Treinverkeer rond Amersfoort na zeven weken werkzaamheden hervat
19 aug 2024 8:16
Na werkzaamheden die zeven weken hebben geduurd wordt het normale treinverkeer van en naar station Amersfoort Centraal hervat. Reizigers hadden de afgelopen weken te maken met minder of geen treinen en moesten geregeld omreizen of een bus nemen. Dat kostte vaak meer dan een uur extra reistijd.
Amersfoort geldt als een van de drukste stations van Nederland, dat de Randstad verbindt met het noorden en oosten van het land. De werkzaamheden op en rond het station behelsden onder meer de vervanging van kabels, wissels, leidingen en vijf kilometer spoor.
Het station was tijdens de werkzaamheden nagenoeg onbereikbaar. De NS zette vaak vervangende bussen in en er werden vijftig extra ov-fietsen op Amersfoort Schothorst geplaatst zodat reizigers van en naar het centrale station konden fietsen.
Zomerwerkzaamheden
Ook tussen Lage Zwaluwe en Breda is het treinverkeer maandag weer opgestart. Behalve de sprinter Dordrecht-Arnhem Centraal kunnen nu ook het binnenlandse HSL-verkeer en de IC Brussel weer via Breda rijden. Op werkzaamheden tussen Alphen aan den Rijn en Woerden na (t/m woensdag) zijn nu alle grote zomerwerkzaamheden achter de rug. Van 30 augustus t/m 8 september staan er nog wel diverse werkzaamheden rond Utrecht gepland.
© Treinreiziger.nl/ANP
Door uitloop werkzaamheden rijden er tussen Utrecht Centraal en Amersfoort Schothorst minder intercity’s. Dit duurt tot ongeveer 15:30. Het “normale” treinverkeer is thans nog enigszins beperkt…
Schijnt dat men vergeten is dat de IC sporen wekenlang niet gebruikt zijn en er nu te veel roest op zit om de detectie te garanderen. Werkzaamheden zelf dus niet uitgelopen maar iemand niet goed opgelet, men had eigenlijk dagelijks een leegmaterieelrit (die er volgens mij vrijwel dagelijks zijn van/naar Baarn) via de IC-sporen moeten sturen om dit te voorkomen.
Daar zijn ze bij het spoor allemaal te vergeetachtig voor?
Roestrijden staat zo ongeveer voorgedrukt in het basisdraaiboek spoorwerkzaamheden. Dat is immers na elke buitendienststelling van meer dan een etmaal noodzakelijk.
De sporen waren echter niet buiten dienst, maar ik vermoed dat men door het gebrek aan wissels niet in geslaagd is om elke dag een trein via alle sporen te sturen. Voor de verbouwing van Utrecht was dit waarschijnlijk geen probleem geweest, dan had de treindienstleider er zelf voor kunnen zorgen, maar met het huidige sporenplan zie ik zo snel geen mogelijkheid tenzij het vooraf in de planning verwerkt is.
Er lijkt meer aan de hand. De beperkingen gaan minstens tot woensdag duren en dat doet vermoeden dat het om meer gaat dan wat vergeten roestrijden.
Als het spoor langer dan 7 dagen niet bereden is volstaat het normale roestrijden niet meer, dan moet er ontroest worden en ik denk dat men daar eerst een aannemer voor moet zien op te trommelen.
Moet er zoiets komen?
https://p-arts.nl/materieel/railhog-ontroester/
Met zulke omvangrijke werkzaamheden is er blijkbaar altijd de kans dat er toch een kink in de kabel komt. Ook al zullen ze zo goed mogelijk hebben gepland.
In dit geval is het gewoon een planningsfout.
Ik heb begrepen dat het busvervoer tussen Baarn en Amersfoort soepel is verlopen.
De Berlijntrein reed zo leuk door de Flevopolder. Een opluchting voor de reizigers. Nu moeten ze weer over het oude land met vele vele stopplaatsen.
Waarom zou dat een opluchting van de reizigers zijn geweest dat de trein via een langere route gereden heeft?
De IC Berlijn stopt tussen Deventer en Amsterdam in Apeldoorn, Amersfoort Centraal, Hilversum en Amsterdam Centraal. Toen de voorloper van de IC Berlijn nog als losse internationale trein reed werd alleen Hilversum overgeslagen (en reed de trein zelfs door via Amsterdam Sloterdijk, Amsterdam de Vlugtlaan, Amsterdam Lelylaan en Schiphol naar Hoofddorp. Over veel stops gesproken). De trein bestond uit 6 rijtuigen (in Bad Bentheim werden er 3 extra rijtuigen aan of afgekoppeld voor het Duitse deel van het traject) en reed uiteindelijk slechts 4 keer per dag door vanuit Bad Bentheim omdat vaker rijden niet (meer) rendabel was. Pas na de integratie van de trein in de binnenlandse intercity-dienst is de dienstregeling weer uitgebreid naar 8 treinen per dag. Dus dankzij die stops (en de binnenlandse reizigers) rijdt er dus 8 keer per dag een IC Berlijn i.p.v. 4 keer per dag.
Dat was destijds. De Berlijntrein begon ooit op Schiphol en stopte alleen op Amsterdam Zuid. Belangrijkste aanleiding voor de groei was de verplaatsing naar Amsterdam Centraal, In de zomermaanden wordt opgeroepen dat binnenlandse passagiers gebruik moeten maken van binnenlandse treinen.
Maar hoezo is de flevopolder route beter? Omdat ze vanaf zwolle omrijden via deventer naar hengelo is de trein langer onderweg dan normaal.
Het interessante is dat Deventer-Amsterdam via Zwolle en flevopolder niet eens veel langer duurt dan via Amf. Dv-Zwolle kan in <20min, Zwolle-Amsterdam in 60min. Totaal 1h20min. Toegegeven: dan heb je ook wel 3x afremmen stoppen en optrekken overgeslagen.
Vergelijk dat met de dienstregeling in normale gevallen: Deventer-Amsterdam Centraal 1h18m (met drie stops onderweg in Apeldoorn Amersfoort Hilversum). Heel weinig verschil. En dan heb je, zoals Daan terecht opmerkt, nog niet eens gebruik gemaakt van de directere spoorlijn tussen Zwolle en Twente.
De IC Berlijn rijdt op z’n omweg er 26 minuten langer over, das toch best wel veel?
Drie tussenstoppen is ook al tien minuten bespaard!
De omgeleide Berlijn tussen Deventer – Amsterdam via Hanzelijn & Flevolijn is (bijna) even snel. Was ook afhankelijk van de treinen die voor de IC Berlijn reden tussen Zwolle – Lelystad – Amsterdam.
Als aan provincie Overijssel zou liggen zou tussen Hengelo – Zwolle via Nijverdal ook de Berlijn trein en een snellere IC Zwolle – Enschede (Münster) gaan rijden.
Maar waarschijnlijk zal dat op korte termijn zoal niet gerealiseerd worden. Technisch zal het niet ingewikkeld zijn om het spoor tussen Zwolle – Wierden in relatief dun bewoond gebied tweesporig te maken. Behalve bij Nijverdal.
Bij nijverdal is het al tweesporig in de tunnel. De rest is makkelijk te doen. Het probleem is wierden-hengelo, dat stuk is al druk bezet en loopt dwars door dichtbevolkt gebied.
Ja maar volgens de dienstregeling had hij 1 uur en 36 minuten nodig tussen deventer en amsterdam (via zwolle) niet de 1 uur en 18 minuten.
Daarnaast denk ik niet dat de ic berlijn veel sneller is dezs via zwolle gaat, omdat het om is in kilometers.
Als de ic berlijn sneller moet in nederland dan moeten de stops in apeldoorn en hilversum geschrapt worden. En moet de snelheid opgevoerd worden op amersfoort-deventer en deventer-almelo.
Allebei zijn dat voor een groot deel rechte stukken op stevige ondergrond, dus het kan prima.
Maar het vereist investeringen in treinverbindingen buiten de randstad.
t
Amersfoort, een Kei van een stad, heeft de ontberingen van het vele geknutsel aan spoor en station vandaag eindelijk tot een einde zien komen. De fraaie stad met Koppelpoort, Stadsbrouwerij De Drie Ringen en NVBS Centraal zijn weer na wekenlange pauze bereikbaar! Dat deze klus nodig was is een feit, want sommige portalen waren wel aan vervanging toe, evenals het spoor zelf! De zomervakantie is ook bijna ten einde ,dus haast om alles op tijd, hiervoor klaar te hebben is gelukkig tot een goed einde gebracht. Keolis zat tussen twee bouwwerven in , want ook restanten van het jaren 80 station van Ede Wageningen, werden pas geleden afgebroken en verwijderd. Ook is er een nieuwe tunnel onder het spoor geschoven bij Amersfoort Centraal in de lijn naar of van Utrecht! Aan dezelfde kant ligt al een eerder gebouwde dive under, voor de treinen uit Amsterdam naar Amersfoort centraal en verder!
Voorlopig is het voor woensdag niet klaar
Klaar!!!
Bijna alle grote zomer werkzaamheden zijn achter de rug. Zijn ze in ieder geval klaar voor de grote drukte weer begint als iedereen weer aan het werk is.
Wat dat betreft is door ProRail zoveel mogelijk rekening gehouden met de treinreizigers. Al waren de werkzaamheden bij Amersfoort Centraal zo lang en zo enorm dat vele forenzen er wel hinder van hebben gehad. Helaas onvermijdelijk.
Hé, merkwaardig: er staat op de foto een onbekende (buitenlandse?) Traxx voor de Berlijntrein….. Weet iemand sinds wanneer die wordt gebruikt? En van welke vervoerder die is?
Volgens mij is dit een locomotief die NS tijdelijk had ingehuurd: https://treinposities.nl/voertuig/ns_traxx_186149/foto
Oh ja, die reed vooral op de HSL. In de serie van jouw link staat hetzelfde plaatje als hierboven.
Hartelijk dank.
Ik vind de opmerking “nagenoeg onbereikbaar” wat vreemd. Als ik me niet vergis heeft er gedurende 2,5 week geen enkele trein gereden, en waren de werkzaamheden verder beperkt tot een week richting Baarn en 3,5 week richting Utrecht en Ede.
De sprinter Zwolle – Utrecht werd omgeleid via Hilversum zodat reizigers zonder overstappen van Amersfoort naar Utrecht konden reizen (en met overstap waren de reismogelijkheden helemaal legio).