Vanaf 16 november ook minder treinen rond Gouda (en Utrecht)
12 nov 2020 8:33
Vanaf maandag zal NS de dienstregeling nog op een paar plekken aanpassen. Met name een aantal treinseries rond Gouda worden geschrapt.
Minder intercity’s en Sprinters
Zo vervalt de helft van het aantal intercity’s tussen Rotterdam, Gouda en Utrecht (voor de kenners: treinserie 2800). Ook tussen Den Haag, Gouda, Utrecht en Amersfoort worden er treinen geschrapt (treinserie 2000). Vanuit zowel Rotterdam als Den Haag blijven er twee snelle treinen per uur rijden richting de Domstad.
Goed ingevoerde bronnen vertellen aan Treinreiziger.nl dat er ook Sprinters tussen Den Haag en Gouda Goverwelle worden geschrapt (treinserie 6800). NS heeft dat nog niet bevestigd. Aanvankelijk had NS plannen om veel meer treinen te schrappen, bijvoorbeeld intercity’s tussen Den Haag – Amsterdam en tussen Lelystad – Dordrecht, maar daar is het spoorbedrijf op terug gekomen.
Als de wijziging maandag 16 november zijn doorgevoerd heeft NS geen plannen om de dienstregeling verder te versoberen.
Alle wijzigingen op een rij:
Sinds 19 oktober zijn de volgende treinen geschrapt:
- Haarlem – Alkmaar (Intercity)
- ’s-Hertogenbosch – Oss (Sprinter)
- Amsterdam Centraal – Enkhuizen (Intercity)
- Assen – Groningen (Sprinter)
- Utrecht Centraal – Houten Castellum (Sprinter)
- Veenendaal Centrum – Uitgeest (Sprinter)
- Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle (Sprinter)
- Leiden Centraal – Alphen a/d Rijn (Sprinter)
- Harderwijk – Amersfoort Centraal (Sprinter)
- Speciale weekendnachttreinen
Vanaf 9 november zijn er meer treinen geschrapt te weten:
- Amsterdam – Sittard (tussen Amsterdam en Eindhoven blijven er vier IC’s per uur, tussen Eindhoven en Sittard twee).
- Amsterdam – Rotterdam (Intercity Direct) rijdt tot 3x per uur, i.p.v. 5x per uur.
Vanaf 16 november nieuwe wijzigingen:
- Intercity’s Den Haag – Utrecht – Amersfoort worden geschrapt (treinserie 2000). Tussen Den Haag en Utrecht blijft er twee keer per uur een IC rijden, tussen Utrecht en Amersfoort blijven er vier intercity’s over.
- Intercity’s Rotterdam – Utrecht. De doorgaande intercity’s naar Groningen en Leeuwarden blijven rijden.
- Sprinter Den Haag – Gouda Goverwelle (onder voorbehoud, niet door NS bevestigd).
Ik begrijp dat dit schrappen echt nodig is,helaas.
Maar misschien is er over een jaar wat meer duidelijkheid hoe de situatie dan is ,en kunnen deze maatregelen geleidelijk weer worden terug gedraaid.
Dat hoop ik echt voor het spoorbedrijf en hun mensen.
Peter
Meer schrappen heeft weinig zin zolang je het bijbehorende personeel gewoon moet doorbetalen.
Dat is de vraag, met de NOW-regeling. Bovendien zijn er ook andere kosten voor het rijden van de trein. Zoals de infraheffing aan ProRail, de stroom en dergelijke. Ook is er natuurlijk sneller onderhoud nodig.
Je bent nog een argument vergeten en dat is NS personeel positief getest thuis zit.
Volkomen belachelijk: de treinen zitten nu weer vol, en soms overvol: meer reizigers, veel minder treinen en ook veel minder treinstellen. Omdat er niet of nauwelijks gecontroleerd wordt zie je ook veel zwartreizigers en randfiguren. Dit alles maakt de kans op besmetting veel groter ! Zijn ze gek geworden ?????!!!!!