Thalys: Meer reizigers Amsterdam – Brussel (+14%) / Parijs (+6%)

3 jaar terug

Thalys heeft een goed jaar achter de rug. Het aantal reizigers is in 2017 met 7 procent gegroeid tot ruim 7 miljoen. De omzet steeg nog harder (+11%) tot ruim een half miljard euro.

Thalys zegt dat de goede resultaten mede te danken zijn aan de “voortdurende ontwikkeling” van de Nederlandse route. Er waren in 2017 meer reizigers op de routes tussen Amsterdam en Brussel (+14%) en Amsterdam en Parijs (+6%). Het nieuwe tariefaanbod van Thalys met drie klassen (Standard, Comfort en Premium) draagt volgens het bedrijf ook bij aan het succes. Dit concept werd in september gelanceerd voor reizen na half december.

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren zorgt het nieuwe tariefsysteem vooral dat de omzet sneller stijgt. “Reizigers die nu gratis een drankje en versnapering bij de zitplek willen, moeten aanzienlijk meer betalen.” Dat kan niet meer in de 1e klas (Comfort), maar alleen in de business klasse (Premium). Door het drieklassensysteem hoopt Thalys zakelijke reizigers die eerder 2e klas reisden terug te winnen in de 1e klas. “Een lastminute 1e klas wordt namelijk goedkoper,” legt Van Kuijeren uit. Thalys zelf zegt zelf dat het nieuwe systeem beter inspeelt op de verschillende wensen en behoeften van Thalys-reizigers. Er is ook een barrijtuig aanwezig, dat blijft overigens gewoon bestaan.

Alhoewel Thalys zelf erg enthousiast is over het nieuwe tariefmodel, is Van Kuijeren dat niet. “Het nieuwe tariefmodel is vooral gericht op de zakelijke reiziger. Ik vond als vrije tijdsreiziger de 1e klas met een mooie aanbieding in het verleden interessant. Juist omdat je niet alleen een betere zitplaats kreeg, maar ook meer service. Voor die extra service moet nu zoveel worden bijbetaald dat ik als vrije tijdsreiziger afhaak.” Toch begrijpt de redacteur het enthousiasme van Thalys wel: het aantal reizigers stijgt immers aanzienlijk, en de omzet nog harder.

Thalys zegt dat ze dit jaar meer willen investeren en dat er nieuwe plannen op de agenda staan. Momenteel wordt een derde van de treinstellen gerenoveerd, in de zomer wordt er een nieuw digitaal systeem geïntroduceerd en er wordt gewerkt aan de uitbreiding van het centrum dat toezicht houdt op alle verbindingen. Vanaf december wordt de Thalys Amsterdam – Lille geschrapt. In 2019 introduceert het bedrijf mogelijk een nieuwe verbinding: Amsterdam – Disneyland staat op de planning.

This post was last modified on maart 20, 2018 9:50 pm

Bekijk reacties

  • Even voor de zekerheid: wordt er met "catering aan boord" zoiets bedoeld als bediening aan de zitplaats van de reiziger? Hopelijk blijft het buffet (in het aparte rijtuig) beschikbaar voor iedereen die bereid is om daar langs te gaan?

    • Ik zal het duidelijker opschrijven. Het bar-rijtuig blijft. Er wordt inderdaad de bediening bij de zitplek bedoeld, die bij de prijs is inbegrepen.

      • Krijgt deze Thalys op Marne-la-Vallée Chessy ook écht interessante aansluitingen op TGV's verder Frankrijk in, zodat het vreselijke overstappen in Parijs ontweken kan worden? Vooral van Gare du Nord naar Gare de Monparnasse is een crime met de metro. Eindeloze gangen.Taxi is geen goed alternatief. Deze lopen voortdurend vast in het Parijse verkeer.
        Een aantrekkelijke overstap kan ook een alternatief zijn niet te kiezen om naar Lyon, Nantes of Bordeaux te vliegen.
        Verder: hoe wordt deze combinatie op de markt gezet? Ook Brussel-Zuid biedt nu al aansluitende TGV's, maar wie weet dit?
        Komt er één aantrekkelijk combi-ticket Thalys/TGV?
        Als de Thalys van Amsterdam naar Rijsel in december stopt met rijden, blijft de mogelijkheid om op Brussel-Zuid over te stappen op een TGV naar Rijsel. Er gaat ook een Intercity van Antwerpen naar Rijsel. Deze is minder snel, maar goedkoper en je hoeft niet te reserveren

  • Tijd voor Izy. In rust naar Parijs reizen is er toch al niet meer bij dus dan kun je beter maar voor weinig in een goederentrein gaan zitten.