Verzakt spoor tussen Sittard en Maastricht zorgt voor dagenlange hinder
22 jul 2024 17:05
Door zware regenval op zondagochtend is een deel van het spoor tussen Sittard en Maastricht verzakt. Op maandag is het probleem nog niet verholpen, waardoor er tot ten minste dinsdagochtend 9:30 uur maar beperkt treinverkeer mogelijk is tussen de twee Limburgse steden.
Een woordvoerster van ProRail laat maandag aan ANP weten dat de schade “best wel groot” is en dat momenteel met een ingenieursbureau en een aannemer wordt gekeken hoe en wanneer die kan worden hersteld. Door de verzakking rijden er tussen Sittard en Maastricht al een dag veel minder treinen. Op beelden is te zien dat er bij het spoor ter hoogte van Lutterade in Geleen een gat in de ondergrond is ontstaan tussen de rails en de hekken naast het spoor. Ook zijn de stenen naast het spoor, de zogeheten ballast, verschoven en is een fietstunnel onder water gelopen.
Stopbussen
Eén van de twee sporen is nog wel in dienst, maar het aantal treinen tussen Maastricht en Sittard is flink beperkt. Daarom zet NS zolang het nodig is stopbussen in. De prognose maandagmiddag is dat het euvel dinsdag om 9:30 uur opgelost is en dat het treinverkeer weer op volle sterkte kan komen.
Als de herstelwerkzaamheden beginnen, moeten de sporen “buiten dienst” zijn, laat de woordvoerster van ProRail weten. Dat betekent dat gedurende die werkzaamheden helemaal geen treinverkeer mogelijk is tussen Sittard en Maastricht. In de regel probeert ProRail dat soort werkzaamheden waar mogelijk in de nacht te plannen, aldus de woordvoerster.
Eerdere problemen
Het is niet voor het eerst dit jaar dat noodweer problemen veroorzaakt op het Limburgse spoor. In mei liep het traject Maastricht-Luik bij Visé onder water, waardoor er wekenlang geen treinverkeer mogelijk was. De entree van de Drielandentrein van Arriva moest daardoor bijna een maand worden uitgesteld.
De hoeveelheid neerslag is vanaf oktober 2023 al zo gigantisch dat het niet zo verrassend is dat ergens in Nederland een stuk spoorbedding week is geworden.
En blijkbaar is het in Limburg de hoeveelheid neerslag nog erger dan in de rest van Nederland.
Vervelend. Dit is het nieuwe normaal. Je mag alleen maar hopen dat straks niet meer werkzaamheden met spoed moeten worden uitgevoerd vanwege de gevolgen van klimaatverandering.
Tja, geen CO2 heffing.
Maar kosten voor de gemeenschap.
Klimaatverandering, – katastrofe dat weet rechts nix van.
Ook zijn de Prorail, NS en Arriva niet verantwoordelijk voor dit vervelende incident en zal de reparatie tijd waarschijnlijk toch langer duren dan gehoopt, zie ik weer meer mensen de auto in kruipen ipv de trein. Dit is de realiteit waar we vandaag in leven en ieder OV incident ongeacht of de vervoerders en prorail verantwoordelijk zijn leidt weer tot meer automobiliteit. Mensen willen na een dag werken bij hun gezin zijn en niet substantieel langer moeten wachten op het treinvervangend vervoer.
Ja dit incident heeft alles te maken met de bijzonder natte periode waarin we nu leven. Of het iets met klimaatverandering te maken heeft kan ik nu nog niet zeggen.
De klimaatfanaten hebben ons na drie warme zomers verteld dat Nederland ieder jaar langdurige perioden van extreme droogte zou krijgen. Nu beweren ze weer dat we permanent last krijgen van heel veel neerslag. Ze draaien met alle winden mee, al naar de waan van de dag.
Dit heeft niks met klimaatverandering te maken woke liberal
Waarmee dan wel? Cia’s weermachine?
We hebben wel erg veel zware regenbuien in europa voor toeval.
Klimaat wordt over een periode van 30 jaar gemeten. Dat je vroeger bijna iedere winter kunt schaatsen en nu de winters heel vaak zacht zijn en nauwelijks meer op natuurijs geschaatst wordt heeft wel met klimaatverandering te maken. Een nat jaar lijkt me van niet.
Ook zonder toedoen van de mens verandert het klimaat door de zon en de positie van de aarde tov de zon, dat ook altijd veranderd. We hadden vroeger ook ijstijden en warme periodes. Ver voordat de mens CO2 aan het uitstoten is.
Niet helemaal, bij een hogere temperatuur verdampt er meer water, en kan de lucht meer waterdamp bevatten.
Allebei zorgen ervoor dat er meer en heftigere regen kan vallen.
Waarom beweerden de klimaatfanatici twee jaar geleden dan nog dat Nederland in de zomer volledig ging verdrogen?
Omdat de kans op beide toeneemt. Langdurige periodes zonder neerslag komen vaker voor en ook hevige neerslag komt vaker voor.
Omdat de regen veel minder goed verdeeld is over het jaar, wat ook droge periodes betekend. En dat is een probleem omdst Nederland nauwelijks water opvangt, maar alles de zee in loosd.
Wie beweerde dat?
Welke wetenschapper?
Oh hier wordt weer gefaked!
En geframed klimaarfanatici.
Jammer, klimaatstrijders hebben het gelijk aan hun zijde.
Het zijn de weerextremen die alsmaar extremer worden.
Droger en/of natter.
Nederland is officieel een derde wereld land wat een grap zeg… 24/7 werkzaamheden overal jarenlang maar wat hebben ze dan gedaan??? Koffie drinken en dan naar huis?
Een groot deel van de werkzaamheden betreft het bouwen van stationspaleizen, tunnels voor het wegverkeer en het weghalen van wissels. Aan de baan wordt niet zoveel gedaan.
Ga eens op reis naar een derde wereld land.
Heb ik wel eens gedaan. Ik ben naar de VS geweest en daar is het spoorwegvervoer inderdaad nog een stuk slechter dan hier
artikel heeft helaas enkele manco’s