Door zware regenval op zondagochtend is een deel van het spoor tussen Sittard en Maastricht verzakt. Op maandag is het probleem nog niet verholpen, waardoor er tot ten minste dinsdagochtend 9:30 uur maar beperkt treinverkeer mogelijk is tussen de twee Limburgse steden.
Een woordvoerster van ProRail laat maandag aan ANP weten dat de schade “best wel groot” is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld. Door de verzakking rijden er tussen Sittard en Maastricht al een dag veel minder treinen. Op beelden is te zien dat er bij het spoor ter hoogte van Lutterade in Geleen een gat in de ondergrond is ontstaan tussen de rails en de hekken naast het spoor. Ook zijn de stenen naast het spoor, de zogeheten ballast, verschoven en is een fietstunnel onder water gelopen.
Eén van de twee sporen is nog wel in dienst, maar het aantal treinen tussen Maastricht en Sittard is flink beperkt. Daarom zet NS zolang het nodig is stopbussen in. De prognose maandagmiddag is dat het euvel dinsdag om 9:30 uur opgelost is en dat het treinverkeer weer op volle sterkte kan komen.
Als de herstelwerkzaamheden beginnen, moeten de sporen “buiten dienst” zijn, laat de woordvoerster van ProRail weten. Dat betekent dat gedurende die werkzaamheden helemaal geen treinverkeer mogelijk is tussen Sittard en Maastricht. In de regel probeert ProRail dat soort werkzaamheden waar mogelijk in de nacht te plannen, aldus de woordvoerster.
Het is niet voor het eerst dit jaar dat noodweer problemen veroorzaakt op het Limburgse spoor. In mei liep het traject Maastricht-Luik bij Visé onder water, waardoor er wekenlang geen treinverkeer mogelijk was. De entree van de Drielandentrein van Arriva moest daardoor bijna een maand worden uitgesteld.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 18:07
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…