Versimpelde personeelsroosters tijdens winterweer geen taboe
09 mrt 2012 15:08
De Nederlandse Spoorwegen zien het liefst Zwitserse kwaliteit wissels in Nederland. De vraag is of de samenleving die inverstering ziet zitten, want die wissels zijn dubbel zo duur. In elk geval zal NS 200 tot 300 miljoen inversteren tegen het winterse omstandigheden en nog een zelfde bedrag in reisinformatie. Ook simpelere personeelsroosters bij winterweer is geen taboe. Dat vertelde NS president Bert Meerstadt bij de presentatie van de jaarcijfers van 2011.
Reisinformatie
Volgens Meerstadt is de reisinformatie nu topprioriteit. Zo mag de website ns.nl bij winterse omstandigheden niet zomaar meer plat gaan. Conducteurs en machinisten hebben nu ook de vernieuwde railpocket waardoor zij minstens zo actuele informatie hebben als klanten. Dat was in het verleden soms anders. Per 1 juli gaan de omroepmedewerkers over van ProRail naar NS. Ook de reisinformatie via teletekst en dergelijke zal NS dan gaan verzorgen.
Zwitserse wissels
Meerstadt wilde niet van fouten spreken, maar gaf wel aan te leren van wat er was gebeurd. De directeur herhaalde dat er bij verwacht winterweer sneller zal overschakelen naar een aangepaste dienstregeling. Meerstadt ging verder ook in op de infrastructuur. Meerstadt: "Samen met ProRail vinden wij dat er gekeken moet worden of er rond de grote knooppunten Zwitserse kwaliteit infrastructuur kan komen. In Zwitserland wordt de gehele wissel verwarmd, ook het bewegend deel. Die wissels zijn dubbel zo duur. Uiteindelijk is de vraag of de samenleving bereid is daarin te inversteren." Als het aan Meerstadt ligt zou hij het liefst alle wissels Zwitserse kwaliteit willen hebben.
Rondje om de kerk
Ook ging Meerstadt in op het zogenoemde rondje om de kerk bij winterweer. "Rondje om de kerk is niet wat klanten willen. Maar we kijken wel of het zin heeft om bij winterse omstandigheden onze personeelsroosters te versimpelen". Volgens Meerstadt is er onder het personeel ook "een totale bereidheid" om een paar dagen per jaar volgens een eenvoudiger dienstrooster te werken. "Alleen bij winterweer. Over het gehele jaar is dat niet aan de orde. Als je personeel alleen heen en weer laat pendelen ben je veel minder efficient en heb je dus veel meer personeel nodig".
Bijsturing
Ook ging Meerstadt in op de bijsturing van NS, die kan nu tot 70 treinen per uur bijsturen. "Die capaciteit kunnen we niet uitbreiden. Het heeft geen zin om meer mensen aan dezelfde puzzel te laten werken". Wel werkt het bedrijf, in samenwerking met diverse universiteiten, aan integrale bijsturingssoftware. Meerstadt: "Nu doen we aan suboptimalisatie van het personeel, suboptimalisatie van het materieel en suboptimalisatie van de infrastructuur. In de toekomst zou één integraal systeem de bijsturing verder kunnen optimaliseren. Dat bestaat wereldwijd nog niet". Dat ontwikkelingsproces kan echter nog wel jaren duren en zal al snel tientallen miljoenen euro´s kosten.