Vakbonden blijven bezorgd over werkdruk NS
Machinisten en conducteurs verlangen binnen enkele maanden een structurele aanpak van de hoge werkdruk bij de NS. De nieuwe dienstregeling, die zondag is ingegaan, leidt volgens de bonden VVMC en FNV Spoor tot minder tijd voor een koffiepauze of toiletbezoek.
Vakbond VVMC stelde in oktober al dat het werk van de conducteur te zwaar werd. Eerder deze maand legden machinisten en conducteurs in Den Haag het werk enkele uren neer, vanwege de hoge werkdruk.
NS heeft daarna aangekondigd vijftig nieuwe hoofdconducteurs en vijftig nieuwe machinisten te werven. Ook komen er twintig extra medewerkers bij Transportbesturing bij, die kunnen bijsturen bij vertragingen. Verder worden 75 extra mensen ingezet om diensten van zowel conducteurs als machinisten bij verstoringen op te vangen.
Maar de vakbonden blijven bezorgd over de hoge werkdruk, bleek maandag. "De nieuwe dienstregeling gaat alleen maar meer werkdruk geven onder de 6000 machinisten en conducteurs´´, zegt een woordvoerder van VVMC, de vakbond voor rijdend personeel. In de dienstregeling staan volgens hem meer snellere ´keringen´ (de tijd die het personeel op een eindpunt heeft voordat de terugrit begint).
FNV Spoor beaamt dat de aanpassing van de treinenloop het rijdend personeel dwarszit. "Dat was ook de reden dat wij hebben gezegd; wanneer houdt dit op?´´, aldus een woordvoerder. Vrijdag overleggen bonden, ondernemingsraad en directie opnieuw over de aanpak van de werkdruk.
Vakbonden juichen het extra personeel toe, maar stellen dat de maatregelen hooguit een eerste stap zijn op weg naar structurele oplossingen. "Ons signaal over werkdruk is opgepakt. Dat is winst´´, aldus FNV Spoor. VVMC zegt hooguit enkele maanden geduld te hebben voor die vermindering van de werkdruk.
(c) ANP