De Tweede Kamer wil dat er een einde komt aan de vluchten tussen Amsterdam en Brussel. De reis per trein tussen de twee hoofdsteden is vrijwel altijd sneller en altijd beter voor het milieu.
Een meerderheid, waaronder regeringspartijen D66 en ChristenUnie, steunt het voorstel van GroenLinks. Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks wijst op de schaarste op Schiphol van de zogenoemde slots (tijdsperiode om op te stijgen of te landen). Het is een nationaal belang dat deze slots verstandig en zoveel mogelijk voor onmisbare routes worden ingezet, stelt ze.
De Kamer roept de regering op met betrokkenen tot afspraken te komen over het geleidelijk laten verdwijnen van de vluchten tussen Amsterdam en Brussel. Er wordt nog meerdere keren per dag tussen beide steden gevlogen.
Verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen benadrukt dat luchtvaartmaatschappijen vrij zijn hun bestemmingen te kiezen in het geliberaliseerde Europese luchtruim. Maar ze is “nu al een tijd” in gesprek met KLM, NS en Schiphol om waar mogelijk vluchten op korte afstanden te laten vervangen door de trein. “De inzet is passagiers tussen deze luchthavens van het vliegtuig in de trein te krijgen en de treinreis als een aantrekkelijk en makkelijk alternatief aan te bieden”, aldus Van Nieuwenhuizen. “De luchtvaartmaatschappijen zien hier ook het voordeel van, omdat de vrijkomende slots gebruikt kunnen worden voor andere economisch interessante bestemmingen.”
De Thalys rijdt circa 13 à 14 keer per dag tussen Amsterdam en Brussel. De trein heeft vanuit Schiphol een reistijd van ruim anderhalf uur naar Brussel Zuid. Vanuit Amsterdam Centraal duurt de reis minder dan twee uur (1 uur en 53 minuten). Naast de Thalys rijdt ook de Eurostar twee keer per dag snel naar Brussel.
Naast de Thalys en de Eurostar rijdt ook ieder uur (16x per dag) de Benelux-trein naar Brussel. Die doet er echter aanzienlijk langer over, 2 uur en 53 minuten tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. De Benelux stopt ook op Schiphol en de Brusselse luchthaven Zaventem. Een treinreis tussen beide luchthavens duurt met de Benelux 2 uur en 9 minuten.
© ANP / Treinreiziger.nl
Tarieven zijn een indicatie die ververst wordt, het kan voorkomen dat een bepaald tarief inmiddels niet meer beschikbaar is.
Foto’s: Stefan Verkerk
This post was last modified on 7 maart 2019 23:03
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…