Verschillen worden groter in OV-Klantenbarometer: EBS aan kop

3 jaar terug

Reizigers waarderen het openbaar vervoer (bus, tram, metro en regionale trein) in 2017 gemiddeld met een 7,6. Dat is vrijwel gelijk met 2016. Wel valt op dat de verschillen tussen vervoerders groter worden. Dat blijkt uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer van het CROW-KpVV. Vakblad OV-Magazine laat de rapportcijfers per concessie elk jaar omrekenen naar cijfers per vervoerder. Daaruit blijkt dat EBS met een 8,0 de beste ov-vervoerder van Nederland is.

Alleen Aquabus en de Westerschelde Ferry scoren beter dan EBS. Dat is echter geen verrassing: traditiegetrouw scoort het vervoer over water het hoogst. Dat EBS zo hoog scoort is wel opvallend: vorig jaar bleef de vervoerder nog steken op een 7,7. EBS heeft slechts één concessie in handen (regio Waterland). In 2017 is deze concessie de best scorende vastelandconcessie van Nederland. Het is bovendien voor het eerst dat een concessie op het vaste land een 8,0 scoort. Onder andere de kans op een zitplaats (9,0) en de reissnelheid (8,2, t.o.v. 7,7 vorig jaar) zijn punten waarop EBS zeer goed scoort.

De verschillen tussen het best scorende ov-bedrijf en het slechtst scorende ov-bedrijf zijn groter geworden. Vorig jaar ging RET aan kop met een 7,7 (Aquabus, Westerschelde Ferry en TCR buiten beschouwing gelaten) en eindigde NS met de regionale lijnen met een 7,3 onderaan. Een verschil van slechts 4 tiende. Dit jaar is het verschil tussen koploper EBS (8,0) en hekkensluiter NS (7,2) verdubbeld.

Tekst gaat onder het overzicht verder.

De gebruikers van bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst geven, net als in 2016, gemiddeld een rapportcijfer 7,6 voor het algemeen oordeel over hun ov-rit. De nieuwe treinconcessie Alphen aan den Rijn–Gouda (NS) is de grootste stijger van 2017. Gaven reizigers in 2016 als rapportcijfer nog slechts een 7,2, dan is dat nu een 7,8. Dat is tegelijkertijd het hoogste cijfer voor een regionale treindienst. Zwolle – Emmen (Arriva), de Zutphen – Apeldoorn (Arriva) en Dordrecht – Geldermalsen (Arriva) scoren eveneens een 7,8. De slechtst scorende regionale spoorlijn is Zwolle – Enschede (6,9), ten tijden van het onderzoek nog in handen van NS. Ook de Maaslijn doet het met een 7,0 veel minder goed dan gemiddeld.

Bron: CROW-KpVV

CROW-KpVV voert jaarlijks het onderzoek OV-Klantenbarometer uit, eind 2017 voor de 17e keer. Het is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer. In het laatstgehouden onderzoek gaven 86.705 reizigers in 70 onderzoeksgebieden tijdens 6.008 bus- tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun reis te maken hebben. Het algemeen oordeel (7,64) is een fractie hoger dan in 2016 (7,57) en daarmee het hoogste sinds 17 jaar. Dat komt niet als een verrassing: vrijwel ieder jaar stijgen de resultaten in vergelijking met een jaar eerder.

Dit jaar wijzigt de opzet van het onderzoek. Dan zullen ook cijfers van de treinen die op het hoofdrailnet rijden in het onderzoek worden meegenomen. Nieuw is verder dat er ook cijfers per kwartaal zullen worden gepubliceerd. De uitkomsten van 2018 worden begin 2019 gepubliceerd.

This post was last modified on maart 27, 2018 10:36 pm

Bekijk reacties

  • Toch jammer dat er steeds over een verassing word gesproken. Dit zou echt verrassing moeten zijn, lijkt me.

    • Dank. We zoeken nog uitbreiding op onze eindredactie. Dank voor uw bijdrage.

  • De diensten in Groningen en Friesland worden slechts gezamenlijk benoemd, terwijl ik me kan voorstellen dat er op de verschillende lijnen wel waarderingsverschillen zijn. En: waar valt de trein Groningen - Leeuwarden onder: Groningen of Friesland?

    • Per lijn kunnen inderdaad de waarderingen verschillen. Als de lijnen los waren aanbesteed, dan had je ze hier ook los zien staan. Ik weet niet goed waar Groningen - Leeuwarden onder valt. Ik kan eens navragen bij het CROW.

    • Ik heb navraag gedaan: "Tot dusver hebben we de treindienst L-G zowel meegenomen in het Friese rapport als in dat voor Groningen. Telt dus in beide regio's mee. Omdat enqueteurs de hele rit moesten meten konden we geen onderscheid maken. Dit jaar (2018) gaan we het anders doen. Bij Buitenpost stappen de enqueteurs de trein uit en gaan ze terug" vertelt het CROW.

  • Ik vind de verschillen juist verrassend klein. Bij GVB al meerdere malen meegemaakt dat zonder aankondiging een bus werd geschrapt.
    Verder opvallend dat RET niet wordt afgestrafd ivm het debacle Hoekse Lijn (voor de rest rijdt RET prima hoor). Maar je zou verwachten dat die verschillen toch een stuk groter zijn.

    • De RET heeft niets te maken met de ombouw van de Hoekselijn, dat is een project onder de verantwoordelijkheid van de gemeente Rotterdam.

  • De Israëlische maatschappij EBS ligt aan kop. Zij liggen echter onder vuur vanwege schending van mensenrechten in hun vervoersbeleid in Israël en Palestina.