen op zoom op elk tussengelegen station stoppen ( net zoals de treinen) daarbij laat je steeds de grootste groep uit de steden langer reizen voor het voordeel van een paar dorpelingen ( om maar te zwijgen over de snellere trein in Zeeland die nergens op aansluit kan iets eerder vertrekken uit vlissingen en probleem opgelost) en dan 2 weken terug op een stukje van 18 minuten met de trein (Roosendaal-breda 2x 20 minuten overstappen en 2x met de bus) laat dan de intercity die 6 minuten wacht in Roosendaal iets eerder vertrekken en lage zwaluwe meepakken zodat je vanaf daar met de sprinter naar Breda kan.
Ik dacht dat D66 voor het OV is

Thomas
1 maand geleden
Antwoord aan  Thomas

Lol en dan lees ik verder dat de inzet van bussen wel door de ns was geregeld

Jan
1 maand geleden
Antwoord aan  Thomas

Zou er een verschil zitten in de nationale en internationale concessie? Dat NS bijvoorbeeld nationaal geen bussen dient te voorzien maar op een internationaal traject zoals Essen – Roosendaal wel?
Mogelijks zijn deze bussen ook geregeld onder lichte druk van de NMBS.

Gwyddion van Goch
1 maand geleden
Antwoord aan  Thomas

D666 is voor afbraak van Nederland. Net als alle andere linkse partijen. Het is immers LINKS, dat vóór de EU en dus ook de marktwerking heeft gekozen, waardoor ALLES SLECHTER en onbetaalbaarder is geworden!!!

Jessica
1 maand geleden
Antwoord aan  Gwyddion van Goch

Niets is zo slecht als de sociale afbraakpolitiek van domweg extreemrechts en neoliberaal rechts. Dan kan je nog beter een gematigd rechtse partij als D66 hebben.

Stokbosveen
1 maand geleden

Uiteindelijk bleken er ruim vier uren lang geen treinen gereden te hebben. Zie onderstaand nieuwsbericht met foto’s
https://www.bndestem.nl/112-nieuws-roosendaal/brand-in-belgische-stoptrein-treinverkeer-rondom-roosendaal-rijdt-weer-na-vier-uur~a66e0e12/

Jelle
1 maand geleden

Dat is weer een varkensneus minder er waren jaren geleden al een paar gesneuveld door een brand SWS valen er nu ook ritten uit naar België

Jessica
1 maand geleden
Antwoord aan  Jelle

Wellicht het aantal toiletrokers aanpakken? Mogelijk was dat de oorzaak. Mogelijk werd er op toilet gerookt in die trein & dan de peuk half-brandend weggegooid