Vanaf 1 augustus ook met de ov-chipkaart naar Gronau (Duitsland)

Vanaf 1 augustus kunnen treinreizigers met een Nederlandse ov-chipkaart reizen tot aan het Duitse station Gronau. Hiervoor is op het Duitse station een Blauwnet-incheckpaal geplaatst.

Abonnementen

Ook NS-abonnementen zijn straks geldig tot aan Gronau. Daardoor kunnen reizigers met bijvoorbeeld een Weekend Vrij abonnement of juist een studentenreisproduct vanaf 1 augustus gratis naar de Duitse grensplaats reizen. Reizigers met een kortingskaart, zoals Dal Voordeel abonnement, krijgen in de daluren korting.

Reizigers kunnen zowel gebruik maken van de RB51 als RB64. Enschede – Gronau is in aantal reizigerstreinen de drukste grensovergang tussen Nederland en Duitsland. Op geen enkele andere route rijdt er overdag elk half uur een trein naar Duitsland.

Per ov-chipkaart naar Duitsland

De realisatie is tot stand gekomen in samenwerking met de partners Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL), Deutsche Bahn en Keolis Nederland, dit als onderdeel van de samenwerking tussen de Nederlandse grensprovincies en Noordrijn-Westfalen en op verzoek van reizigersorganisatie ROCOV.

Met de ov-chipkaart kan al langer gereisd worden naar het Duitse Leer en Aken. De bedoeling is dat reizigers later dit jaar ook met de ov-chipkaart naar Emmerich kunnen reizen. Naar België is het nog niet mogelijk de Nederlandse ov-pas te gebruiken. Ook vanuit Venlo en Hengelo kan er voorlopig niet per ov-chipkaart naar Duitsland gereisd worden.

This post was last modified on 19 juli 2021 22:20

Bekijk reacties

  • "Ook NS-abonnementen zijn straks geldig tot aan Gronau. Daardoor kunnen reizigers met bijvoorbeeld een Weekend Vrij abonnement of juist een studentenreisproduct vanaf 1 augustus gratis naar de Duitse grensplaats reizen."

    Een studentenreisproduct is echter tijdens de zomervakantie niet geldig.

    • Natuurlijk alleen binnen de geldigheid van het abonnement. Met Weekend Vrij kun je ook niet woensdags gratis naar Gronau. Spreekt denk ik voor zich.

  • Hopelijk geldt dit ook snel voor Bad Bentheim. Het is immers van Keolis Eurobahn, zusterbedrijf van Keolis Nederland.

    • Dat laatste heeft er helemaal niets mee te maken. Over de tarieven beslissen de deelstaat Nedersaksen en de Provincie Overijssel, niet de vervoerder.

  • Als er één schaap over de dam is volgen er meer, eerst van Maastricht naar Aken met RE 18 en nu de overige grensoverschrijdende trajecten. Voordeel is: 1) de relatief kortere reistijd per trein indien er ook lokale bussen rijden, 2) men benut de voordeelkaarten en OV chipkaart ook naar onze oosterbuur Duitsland, 3) geen aparte vervoersbewijzen kopen dankzij de OV chipkaart, 4) relatief meer ruimte in de trein dan in menig stadsbus ervaar ik regelmatig naar Aken.
    Nu de Belgen nog met de OV chipkaart. Gezien de problematiek met de drielanden trein van Arriva en de huidige water overlast en problemen in Luik zal deze verbinding nog lang op een chipkaart optie moeten wachten. Met onze zuiderbuur is het trouwens altijd al een haat-liefde verhouding geweest als het om grensoverschrijdende en infrastructurele verbindingen gaat.Ik ben al blij als ik naar mijn geliefde winkels en talrijke bakkerijen kan gaan in Aken waar de treinomroep in drie talen gesproken wordt en zelfs in het Frans voor als men ooit nog eens naar Liege door kan reizen, als, maar dat is eerder toekomstmuziek dan realiteit...!

    • Inderdaad, naar Belgie ook kunnen reizen met de OV-chipcard zou een geweldige sprong voorwaarts zijn. Met name Antwerpen Centraal is een veelgebruikt station voor de Nederlanders die gaan shoppen bij de zuiderburen.

        • Zodra er OV-chippalen worden geplaatst in Antwerpen, krijgen we het gezeur van mensen die het zo onhandig vinden dat ze daar moeten uitchecken als ze naar Brussel willen.

          De exploitatie is van de IC Brussel is qua kosten al een hele uitdaging. Het lijkt me niet verstandig om daar hele volksstammen aan mensen met hun DalVrij op WeekendVrij zonder bijbetaling in toe te laten.

        • Als de OV-chipkaart tot in Antwerpen geldig is, hoeft dat niet te betekenen dat Nederlandse landelijke abonnementen ook tot Antwerpen geldig moeten zijn. Het is geen raketwetenschap om tot de grens een ander tarief te rekenen dan voorbij de grens. Tenzij de beide staatsbedrijven de boel oeverloos willen compliceren omdat de verrekening een paar cent zou moeten verschillen als je bij Breda in plaats van bij Roosendaal de grens over gaat of andersom.

  • En hoe zit het met de tussenliggende stations? Zijn daar ook paaltjes aanwezig?

    • De tussenliggende stations zijn Glanerbrug en Eschmarke, in Nederland. Die hebben al jaren paaltjes.

      • Oh, oeps. Ik had op de een of andere manier in mijn hoofd Gronau met de eindbestemming Dortmund verward... :)
        Dank voor de uitleg!

  • Zo'n klein stukje dat schiet al lekker op. Ik denk dat er gewerkt moet worden naar een Europese chipkaart die automatisch in- en uitcheckt bij de overgang van het ene naar het andere land en vervoerder. Kom op Translink c.s.!

    • In- en uitchecken bij de grens is op zichzelf achterhaald, het systeem moet kunnen uitrekenen dat als je van Amsterdam naar Berlijn reist je X aantal km aan NS en Y aantal km aan DB betaalt.

      • Het probleem is dat abonnementhouders veelal niet per kilometer betalen. Uw idee werkt alleen als altijd iedereen tegen kilometertarief zou reizen.

  • Ja, we hebben nog een klein half jaar om successen te boeken voor de consument in dit Europees jaar van het spoor.

    • En wat voor verschil maakt dat met wanneer een succes behaald wordt als de tijd daar rijp voor is? We beleven momenteel het een na slechtste jaar voor het spoorverkeer in de recente geschiedenis. Het 'Europees jaar van het spoor' is een lachertje en heeft geen enkele activiteit opgeleverd die het vermelden waard is.

    • Ik vind het ook erg stil rond het Europees jaar van het spoor. Misschien wordt er vooral achter de schermen gewerkt. Want uit de blog van 8 juni 2021 op de website deutschlandtakt.de begrijp ik dat een “letter of intent” is ondertekend door een groot aantal Europese landen. Vanuit Nederland zijn in die “letter of intent” de volgende dagtreinen gepland:

      In de nabije toekomst:
      Amsterdam - Barcelona - Murcia

      En rond 2025:
      Amsterdam - München - Wenen
      Amsterdam - Berlijn - Warschau
      Amsterdam - Rome

      Ze kunnen het Europees jaar van het spoor toch moeilijk als een nachtkaars uit laten gaan, dat zou een afgang zijn!

        • Inderdaad, Murcia en Rome zijn wat te ver. Ik zou zelf niet zo lang in één trein willen zitten. Gevoelige mensen lopen ook nog eens kans op grote problemen met de bloedvaten. Het kan wel interessant zijn op deeltrajecten, bijvoorbeeld van Nederland naar Lyon. Of van Montpellier naar Murcia, nadeel is een aankomst pas tegen middernacht.

          Het is een kwestie van smaak, maar zelf zou ik het accent anders leggen. Meer voortborduren op wat er al is, bestaande trajecten verbeteren waar mogelijk, overstapsituaties zoals in Parijs verbeteren, bij gemiste overstap de reiziger gegarandeerd goed en soepel helpen, en ook als deze de Franse taal niet machtig is. De snelste TGV’s vertrekken nog steeds van de Parijse hoofdstations frequent en in alle richtingen. Volgens mij benut zo’n aanpak de mogelijkheden van het spoorsysteem het best.

          Aan de andere kant ben ik wel heel blij met de positieve benadering. Het hogesnelheidsverkeer zie ik eerder populariseren dan de nachhtrein.

        • Nu ik er nog eens naar kijk vind ik een doorgaande trein naar Murcia toch wel een grote verbetering in elk geval tot Barcelona. De trein zou uit Rotterdam vertrekken om 9:30 en aankomen in Barcelona om 18:30. Dat is een reistijd van 9 uur, dat is goed te doen.

          Met een overstap in Lyon of Montpellier worden ook veel steden in het zuiden van Frankrijk veel makkelijker bereikbaar. Vanuit Spaans perspectief bekeken is de doorgaande verbinding naar Murcia aantrekkelijk.

          De reistijd kan verminderen tot ruim 8 uur als de hogesnelheidslijn tussen Montpellier en Perpignan wordt aangelegd.

          Het valt te hopen dat men vaart maakt met de totstandkoming van de verbinding!

  • Een goede ontwikkeling! Tot nu toe is een reis naar Gronau relatief duur en vanwege de verschillende tariefsystemen ook ingewikkeld en omslachtig. Mooi om te zien dat Gronau even makkelijk bereikbaar wordt als een binnenlandse bestemming. Hopelijk vormt Gronau het begin van een uitbreiding tot Münster, dat zou de trein voor nog meer mensen tot een logische keuze maken.

    • U d nkt kennelijk nog steeds half Duitsland te gaan bereizen met een binnenlands Nederlands jaartje.

      • Ik denk vooral aan de problemen in het grensgebied. Münster, zo’n 60 kilometer van de grens, ligt aan de rand van de grenszône. Maar als men verder wil gaan, alleen maar goed. Het bevordert de Europese samenwerking en reizen met de trein is goed voor het milieu. Dat moet je dus zo makkelijk mogelijk maken.

  • Kan je.eigenlijk met een "Bejaardenkaartje" oftewel een vrije keuzedag.dan ook gratis naar Gronau, Aken, en Leer?

    • Ja hoor, met de keuzedag voor senioren mag je gewoon naar Aken en Leer reizen met de Arriva trein of het treinvervangend busvervoer.

      Voor Aken kun je dit vinden op arriva.nl door te zoeken op “ Nieuwe directe treinverbinding naar Aachen”. Je vindt dan de volgende informatie “ Zolang het om grensoverschrijdend vervoer gaat, op de RE18, zijn alle Nederlandse producten gewoon geldig. Wil je bijvoorbeeld, voor de reis naar Aachen, gebruik maken van keuzedagen, meereiskorting of je studentenreisproducten, dan kan dat.”

      Voor Leer kun je dit vinden op arriva.nl door te zoeken op “ Grensoverschrijdend reizen Groningen”. Je vindt dan de volgende informatie: “ In onze treinen van Groningen naar Weener (Duitsland) en in de vervangende snelbus Groningen-Leer kun je reizen met alle geldende landelijke en regionale (OV-chipkaart) producten. ”

      Het zou ook wat on-europees, bureaucratisch en nodeloos ingewikkeld zijn als er uitzonderingen bedacht worden. Hier is het in elk geval goed geregeld, al zou het mooi zijn als ook NS er wat meer aandacht aan zou besteden.

      Geniet van uw keuzedag!

  • In een vaktechnisch tijdschrift las ik eens dat - toen nog in het pré-corona tijdperk - er gemiddeld 40 miljoen OV chipkaart transacties per week werden gedaan, per maand dus gemiddeld 120 miljoen. In Duitsland bekeek men het Nederlandse OV chipkaart systeem dat z'n wortels o.a. in Hong Kong heeft en kwam men tot de conclusie dat het vooralsnog ondoenlijk was om dit in geheel Duitsland toe te passen, wel lokaal met contactloze kaarten. Een Europese OV chipkaart die in geheel Europa, en welke landen moet men dan rekenen, is door wet en regelgeving al helemaal een huzarenstuk. Lands- of streekgebonden zou nog kunnen, maar pan Europees, meer een utopie dan werkelijkheid. De vervoersmaatchappijen zullen er - voorlopig - hun vingers niet aan branden, laten we dus blij zijn dat met het huidige OV chipkaart systeem al een stuk over de Duitse grens gereisd kan worden al is dat een druppel op een gloeiende plaat. En a propos, zelfs in Nederland kijkt men al naar een vervanger c,q, opvolger van de huidige OV chipkaart via Apps, mobiele telefoon enzovoorts. Voor verdere Duitse bestemmingen dan waarvoor men met de OV chipkaart kan reizen, is een aanvullende vervoersbewijs noodzakelijk online of via de aanwezige kaartautomaten of info bureaus. Zou Antwerpen met o.a. z'n vlooienmarkt tot de mogelijkheden behoren en wenst men verder naar Brussel of Zeebrugge te reizen, koop dan een bijkomend kaartje, maar of dat echt zo goedkoop en handig is zal de toekomst uitwijzen...

    • Vaak, als je de grens over gaat, loont het om in elk land dat je reist een apart treinkaartje te kopen.

      Mocht je bijvoorbeeld verder dan Antwerpen willen reizen dan koop je bij de NS een treinkaartje naar Antwerpen of Roosendaal en van Antwerpen of Roosendaal een treinkaartje bij de NMBS naar je eindbestemming.

      Om deze reden denk ik dat we blij moeten zijn als we met de ov chipkaart net de grens over kunnen.

    • Mee eens, Antwerpen per chipkaart vind ik ook een logische bestemming, als toeristische trekpleister en als spoorwegknooppunt. Ik verwacht dat dit economisch een groot succes wordt omdat het veel makkelijker wordt om Antwerpen per trein te bezoeken.

      En voor de reiziger die naar verdere bestemmingen in België wil reizen, voor hen is het voordeel dat er een keuzemogelijkheid ontstaat tussen het kopen van een doorgaand internationaal kaartje, of om in Antwerpen een kaartje uit het binnenlandse NMBS-assortiment erbij te kopen. Het voordeel is dat de reiziger dan niet meer “gedwongen” is om een doorgaand kaartje te kopen als dat veel duurder is dan de binnenlandse tarieven in Nederland en België.

      • Antwerpen is 40 km van de grens en het is dus helemaal niet logisch dat Nederlandse abonnementen tot daar geldig zouden zijn. Sommige mensen willen alles maar gratis hebben en nergens voor betalen.

      • De exploitatie van de IC Brussel is peperduur. NS heeft jarenlang de exploitatietekorten aan de Belgische zijde van het traject moeten dekken. Dat was een kostenpost van 35 miljoen per jaar. De rit gratis maken voor reizigers met een WeekendVrij- of DalVrij-abonnement zal leiden tot nieuwe tekorten en gaat dus echt niet gebeuren.

        Ik snap ook niet dat mensen hier hun eigen gierigheid onder het mom van duurzaamheid/gemak op het bordje van NS proberen te leggen (met allerlei sneue reisadviezen erbij, bijvoorbeeld naar Aken). Als je graag naar Antwerpen wilt, dan koop je toch gewoon een kaartje. Dat kan binnen een minuut en is echt niet onoverkomelijk duur. De enige barrière daarin is gierigheid en heeft niets met gemak te maken.

        • Probleem is volgens mij makkelijk op te lossen.

          Abonnementen zoals studenten ov of een dalvrij zijn tot aan de grens geldig. Mocht je met een ov chipkaart de grens overgaan en in bijvoorbeeld Antwerpen uitchecken dan moet het systeem dat kunnen zien. In zo'n geval wordt een abonnement tot aan de grens gerekend en daarna betaal je het tarief wat je moet betalen.

          Mocht je dit om wat voor reden niet willen dan heb je pech.

        • Dan heb je op de terugreis een probleem.

          Als je niet uitcheckt kun je ook niet inchecken. Dit kunnen ze zien als ze je kaart controleren bij je terugreis. In dit geval zou de regel moeten zijn dat je een boete krijgt.

  • Wouter en RH&DR-fan, ik ben het volledig met jullie stelling eens. Omdat er in Aken bijvoorbeeld een leuke modelbouw winkel is tegenover das Rathaus, naam mag ik hier niet noemen, reklame, is het gemak van de OV chipkaart reden om er gemakkelijk regelmatig een bezoek te brengen. Vorige week zaterdag nog zag ik een model van een cruise schip die ik in 2018 notabene in Amsterdam had gezien en in Nederland niet of moeilijk te krijgen is. Met 40 % korting wipte ik zo per trein de grens over en met de Arriva voordeelkaart met 20 % korting per comfortabele bus vanaf het Akense centrum naar Maastricht. Het gemak dient de mens en daar hielp en helpt de OV chipkaart een steentje aan bij...!

    • Het is natuurlijk niet de bedoeling dat u met een Nederlandse treinabonnement maar overal in de wereld voor een habbekrats kunt gaan reizen.
      U betaalt alleen voor reizen binnen Nederland.

      • Als je op een station in Nederland incheck en in Aken uitcheckt dan kan het systeem zien wat voor afstand je hebt gereisd. Het systeem zou ook moeten zien dat je de grens over bent gegaan. In dit geval kan het systeem misschien ook korting geven tot aan de grens en vanaf de grens het normale tarief rekenen.

        • Het grootste probleem is dat een groot deel van de grensgangers abonnementhouders zijn zoals studenten die helemaal niets betalen als ze met hun chipkaart naar het buitenland kunnen reizen.

        • @Karel Voor elk probleem is een oplossing. Als een groot deel van de reizigers studenten en abonnementhouders zijn en we willen dat deze groepen vanaf de grens betalen dan lijkt het mij dat we hier wel een oplossing voor kunnen vinden.

        • @Wouter
          Ja, maar betalen vanaf de grens is nou net wat die studenten en keuzedagenreizigers nou net niet willen.

        • @Brabo In dit geval is de oplossing heel simpel. Is de grens ver genoeg dan is er geen probleem maar wil je verder dan moet je toch echt betalen. Of je het nu wil of niet.

        • Je kunt wel op zoek gaan naar een oplossing, maar er is niet eens een probleem. De huidige situatie is niet gecompliceerd. Het is voor iedereen eenvoudig uit te vinden hoe de tickets werken en hoe ze te verkrijgen. Complicaties ontstaan pas als de boel gewijzigd wordt. Dan moeten oplossingen worden bedacht voor de OV-chipkaart. Kies je voor Antwerpen voor het verste punt voor een OV-chipkaart, dan gaan mensen zeiken dat dat problematisch is als ze naar Brussel willen. En de Belgen zullen wensen dat in ruil hun MoBIB tot ver in Nederland geldig wordt. En de reisdoelen waarvoor wijzigingen nodig zouden zijn, zoals ik ze verneem via deze website, zouden dan het bezoeken van een rommelmarkt, het kopen van een blad of het bezoeken van een modelspoorwinkel zijn. Daarvoor ga je toch niet serieus denken de boel op de schop te gooien. De enige reden waarvoor mensen voorstander zijn van OV-chipzuilen in het buitenland, is dat ze verwachten dat ze dan gratis tripjes kunnen maken met hun goedkope abonnementen. Er is voor NS geen enkel voordeel te behalen door daar aan mee te werken.

Share

Recent Posts

ProRail: 34x grootschalige werkzaamheden aan het spoor

Treinreizigers moeten in 2022 opnieuw goed de reisplanners bekijken voordat ze de deur uitgaan, want…

42 minuten terug

Minder treinen NS door personeelstekort

Dit weekend rijdt de Intercity Direct over de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Rotterdam drie…

3 dagen terug

Treinreis naar Berlijn duurt deze zomer tot 1,5 uur langer door werkzaamheden

De trein naar Berlijn krijgt deze zomer door werkzaamheden in Duitsland te maken met een…

3 dagen terug

Waarom stopt de nieuwe nachttrein naar Praag niet in Oost-Nederland?

In de Tweede Kamer gaan stemmen op om de particuliere nachttrein naar Praag, die vanaf…

5 dagen terug

Hoge verwachtingen voor Nightjet Zürich, start moeizaam

De eerste maand voor de nachttrein Amsterdam - Zürich is gepaard gegaan met enkele opstartproblemen.…

1 week terug

Vliegtuigje na noodlanding geramd door trein (video)

Een trein heeft zondagmiddag (lokale tijd) een vliegtuigje geramd in de Amerikaanse staat Californië. Vlak…

1 week terug