Vanaf december 2026 snellere reis door nieuw station Stuttgart

Het nieuwe station van Stuttgart wordt in december 2026 in gebruik genomen. Het station, dat van kopstation een doorgaand station wordt, zal de reistijden van treinen verkorten. De nieuwbouw van het station maakt deel uit van een megaspoorproject in de Zuid-Duitse stad dat naar schatting 12 miljard euro kost.

Deutsche Bahn heeft gemeld dat vrijwel alle langeafstandstreinen vanaf december 2026 via het nieuwe station van Stuttgart rijden. De helft van de regionale treinen zal het oude station nog gebruiken tot dit in 2027 definitief wordt gesloten.

Tijdswinst voor ICE Amsterdam – München

Stuttgart is nu nog een kopstation maar het nieuwe station zal een doorgaand station worden. In combinatie met andere verbeteringen aan het spoor leidt de ingebruikname van het nieuwe station tot aanzienlijk kortere reistijden. De tijdsduur van de rit tussen Stuttgart en München slinkt van 1 uur en 58 minuten naar 1 uur en 40 minuten. De rit tussen Mannheim en Ulm duurt straks 1 uur en 8 minuten in plaats van 1 uur en 27 minuten. Van die kortere reistijden profiteert onder meer de directe ICE van Amsterdam naar München.

Werk al in 2010 begonnen

Het nieuwe station maakt deel uit van het grote spoor- en stadvernieuwingsproject Stuttgart 21. Er worden in totaal vier nieuwe stations gebouwd, elf nieuwe tunnels met een totale lengte van 56 kilometer, 42 bruggen en 100 kilometer aan nieuw spoor dat een snelheid van 250 kilometer aan kan. Het project is al in 1994 aangekondigd en het werk begon in 2021.

Meer sporen op station

Het nieuwe hoofdstation wordt een indrukwekkend groot gebouw met een dak dat steunt op 28 32-meter hoge pilaren. De perrons krijgen daglicht via 350 vierkante meter aan glas. Het station krijgt acht sporen. Daarmee kan het station aanzienlijk meer treinen aan dan het huidige station met vijf sporen.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 21 juli 2025 15:55

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug