Veolia test nieuw loyaliteitsprogramma en volgt reizigers per GPS

Veolia lanceert volgende week met de provincie Noord-Brabant een loyaliteitsprogramma voor reizigers in de Brabantliners. Anders dan bij de OV-Miles van de RET zijn de spaarpunten niet gekoppeld aan de OV-chipkaart, maar aan een mobiele telefoon. Reizigers worden daarvoor gevolgd met GPS. Dat meldt Veolia tegenover het vakblad OV-Magazine.

“Wij willen een stap vooruit maken en voorsorteren op de OV-chip 2.0, en dus kiezen wij voor de smartphone”, verklaart marketing manager Boy Hendriks van Veolia tegenover het vakblad. “Want dit programma moet over vijf jaar ook nog kunnen draaien. Dit soort projecten moeten we vaker en sneller opstarten om het OV te blijven innoveren. Want waarom moet het bijvoorbeeld drie jaar duren voordat de Intercity’s stopcontacten hebben?”

Het nieuwe loyaliteitsprogramma is een proef. Maximaal 2500 reizigers van de Brabantliners 400 (Oosterhout–Utrecht), 401 (Breda–Utrecht) en 402 (Breda–Gorinchem) kunnen er aan meedoen. Hendriks: "Die forensen en zakelijke reizigers zijn nieuwsgierig, verwachten hoge kwaliteit en zitten relatief lang in de bus." Het programma heet Buzz&Credits en zit volgende week in de Brabant OV App. 

Met Buzz&Credits geeft de reiziger Veolia toestemming om het reisgedrag te volgen in ruil voor punten. Elke kilometer in een Brabantliner levert vier punten op. Hendriks: “Dat volgen doen we op basis van GPS en alleen voor het spaarprogramma; niet voor andere doeleinden. Wil je niet gevolgd worden, dan kun je dat snel en gemakkelijk uitzetten.”

De reiziger moet minimaal 625 kilometer reizen om de punten te kunnen verzilveren. Dat levert dan 2,50 euro korting op. Als de reiziger meer reist, kan de korting oplopen. De korting kan ingezet worden bij bijvoorbeeld de regionale krant BN/De Stem tot een internationale busrit van Veolia-dochter Eurolines.

De provincie Brabant investeert bijna een halve ton in de ontwikkeling en promotie van het loyaliteitsprogramma, zo weet OV-Magazine. De proef loopt tot en met 30 juni. Gespaarde punten zijn in te wisselen tot 10 augustus. Daarna volgt de evaluatie. Hendriks: “Werkt de techniek, vinden reizigers het interessant, hebben we de juiste partners, gaan deelnemers meer reizen en snappen ze dat ze via GPS worden gevolgd?” 

Share
Tags: Service

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug