Tweede Kamer ontevreden maar Mansveld wil niet ingrijpen bij Fyra
14 dec 2012 10:27
In de Tweede Kamer bestaat grote onvrede over de Fyra, die sinds deze week tussen Amsterdam en Brussel rijdt. De Kamerleden zijn ontevreden dat Den Haag niet wordt aangesloten en dat de lijn met grote problemen kampt. Een meerderheid wil bovendien af van de verplichte reservering. Staatssecretaris Mansveld vindt het echter te vroeg om in te grijpen.
- Zie ook: Veiligheid geen issue bij reserveringsplicht Fyra
- Fyra debat gemist door Fyra problemen
- Ook donderdag weer een defecte Fyra
Regeringspartij VVD toonde zich uiterst ontevreden over de deal die Mansveld begin deze maand sloot met België. Het compromis hield in dat er een trein ging rijden tussen Breda en Antwerpen. Een rechtstreekse verbinding tussen Den Haag en Brussel komt er echter niet, hoewel dat wel was afgesproken met België.
De deal
De afgelopen maanden dreigde het kabinet nog tegenover België met juridische stappen om de afspraken hierover uit 2005 na te komen. De Belgen zeiden geen geld te hebben om het treinstel te kopen dat daarvoor nodig was. Ook zou de lijn niet rendabel zijn. Die juridische procedure is nu van tafel.
VVD: toch juridische stappen
De VVD vindt dat Mansveld alsnog juridische stappen moet nemen. België heeft de gemaakte afspraken ´met voeten getreden´, zei Betty de Boer. De hofstad heeft in het verleden ´andermaal´ de toezegging gekregen dat de rechtstreekse verbinding met Brussel zou blijven. "Ik ben het niet eens met de conclusie om te stoppen met verdere juridische stappen op dit punt."
Steun van D66
De Boer steunt het voornemen van de gemeente Den Haag om zelf te zorgen voor een rechtstreekse verbinding tussen de hofstad en België. Ook D66´er Stientje van Veldhoven noemde het ontbreken van Den Haag in de dienstregeling een ´gemiste kans´ en vroeg de staatssecretaris dit te herstellen.
PvdA: acceptabel
De andere regeringspartij PvdA liet weten te kunnen leven met het schrappen van Den Haag. Duco Hoogland (PvdA) toonde begrip voor de onvrede die leeft, maar hij noemde het te billijken dat reizigers moeten overstappen in Rotterdam. Dan levert de reis namelijk nog steeds tijdwinst op. Het is daarom een ´acceptabele deal´, zei hij.
SP: Fyra retour naar Italië
Verschillende fracties hekelden de problemen die sinds zondag spelen bij de nieuwe Fyra verbinding Amsterdam – Brussel. Zo rijdt de helft van de treinen met vertraging en zijn er meerdere treinen uitgevallen. Zelfs donderdag, op het moment dat de Tweede Kamer debatteerde viel de Fyra uit. Daarop viel harde kritiek te beluisteren. Farshad Bashir (SP) riep op om de treinen retour te sturen naar de fabrikant, die ´prutswerk´ heeft afgeleverd. Ook wil hij dat een schadeclaim wordt ingediend.
Trabant
Ondertussen zou de Beneluxtrein weer moeten gaan rijden, vindt de SP´er, die ´ronduit verbolgen´ zei te zijn over de gang van zaken. PVV´er Machiel de Graaf noemde de Fyra een ´Trabant op een racebaan´. Verschillende partijen hekelden ook dat voor de Fyra verplicht kaartjes moeten worden gereserveerd. Een meerderheid, waaronder de regeringspartijen VVD en PvdA, wil daar van af.
Vervelend
Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA) is weliswaar niet tevreden over de start, maar vindt het te vroeg om in te grijpen. "Ik vind het ontzettend vervelend dat er opstartproblemen zijn bij de nieuwe lijn", zei Mansveld. De bewindsvrouw vervolgde dat er hard wordt gewerkt aan verbeteringen. "We analyseren de problemen tot op de bodem."
Geen gesprek
De vervoerders zijn daar ´dag en nacht´ mee bezig. Mansveld vindt dat Fyra de tijd moet krijgen om zich te bewijzen. Zij wees erop dat ook de Thalys in het begin de nodige problemen kende. "Mochten de problemen langer aanhouden dan zal ik het gesprek aangaan met de vervoerders."
Reserveringsplicht evalueren
Daarnaast ging Mansveld in op de kritiek op de reserveringsplicht voor de Fyra. Volgens Mansveld gaan NS International en de Belgische spoorwegen NMBS de reserveringsplicht voor de Fyra evalueren. Mansveld zei dat NS International haar heeft laten weten dat beide vervoerders ´goed´ naar de Tweede Kamer en de klachten van de reizigers hebben geluisterd.
Flexibiliteit
Een meerderheid in de Kamer drong tijdens het debat aan op het afschaffen van de reserveringsplicht, om zo reizigers tussen Amsterdam en Brussel meer flexibiliteit te bieden. Daaronder Mansvelds eigen partij. De VVD bepleitte een aanpassing van de reserveringsplicht waarbij reizigers op het laatste moment hun ticket nog kunnen wijzigen.
Zitten bij 250 kilometer per uur
De bewindsvrouw noemde de reserveringsplicht ´zeer legitiem´. Omdat de trein zo hard rijdt, is het van belang dat er genoeg zitplaatsen zijn. Daarom is met de vervoerders een ´zitplaatsgarantie´ afgesproken, die zij hebben vertaald in een reserveringsplicht. "Dat reizigers moeten kunnen zitten bij 250 kilometer per uur lijkt mij een eis waar wij aan moeten vasthouden", zei Mansveld. Treinreiziger.nl stelt dat de snelheid geen issue kan zijn. De Fyra Amsterdam – Breda heeft geen reserveringsplicht. Ook die trein moet in de toekomst 250 kilometer per uur gaan rijden.