Vervoerplan 2013: NS wil iets beter gaan presteren

NS wil de klantoordelen en prestaties in 2013 iets gaan verbeteren. Dat blijkt uit het Vervoerplan 2013 dat de staatssecretaris naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Eisen aan de aankomstpunctualiteit en klantoordeel op tijd rijden veranderen niet. Op het gebied van reinheid en trefkans conducteur stelt het spoorbedrijf nu iets hogere eisen. 

De nieuwe eisen zijn op veel gebieden een fractie hoger dan de oude, en worden in de praktijk al verwezenlijkt. Zo gaat de eis voor reizigerspunctualiteit omhoog van 90 procent naar 90,5 procent. In de praktijk is echter al 91,5 procent van de reizigers op tijd. 

Op gebieden waar NS nog niet aan de normen voldoet, worden geen hogere eisen gesteld. Dan gaat het bijvoorbeeld om het klantoordeel op tijd rijden. Daarover moet 53 procent van de reizigers tevreden zijn, dat is nu 50,9 procent. 70 procent van de reizigers moet tevreden zijn over de zitplaatskans in de spits. In de praktijk blijft dat percentage hangen op 67,8 procent.

In het vervoerplan zijn ook twee nieuwe indicatoren opgenomen met betrekking tot reisinformatie. Bij vertragingen tot 15 minuten moet 90 procent van de reizigers tevreden zijn over de reisinformatie. Bij vertragingen van meer dan 15 minuten neemt NS genoegen met minder dan de helft. Dan hoeft slechts 36 procent van de reizigers tevreden te zijn over de reisinformatie.

Het vervoerplan is een jaarlijks document waarin NS aangeeft welke prestaties het ministerie van het spoorbedrijf mag verwachten. Als NS de prestaties niet nakomt, kan het ministerie het spoorbedrijf een boete geven. Zo heeft NS over 2011 een boete gekregen van 2,75 miljoen en over 2012 een voorwaardelijke boete van eveneens 2,75 miljoen.

In het verleden werd het bedrijf ook afgerekend op het percentage gereden treinen en het percentage gehaalde aansluitingen. Die indicatoren hebben echter plaatsgemaakt voor de indicator reizigerspunctualiteit. Daarin worden ook aansluitingen meegenomen en wordt ook een uitgevallen trein als vertraging gezien.

Alle beloofde prestaties op een rij:

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug