Virgin Train bestelt twaalf hogesnelheidstreinen voor diensten door Kanaaltunnel

Virgin Trains heeft twaalf Avelia Stream hogesnelheidstreinen besteld bij de Franse fabrikant Alstom. Het Britse treinbedrijf maakt een herstart nadat het in 2019 is gestopt en wil van Londen naar het Europese vasteland gaan rijden.

Aan het begin van het jaar maakte Virgin Trains al bekend nieuwe treinen te willen kopen. Het tekenen van een contract met Alstom voor de levering van twaalf treinen is daarmee niet verrassend maar wel een bevestiging dat de plannen van Virgin serieus zijn. Naast Virgin willen ook Trenitalia, Evolyn, Gemini Trains, het Zwitserse SBB en het Nederlandse Heurotrain de concurrentie aangaan met Eurostar met hogesnelheidstreinen door de Kanaaltunnel.

In najaar keuze voor een concurrent

Virgin wil al vanaf 2029 treinen gaan rijden van Londen naar Europese bestemmingen. Ook Evolyn en Gemini hebben haast en hebben naast Virgin officieel toegang gevraagd tot het onderhoudsdepot Temple Mills in Londen. Zonder toegang tot dit depot is het niet mogelijk van en naar Londen te rijden. Omdat de ruimte op het depot beperkt is, zal de Britse toezichthouder maar een van de drie nieuwe bedrijven dit jaar najaar toegang geven.

Virgin Trains is volgens eigen zeggen de enige nieuwe partij die treinen en financiering geregeld heeft. In de aanvraag bij de Britse toezichthouder schreef Virgin-oprichter Richard Branson dat hij het 30-jaar lange monopolie van Eurostar wil beëindigen en concurrentie wil brengen in de Kanaaltunnel. “Net als dat Virgin met succes bestaande bedrijven in de lucht, op het water en, uiteraard, op het spoor uitgedaagd heeft, gaan we met onze kenmerkende aanpak de markt door het Kanaal opschudden met een service die innovatief, gewaagd en onmiskenbaar Virgin is”, aldus de bekende Britse ondernemer.

Details over treinen onbekend

Wanneer de treinen geleverd worden en meer specifieke informatie over de treinen, is nog niet bekend. De Avelia Stream-productfamilie heeft twee verschillende types hogesnelheidstreinen; de nieuwe Pendolino, waarmee Trenitalia rijdt, en de Zefiro, die in Zweden rijdt. De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van NS is een trein uit de Coradia-familie van Alstom.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 18 augustus 2025 18:08

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug