fbpx

Veolia in geldproblemen en wil meer geld van NS

20 sep 2009 17:35

Veolia Limburg kampt met geldproblemen. De provincie Limburg komt over de brug met extra geld, maar Veolia en de provincie stellen ook dat Veolia recht heeft op meer geld van NS. Volgens de partijen zou NS de opbrengsten uit de kaartverkoop niet eerlijk verdelen. Vóór 2010 moet NS met een eerlijke verdeling komen, eisen ze.

Op de Heuvellandlijn (Maastricht – Kerkrade) en de Maaslijn (Roermond – Nijmegen) rijden geen treinen van NS maar van Veolia Limburg*. Reizigers zijn echter voor een groot deel wel aangewezen op de treinkaartjes van NS. Zo kunnen treinkaartjes op de stations gekocht worden via de NS kaartautomaten en zijn ook de NS maandkaarten en de NS jaarkaarten geldig bij Veolia. Veolia zelf heeft geen eigen tariefsysteem: dat is expres zo geregeld om te voorkomen dat reizigers voor iedere vervoerder andere kaartjes moet kopen.

Verdeelmodel
De inkomsten uit de kaartverdeling wordt volgens een bepaald model verdeeld, maar Veolia klaagt al langer over dit verdeelmodel.  Volgens Veolia houdt het verdeelmodel van de NS te weinig rekening met de forse reizigersgroei die op de Heuvellandlijn en Maaslijn is gerealiseerd. "Hoeveel we mislopen, weten we niet precies, omdat de NS de verkoopgegevens niet wil vrijgeven", zegt Veolia-directeur René de Beer in de Limburger

NMa
De kwestie is aangekaart bij de NMa, met de aantekening dat een officiële klacht mogelijk later volgt. "Maar het heeft onze voorkeur om er op een goede manier samen uit te komen", benadrukt De Beer.

Commissie Sorgdrager
Eerder dit jaar rapporteerde de commissie-Sorgdrager dat de NS kleine vervoerders op een aantal punten tegenwerkt. Volgens Veolia is het gedrag van de NS wel verbeterd, maar is er nog geen zicht op financiële tegemoetkoming.
De NS reageert ´verbaasd´, "want voor ons gevoel zijn we uitermate constructief met elkaar in gesprek", zegt een woordvoerster.

Extra geld provincie
Veolia kan extra geld van NS goed gebruiken, want het bedrijf is financieel gezien in zwaar weer gekomen. Om te voorkomen dat het bedrijf failliet gaat krijgt Veolia extra geld van de provincie Limburg en belooft Veolia te bezuinigen.  Zo krijgt Veolia een extra bijdrage van 3 miljoen euro voor de invoering van de OV-chipkaart. Ook ontvangt het bedrijf jaarlijkse subsidie van een half miljoen euro voor verbetering van de sociale veiligheid in de bus en trein. Veolia zegt zelf 1,2 miljoen euro te gaan besparen door aanpassingen in de dienstregeling, zo gaan er minder bussen rijden op rustige tijden en lijnen en meer in de spitsuren en in de grote steden. Vanwege een structureel liquiditeitstekort gaat de provincie bovendien exploitatiebijdragen vooraf, in plaats van achteraf betalen.

Steun roept vragen op
Kritische Statenleden van CDA, SP en D66 gaan niet bij voorbaat akkoord met de steun. De SP ziet in de problemen het ‘failliet van de privatisering van het openbaar vervoer’. SP’er Edwin Bus: ‘Veolia verhoogt de prijs van buskaartjes en schrapt lijnen. Als dank hiervoor geeft de provincie het bedrijf een flinke financiële injectie. Aangezien de toekomst van Veolia zeer onzeker is, vinden wij dat de provincie weer de regie op zich moet nemen. Als Veolia failliet gaat, heeft Limburg geen openbaar vervoer meer. Dat mag absoluut niet gebeuren.’
CDA en D66 maken vooral bezwaar tegen het schrappen van enkele buslijnen, omdat daardoor veel mensen worden gedupeerd.

* Veolia Limburg staat juridisch gezien los van Veolia Gelderland, Veolia Haaglanden en Veolia Noord-Brabant. Alleen Veolia Limburg bevind zich in zwaar weer, waar genoemde maatregelen verandering in moet brengen.