Vertraagde trein slaat steeds vaker kleine stations over
11 okt 2013 12:18
Reizigersvereniging Rover krijgt steeds vaker meldingen over vertraagde NS-treinen die onderweg kleine stations overslaan om tijd te winnen. Dat schrijft de organisatie in een vrijdag verschenen brief aan NS Reizigers. Volgens een woordvoerder trekken gedupeerde reizigers wekelijks een keer of tien bij Rover aan de bel.
"Een half jaar geleden gebeurde het ´wel eens´, maar inmiddels is dat ´regelmatig´ het geval", aldus de zegsman. "En elke keer lopen reizigers een half uur tot drie kwartier vertraging op: ze kunnen een station verder pas uitstappen en moeten nog wachten op de eerste trein terug.´´
Meldingen
Veel meldingen hebben betrekking op de intercity Roosendaal – Zwolle die recent meerdere malen stations oversloeg, bij 10 tot 15 minuten vertraging. Het gaat hierbij om de stations Lent, Elst en Arnhem-Zuid. Andere meldingen betreffen de Sprimtere Amersfoort – Utrecht (stations Bilthoven en Overvecht overgeslagen), Amsterdam Sloterdijk – Beverwijk – Uitgeest (station Haarlem-Spaarnwoude overgeslagen), Amsterdam – Uitgeest (station Krommenie-Assendelft overgeslagen) en IC Lelystad – Vlissingen (diverse kleine stations werden niet bediend).
Maatregelen
"Een onbetrouwbare en geïmproviseerde dienstregeling is veel ernstiger dan vertraging. En vertraging zou nooit mogen leiden tot het willekeurig schrappen van stations", vindt Rover. "Wij hebben in het verleden vaker van NS vernomen dat het overslaan van stations geen beleid is. Wij willen daarom graag van u weten waarom het aantal meldingen hierover bij ons toeneemt. Indien u het met ons eens bent dat een trein geen stations hoort over te slaan, willen wij graag van u weten welke maatregelen u gaat nemen om te zorgen dat deze incidenten afnemen", vraagt Rover in de brief aan NS.
Proberen te voorkomen
De Nederlandese Spoorwegen zeggen in een reactie het beeld dat Rover schetst, te herkennen. "Het komt voor. Hoe vaak kan ik niet zeggen", laat een woordvoerder weten. Hij benadrukt dat dat ´absoluut niet wenselijk´ is, maar dat het door incidenten soms niet anders kan. "We proberen door een trein door te laten rijden te voorkomen dat de dienstregeling verder ontwricht raakt en juist meer mensen last hebben van vertraging", legt de woordvoerder uit. Hij stelt dat op enkele van de genoemde trajecten wordt gewerkt met een kwartiersdienst en dat reizigers niet al te lang hoeven te wachten.
Criterea
Volgens redactie van Treinreiziger.nl moeten er duidelijke criterea komen onder welke omstandigheden een trein een station kan overslaan. "Als een trein stations overslaat waardoor een kleine groep reizigers 3 minuten meer vertraging krijgt en een grote groep reizigers 7 minuten minder, kan ik mij voorstellen dat een station overslaan een optie is. Echter, het wordt voor reizigers wel opeens ingewikkeld als ze niet meer automatisch kunnen rekenen dat hun stop gegarandeerd is " zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren. "De communicatie is daarom heel belangrijk, en de impact voor reizigers moet beperkt zijn".
(c) Novum / ANP / Treinreiziger.nl