Tweede Kamer wil parlementair onderzoek spoor

De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de controle van uitgaven bij spoorinfrastructuur. De komende jaren investeert de overheid € 4,5 miljard in het spoor en wil er daarom zeker van zijn dat dit goed besteed wordt. Daarnaast is er bij de Tweede Kamer onvrede over de vertraagde invoering van ERTMS.

Met het parlementair onderzoek wil de Tweede Kamer onderzoeken of het spoorstelsel efficiënter kan. "Meerdere jaren is er sprake geweest van onderbenutting van de budgetten voor spooronderhoud, terwijl afgelopen winter bleek dat er tegelijkertijd sprake was van grote onderhoudsachterstanden bij wissels. Dat is opmerkelijk", stelt de Tweede Kamer in het onderzoeksvoorstel.

Tegenstrijdig
"Daarnaast komt er tegenstrijdige informatie tot ons", schrijft het onderzoeksvoorstel. "Het Nederlandse spoor zou zeer druk bereden zijn, maar we hebben ook informatie waaruit blijkt dat andere spoorsystemen met minder infrastructuur veel meer treinen kunnen laten rijden. In sommige landen rijden er 30 treinen over 2 sporen, terwijl in Nederland bij 12 treinen per uur nauwelijks lukt zonder de aanleg van 2 extra sporen."

ERTMS
Voor de Tweede Kamer reden om zelf een onderzoek te doen. Daarvoor wordt 6 ton uitgetrokken. In het parlementair onderzoek zal de Tweede Kamer ook kijken naar de spoorbeveiliging. Daarover meldt het onderzoeksvoorstel: "De komende jaren moet op een groot aantal trajecten de spoorbeveiliging worden vernieuwd omdat de beveiliging nog dateert van vlak na de oorlog. Het hiervoor bedoelde project (MISTRAL) wordt echter keer op keer uitgesteld. Ook de invoering van nieuwe spoorbeveiliging (ERTMS) is recent weer op de lange baan geschoven terwijl deze techniek potentieel veel winst kan geven. Het is tegelijk opvallend dat in andere landen al onder ERTMS wordt gereden terwijl in Nederland het traject Amsterdam-Utrecht al vijf jaar vertraagd is." In Nederland is het nieuwe beveiligingssysteem in gebruik op de Betuwelijn en de HSL.

Planning
Het parlementair onderzoek zal duren tot januari 2012. Gedurende het onderzoek zullen er ook hoorzittingen georganiseerd worden, dat zal naar verwachting gebeuren rond medio oktober. 

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug