Vanaf december gaat Qbuzz in Groningen en Drenthe rijden met 164 elektrische bussen. De eerste demobussen zijn maandag gepresenteerd. De Brabantse bussenfabrikant Ebusco levert het merendeel van de bussen. Ook industrieel conglomeraat VDL Groep en het Franse Heuliez Bus leveren bussen voor de elektrische vloot.
Het OV Bureau Groningen Drenthe heeft tijdens de aanbesteding van het openbaar vervoer aangegeven dat het openbaar in het Noorden moet verduurzamen. Daar geeft Qbuzz met de bestelling van 164 elektrische bussen invulling aan. Als de nieuwe bussen geleverd zijn, is Qbuzz naar eigen zeggen koploper in Nederland. Het bedrijf passeert Amsterdam en Schiphol die samen ongeveer honderd elektrische bussen hebben.
Met de nieuwe bussen is het busvervoer in Groningen en Drenthe vanaf december 2019 voor een belangrijk deel Zero-Emissie. Volgens het OV Bureau daalt de CO2-uitstoot van de bussen met 90 procent. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen: “Deze aanpassingen aan het openbaar vervoer, die nu stevig gericht zijn op duurzaamheid, passen geheel binnen de energietransitie die we in het Noorden nastreven. Onze ambitie is om als noordelijke provincies hierin een cruciale rol te vervullen.”
Verwacht wordt dat de eerste bussen kort na de zomer geleverd worden. Dan is het zaak dat de chauffeurs de nieuwe techniek gaan leren en zullen de bussen in het straatbeeld verschijnen als er oefenritten gereden worden. Naast de elektrische bussen komen er ook bussen of waterstof. Die komen in 2020. Het gaat om tenminste 20, en mogelijk zelfs 30 bussen.
Ondanks dat een groot deel van de bussen in Groningen straks op elektriciteit rijdt, zal dat niet voor alle bussen gelden. In totaal beschikt Qbuzz in Groningen en Drenthe over ruim 400 bussen, dat is inclusief een aantal kleine busjes. Ruim de helft van de bussen zal niet op elektriciteit of waterstof rijden. Die bussen zullen op HVO (synthetische biodiesel op basis van afval- en restproducten) rijden, niet zero-emissie, maar wel met een grote besparing in CO2-uitstoot.
Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe: “Het is heel bijzonder dat naast de stadslijnen ook in het streekvervoer een flinke vloot elektrische bussen gaat rijden. De 60 elektrische bussen hebben een zodanig groot batterijpakket dat ze alleen ’s nachts op de stalling hoeven te worden opgeladen. Met één zo’n lading kunnen ze vervolgens de geplande streeklijnen rijden totdat ze ’s avonds weer in de stalling aan de lader gaan.” Alhoewel Brink het “heel bijzonder” noemt dat de bussen straks ook op streeklijnen gaan rijden, is het zeker niet uniek. In november claimde EBS een wereldprimeur te hebben door RNET-lijn 316 tussen Amsterdam Centraal en Edam elektrisch te laten rijden.
Qbuzz was in het verleden een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, maar tegenwoordig is Qbuzz eigendom van de Italiaanse spoorwegen. Het bedrijf is in Nederland ook in andere regio’s actief, bijvoorbeeld rond Utrecht en Dordrecht. Het bedrijf heeft momenteel 780 bussen, 26 trams en 10 treinstellen.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 10:01
Minder dan twee maanden na de heropening van de paspoortcontrole in station Amsterdam Centraal moet…
De treinen rijden vanaf woensdagochtend half elf weer zo goed als normaal. De werkonderbreking van…
Meer reizigers dan gedacht gaan last hebben van de werkonderbreking bij ProRail op woensdag. De…
Maandag zijn de acties begonnen van vakbond FNV bij de verkeersleiding van ProRail. Op verschillende…
In 2026 komen er vanuit het Zwitserse Zürich interessante nieuwe verbindingen met Italië bij. Er…
De nieuwe NS Prijs Tijd Deals brengen meer reizigers in de trein en zorgen ervoor…