Vervoerregio’s houden zorgen over toekomst ov ondanks steun Kamer
02 jul 2025 12:50
Update 15:00 uur met reactie staatssecretaris
Vervoerregio’s en provincies zijn ’verheugd’ over de brede steun in de Tweede Kamer voor een motie om de bezuinigingen op het regionale openbaar vervoer voor 2026 terug te draaien. Ze zeggen tegelijkertijd dat er meer moet gebeuren om het ov gezond en betaalbaar te houden. Ook vragen ze zich af hoe het demissionaire kabinet de oproep van de Kamer in de begroting gaat verwerken. Staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer spreekt over een ‘hele puzzel’.
“Nu moet het kabinet laten zien hoe het deze oproep in de begroting verwerkt. De urgentie is hoog en de tijd dringt”, aldus de reactie van de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het Interprovinciaal Overleg (IPO), het samenwerkingsverband DOVA en brancheorganisatie OV-NL op de motie die dinsdag steun in de Kamer kreeg.
Verschraling aanbod
Ze wijzen erop dat zonder compensatie volgend jaar onder meer het aanbod van bussen, trams en metro’s in het hele land zou verschralen en dat lijnen zouden verdwijnen. Ook dreigen er verdere prijsstijgingen.
In de door GroenLinks-PvdA, ChristenUnie en SP ingediende motie roept de Kamer de regering op om de voorgenomen bezuiniging op het regionale ov in 2026 terug te draaien. De vervoerregio’s, ov-sector en het IPO willen dat het demissionaire kabinet uiterlijk op Prinsjesdag met een ’solide plan’ komt voor het ov.
Meer problemen voor ov
Verder wijzen ze erop dat ook na 2026 financiële problemen in het ov dreigen en dat de motie geen oplossing biedt voor de verwachte tariefstijgingen bij NS. Toenmalig staatssecretaris Chris Jansen (ov, PVV) zei in april dat de NS-tarieven zonder maatregelen volgend jaar mogelijk met ongeveer 12 procent stijgen.
Motie geen garantie
Het is ook nog mogelijk dat de regering de motie niet uitvoert. In de voorjaarsnota besloot het kabinet om gereserveerd geld voor de geplande Lelylijn in te zetten voor onder meer de Nedersaksenlijn. Enkele maanden voor dit besluit nam de Tweede Kamer unaniem een motie aan die het kabinet verbood om geld uit het potje van de Lelylijn te halen. Regeringspartijen VVD, NSC en BBB stemden dinsdag al tegen de motie over de bezuinigingen. Ook CDA, D66 en JA21 waren tegen de motie. De tegenstanders vinden het niet verantwoord dat de financiële dekking ontbreekt in het voorstel.
Reactie staatssecretaris
Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen van openbaar vervoer reageerde woensdag dat het uitvoeren van de motie ‘een hele puzzel zal worden’. “Ik ben gebonden aan de voorjaarsnota die pas twee maanden geleden is vastgesteld door de fractievoorzitters. Zij hebben gezegd: die bezuinigingen laten we staan. Dat is een feit waar ik mee te maken heb.”
Aartsen klaagde ook over wisselende signalen want de PVV was als coalitiepartij het ermee eens de bezuinigingen te laten staan, maar stemde op dinsdag voor de motie om de bezuinigingen te schrappen. Aartsen zei te hopen dat de fractievoorzitters van de coalitie de bezuinigingen meenemen bij de financiële besluiten die ze in augustus nemen.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
De vervoersregios krijgen heeel veeel geld per reizigerskilometer, veeel meeer dan NS Reizigers, als NS iets krijgt. Daarom zijn de Zoetermeerlijn, de Hofpleinlijn en de lijn naar Hoek van Holland over gedaan aan metrobedrijven. Die brengen in principe veel geld binnen bij de RET, de “Rotterdamse Extacy Transport” en eventueel betrokken andere vervoerders.
Vroeger moest NS de winst uit de vette lijnen, grofweg wat nu het hoofdrailnet is, gebruiken om het verlieslatende vervoer op dunne lijnen te bekostigen. Inmiddels heeft NS de dunne lijnen afgestoten. Eigenlijk zou de overheid NS dus genoeg moeten laten betalen voor het hoofdrailnet om de dunne lijnen mee te bekostigen. In plaats daarvan komt die bekostiging nu goeddeels van de belastingbetaler en verdampt de potentiële winst op het hoofdrailnet ergens binnen NS zelf.
Eh, de kosten vliegen omhoog. Aannemers die alleen maar opdrachten met “een open eind” aannemen, dus zonder goede beperkingen tegen verhoging van de prijs en verlenging van de stremming. Bovendien bereiden aannemers meestal voor dat ze failissementen kunenn aanvragen van een projekt-BV en mond dat vaak uit in iets wat op afpersing lijkt.
Verder zijn er de inkompetente direkties die mislukkingen mogelijk maken, zoals nu met de ICNG. Verder zijn de concepten voor de rails en de wissels al een eeuw oud en worden er geen rails en wissels ontwikkeld die meermalen langer houden.
Dat is dan “het verdampen binnen NS-reizigers zelf”.
Ja, NS-reizigers en Prorail zijn beide de klos.
Niet helemaal waar, er zijn nog een aantal sprinterverbindingen die allesbehalve rendabel zijn..
Ahum, de NS heeft bijna 400mln gekregen de afgelopen jaren. En nog is dat niet genoeg.
Tja, we hebben nu een triopoly van treinfabrikanten; Siemens, Alstom en de wat kleinere Stadler en nog wat kleintjes. Die hebben de opvatting dat ze de prijzen voor hen mooi hoog kunnen opdrijven als ze maar niet te veel produktiekapaciteit hebben.
Net zoals de supermarkten met de opgedreven prijzen. Sedert een paar jaren zijn ze van investeringsmaatschappijen, door de vorige eigenarenfamilies verkocht aan equitybedrijven en dat soort.
Er is wel degelijk dekking als dat prestigeproject als de Lelylijn voorlopig niet wordt uitgevoerd. Want dat maakt het bestaande OV niet beter.
Voor mij is een ding heel duidelijk. Als de overheid besluit het OV nu de genadeklap te geven met deze bezuinigingen moet men ook niet meer investeren in nieuwe lijnen etc., maar kan dit pro auto kabinet zijn investeringen beter doen in waar hun hart ligt… Namelijk nieuwe wegen om de ex-ov reizigers op te kunnen vangen. Maar dan ook niet meer zeiken over het klimaat.
M.a.w. het is van enorm belang voor de OV reiziger en het milieu dat deze bezuinigingen van tafel gaan en als ze een plek zoeken om dit te financieren zou ik het uit de klimaatpot (want OV speelt ook een rol in het verminderen van de CO2 uitstoot) doen en stoppen met het financieren van electrische auto’s, waar al heel veel twijfels omtrent het milieu en klimaat is rond de accu’s. Er moet eerder veel geld bij bij het OV om weer meer reizigers te verlokken om van eigen auto naar het OV te gaan. Zeker in de randstad is hier veel winst te halen. Uiteraard dient in het achterland wel sociaal OV te blijven bestaan in de vorm van flex en regiotaxi integratie, wanneer gewone bussen niet meer rendabel zijn.
Overigens zijn de Lelylijn en NSL geen top priotiteit, maar zal het bestaande OV verbeterd en betaalbaar gemaakt moeten worden.
Tips voor betere OV verbindingen: tramlijnen 4 en 6 blijven over de Rotterdamse Nieuwe Binnenweg rijden.
Lijn 7 gaat van Burgemeester Oudlaan naar De Esch in Rotterdam Kralingen
Nieuwe tramlijn verbindt Vlaardingen Holy via Woudhoek, Schiedam Centrum, Spangen, Rotterdam Centraal ( stopt bij toekomstig station Schiedam Kethel
Metrolijn A wordt verlengd van Binnenhof via Meijersplein Airport Rotterdam The Hague Airport
Metrolijn F van Hoek van Holland Strand Maassluis Centrum, Rozenburg, Pernis, Zuidplein,, station Rotterdam Lombardijen, Ridderkerk, HI Ambacht Papendrecht
Rotterdam The Hague Airport krijgt een tram via Overschie, Spaanse Polder, SchiedamCentrum NS en Spangen
Randstadrail 4 gaat van Lansingerland Zoetermeer via Rodenrijs naar Rotterdam The Hague Airport.
HTM tramlijn 19 gaat de hele dag naar TU Wijk Delft rijden
GVB tram 26 wordt IJmeer verbinding van Amsterdam IJburg naar Almere
GVB tram 2 wordt verlengd via Badhoevedorp van Nieuw Sloten naar Schiphol Airport
Dit gaat helemaal niet over nieuwe verbindingen, maar over genoeg geld om het bestaande aanbod in stand te houden.
Al die “min-plaatsers” hebben het goed bekeken.
Veen is een slechte ondergrond voor spoortrajekten en maakt de aanleg en het onderhoud peperduur.