Van stofzuigertrein tot gesponsorde stations; de 1 aprilgrappen van 2025
01 apr 2025 14:48
Treinreizigers werden dinsdagochtend op de stations geconfronteerd met achterlopende informatie op de borden van de NS. Een 1 aprilgrap van de NS? Nee, dit was een storing die in de loop van de ochtend was verholpen. Geen 1 aprilgrap dit jaar van de NS, anderen kwamen wel met een grap.
ProRail meldde op Instagram de naamrechten van stations te gaan verkopen en op zoek te zijn naar sponsoren die hun naam aan een station willen verbinden. De spoorbeheerder kwam zelf al met wat voorbeelden. Station Red Bull geeft je Vleuten, Amsterdam Amstel Bier, Even Apeldoorn Bellen, Roverveen en Echt Hema.

Universiteitslijn in Amsterdam
De Vrije Universiteit in Amsterdam bracht het ’nieuws’ dat de universiteit samen met de Universiteit van Amsterdam de Universiteitslijn introduceert. Deze nieuwe metroverbinding zou vanaf 1 april 2027 de twee universiteiten met elkaar moeten verbinden. ’’De Universiteitslijn is ontworpen met de behoeften van studenten in gedachten. Voorin vind je een stilteruimte waar je kunt studeren, scrollen of gewoon even decompressen van je caffeïne-induced anxiety. Achterin is de borrelzone, waar je kunt netwerken. Halverwege is een motivatiehoek, waar affirmaties uit de speaker klinken.’’

Klapstoeltjes voor zitplek in trein
Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV meldde op de website het een goed idee te vinden dat je klapstoeltjes kunt huren van de NS. Deze ‘Interzittie’s’ zouden goed helpen bij het verbeteren van de zitplaatskans. Wel jammer dat dit alleen op grote stations kan, vindt Voor Beter OV.
Fitnessen in treinen ÖBB
De Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB lanceerde de Fitjet: een fitnessruimte in de nieuwe Railjet dubbeldekker die vanaf 2026 op het spoor komt. ,,Goed voor het milieu en de gezondheid’’, aldus ÖBB.

Ikea hotdog in de ICE
Deutsche Bahn gooide het over een andere boeg. Samen met Ikea meldde de Duitse spoorwegen Ikea hotdogs aan te bieden in de ICE-treinen. Op 1 april gratis te verkrijgen met de code APRIL 1. ’Volgende station Hotdog Station’, meldden beide bedrijven. Wel zelf samenstellen uiteraard, die hotdog.

SBB gaat onderwijs in
De Zwitserse treinmaatschappij SBB liep maar weer eens te koop met de hoge punctualiteit. Volgens de Zwitsers zou marktonderzoek hebben aangetoond dat er een grote vraag is naar de expertise van SBB op dit gebied. Reden voor een cursus punctualiteit bij de nieuwe SBB Academy. SBB: ,,Hierdoor breiden we ons businessmodel uit en worden we een opleidingsinstituut.’’

Groenland met Interrail
Interrail meldde op Instagram dat Groenland zich bij het Interrailnetwerk voegt. ,,We zijn verheugd om Europa dichter bij elkaar te brengen, zodat je de majestueuze gletsjers van Groenland, de middernachtzon en het adembenemende noorderlicht kunt verkennen – allemaal toegankelijk met je Interrailpas.’’
Groenland, momenteel veel in het nieuws door de interesse van de VS in het immense eiland, heeft overigens geen spoorlijn. Sterker nog, de plaatsen in Groenland zijn zelfs niet met wegen verbonden. Vervoer gaat hoofdzakelijk per vliegtuig of helikopter of per boot langs de kust.

Stofzuigende trein
Vervoerder Heathrowexpresss in Engeland presenteerde de eerste voorjaarsschoonmaaktrein ter wereld. Samen met stofzuigerproducent Henry werd een trein getoond met stofzuigerkop die met een snelheid van 160 kilometer per uur de bladeren van de rails zuigt. De trein zou maar een dag rijden. Voor de zekerheid voegde Heathrowexpress zelf nog de hashtag #aprilfools toe aan het bericht.

Treincruise Treinreiziger.nl
Geen 1 aprilgrap op de Treinreizigerwebsite dit jaar. We hadden er wel eentje bedacht, de treincruise, maar vonden hem niet grappig genoeg en te realistisch voor de website. We deelden hem wel op X (en BlueSky).
Je bent nog een paar sellante details vergeten.
Ik neem aan dat bij Red Bull geeft je Vleuten regelmatig racegeluiden te horen zijn als een verwijzing naar Max Verstappen en de Red Bull racing team.
Maar wist je ook dat je ook met je interrailpas naar IJsland en Texel kan. Dit laatste kan door een fonkelnieuwe spoortunnel tussen Den Helder en Texel.
Zover ik weet wil de NS vis en onderwatergeluiden maken in de trein als de reizigers als haringen in een ton in de trein staan.
Van die spoortunnel wist ik, maar ik dacht alleen dat Interrail daar niet geldig was. Fijn voor de opheldering 😀 😉
Het zou me niet eens zó verbazen als SBB écht cursussen punctualiteit zou aanbieden…
Een stofzuigerwagon met minder lollig uiterlijk zou nog wat kunnen zijn om van grote stations regelmatig de sporen te reinigen. Zo hoeft troep geen weken of maanden te blijven liggen tot het verteerd is.
Je bent er nog een aantal vergeten.. LinkedIn en Tiktok staan vol met NS medewerkers hun 1 april grappen..
We hebben hier niet zozeer om de individuele grappen, maar die bedrijven maken
Werken en klantenservice zijn voor hen altijd een grap, een slechte grap.
DB Regio Bayern kwam met de oplossing voor capaciteitsproblemen bij zelfs de dubbeldeks treinen: drie-dubbeldekstreinen:
?stp=dst-jpg_s640x640_tt6&_nc_cat=1&ccb=1-7&_nc_sid=127cfc&_nc_ohc=sG2QJ06l_WAQ7kNvgHjslAa&_nc_oc=AdmiCj9Y8MV6tLAEs4_9C0jzlurOXqi9bVoVKJRhcq_z3COstfnDSTrpyZH70Jutr1irTeAViE-UAGQct49GXbjE&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&_nc_gid=J2nKTNUJT-ixvwecNnO4Cw&oh=00_AYF90pLTlb8ING0KK_thHwVIY1ZuqLelwb53S7UzX4sY3A&oe=67F2AECA
Ik begrijp de post van Jules niet. Allemaal links.