Tweede Kamer: Intercity Dordrecht – Breda moet blijven

De Tweede Kamer wil dat treinreizigers ook in 2017 nog steeds met de intercity kunnen reizen van Dordrecht naar Breda. Een meerderheid heeft dinsdag een motie van D66 gesteund waarin de regering wordt opgeroepen zich in te zetten voor het behoud van de intercity.

Vanaf volgend jaar december moet de intercity Den Haag – Eindhoven via de hogesnelheidslijn gaan rijden. Daarmee kan de trein – die nu nog Venlo als eindbestemming heeft – niet meer stoppen te Dordrecht. Omdat er verder geen andere intercity´s rijden tussen Dordrecht en Breda, dreigen treinreizigers afhankelijk te worden van de stoptrein.

Al in 2014 gaf NS aan dat het spoorbedrijf in principe een intercity wilde behouden tussen Dordrecht en Breda, maar ruim een jaar later zijn daar nog steeds geen concrete plannen voor. Staatssecretaris Dijksma zou graag zien dat de trein gered wordt door een financiële bijdrage van de gemeente Dordrecht of de provincie, maar die zien daar niets in omdat de lijn onder het hoofdrailnet valt.

De Tweede Kamer geeft al geruime tijd aan dat het een intercity wenst tussen Dordrecht en Breda. Nu is daar dus speciaal een motie voor aangenomen. Een andere zorg van de Tweede Kamer, de bediening van Venlo, is wel opgelost. Venlo blijft in 2017 een intercity houden naar de Randstad. Den Haag wordt echter niet meer de eindbestemming, maar Schiphol of Amsterdam / Alkmaar. De trein uit Venlo zal daarmee in Eindhoven gecombineerd gaan worden met de intercity uit Zuid-Limburg.

Foto: De intercity Den Haag – Venlo te Dordrecht (archief)

This post was last modified on 1 november 2016 14:02

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug