Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor
27 mrt 2024 13:07
Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het spoor te verbeteren. Het telecombedrijf laat nieuwe zendmasten met extra antennes bouwen langs verschillende trajecten voor snellere internetverbinding.
In totaal pakt Vodafone het mobiele bereik langs 69 spoortrajecten aan. Daaronder valt een aantal van de meestgebruikte trajecten, zoals Groningen-Zwolle, Amsterdam-Utrecht en Utrecht-Maastricht, maar ook een paar rustigere trajecten en nevenlijnen. Bovendien richt Vodafone zich op het optimaliseren van de mobiele dekking in spoortunnels, waaronder de Schipholspoortunnel.
ProRail verheugd
Geert Laureijssen, bij ProRail verantwoordelijk voor de mobiele connectiviteit, laat in een persbericht van Vodafone weten dat hij verheugd is dat het telecombedrijf de internetverbinding gaat aanpakken. “ProRail wil graag dat reizigers zo prettig mogelijk met de trein reizen. Mobiele connectiviteit is daar steeds belangrijker voor. Mooi dat Vodafone concrete stappen zet om bereik en kwaliteit te verbeteren. We proberen hieraan zo goed mogelijk mee te werken door bijvoorbeeld onze masten beschikbaar te stellen voor het plaatsen van apparatuur en antennes van telecomaanbieders. Ook werken we samen met de telecomaanbieders om dekking in onze spoortunnels te creëren.”
Wanneer welk traject precies wordt aangepakt, is nog niet bekend. Vodafone houdt die informatie intern omdat het bedrijf afhankelijk is van externe factoren, zoals de doorlooptijd van vergunningverleningen en de beschikbaarheid van grond en gebouwen om antennes te kunnen plaatsen.
WiFi in de trein
De plannen van Vodafone om het mobiele netwerk langs het spoor te verbeteren, kan ook positieve gevolgen hebben voor de WiFi in de treinen van NS. Daarvoor verzorgt Vodafone namelijk een back-upnetwerk als KPN geen dekking heeft. Wel neemt het wifigebruik op het spoor de laatste jaren af, volgens NS omdat mensen steeds grotere databundels hebben.
Wifi in de trein werkt 9vd10 keer erg ruk, wellicht is dat een oorzaak?
Nooit last van. KPN
Oh? De huidige main provider van WiFi in de trein is KPN, dus…?
Het WiFi in de trein zelf zal dan niet zo goed werken. Die access-points raken overlopen met al die telefoons 100-den die verbinding willen maken waardoor het dataverkeer gehinderd raakt.
In een niet volgeladen trein zou het dan beter moeten werken.
Ik geloof er niets van dat er honderden telefoons tegelijkertijd verbinding willen maken met WiFi van één trein. Volgens mij gebruikt vrijwel niemand dat nog anno 2024.
Soms moet je op vergeten klikken en het dan opnieuw doen als je overstapt op een andere intercity
Ik zou niet weten wie er nog WiFi gebruikt in de trein.
Je wilt niet weten hoe skeer sommige mensen zijn. Die gebruiken liever die gammele zooi dan dat ze een euro of 5 meer betalen voor een fatsoenlijke databundel.
Dat is inderdaad voor mij ook de reden om geen gebruik te maken van wifi in de trein. Zelfs voor het bezoeken van een internetpagina of een standaard mail binnen halen is het niet geschikt voor.
Quote:
ProRail wil graag dat reizigers zo prettig mogelijk met de trein reizen. Mobiele connectiviteit is daar steeds belangrijker voor. Mooi dat Vodafone concrete stappen zet om bereik en kwaliteit te verbeteren.
Lelystad – Almere Oostvaarders (plassen) is geen dekking op de telefoon. Wel begrijpelijk in een gebied met vooral dieren.
Kan het zeker toejuichen. Idem geldt namelijk voor Assen – Beilen waar het bereik meermaals wegvalt.
U bedoelt, lekker rustig, even geen gewrijf op die telefoon. Even naar buiten kijken, diertjes, bollenvelden bij Dronten. Mensen komen van ver om dat allemaal te zien.
Ik doe mij telefoon ook altijd een poosje weg bij mooi landschap enz.
Treinreiziger
Een prachtige foto bij dit artikel. Maar welk station is dit? Mijn gok is dat de foto ergens in het Verenigd Koninkrijk is genomen. Vodafone kan beter daar geen zendmast plaatsen want dat verandert niets aan het bereik in Nederland.
Tja, de fotograaf beweert dat zijn standplaats Londen is
Inderdaad, is het niet een tube station?
Ik geloof dat het station “Niet Instappen” is. 😉
De derde rail doet vermoeden dat het ZO Engeland is
Tussen Amersfoort en Apeldoorn (Veluwe gebied) heb ik zeker 20 minuten of meer nooit bereik met de wifi, Odido (prive tel) en Vodafone (werk tel.
Duitse toestanden! Daar heb je op het spoor, op de snelweg soms een uur geen mobiel bereik. Er zijn zelfs hele woonwijken in grote steden waar er geen dekking is voor mobiel dataverkeer.
Neo-liberale beleid.
Schwarze Null.
Volgens mij begrijp je zelf niet eens wat je nou eigenlijk wilt vertellen.
Anoniemen gebruiken natuurlijk zwaar versleutelde telefoons
Nogmaals.
In Duitsland wilt rechts al 30 jaar geen belastingverhoging en het liefst niet betalen.
Gevolg allerbelabberste infrastruktuur, weg-, rail-internet-.
Ik weet het kom er ja dagelijks.
En dat vanwege een Schwarze Null rechts dictaat.
Geen kosten, geen baat.
Dit gaat over een dienst van Vodafone.
Wend je over jouw grieven in Duitsland tot de Bundestag in Berlijn.
Tip: zet er wel jouw naam bij, anders wordt jouw beklag niet in behandeling genomen.
Het verbeteren van het aantal zendmasten nabij het spoor is voor Vodafone een gewone commerciele investering waarvan ze denken dat dit nieuwe klanten oplvert of bestaande klanten beter van dienst te kunnen zijn. Daarbij beschikken steeds meer mensen over grote data bundels en dat is uiteraard wil Vodafone ook de concurrentie met KPN aangaan voor goed bereikbare 4G en 5G netwerken in de trein.
Deze zendmasten vormen het antwoord op het falen van een andere en achterhaalde dienst. Bifi in de trein. Dit heeft de capasiteit niet om mensen te bedienen en het maakt gebruik van een zogenaamd onbeveiligd WIFI netwerk. Het gebruik van dit soort netwerken zonder deugdelijke VPN wordt sterk ontraden.
Kortom.. Telcoms leveren wat de klant wil hebben en de klant is ook bereid om voor dit soort diensten te betalen. Verder worden dit soort diensten ook betaalbaarder. Mij lijkt dat de NS beter kan stoppen met “Bifi in de trein”, omdat het de vraag van mensen niet aankan en niet de gewenste veiligheid kan garanderen. Verder hebben hedendaagse smartphones ook veel geheugen waarbij reizigers ook werk of amusement makkelijk mee kan nemen. Ook hotspotting van data van laptops via het mobiele netwerk (via de telefoon) wordt ook steeds populairder.
De NS kan wat mij betreft zich beter richten op het verbeteren van het treinvervoer dan als een niet erg succesvolle poging om internet providertje spelen.
WiFi in de trein is een tijdelijk voorziening geweest, ik geloof ook niet dat er ooit geld voor werd gevraagd.
Het is wel een beedtje zonde van het geld. Handiger zou zijn zelfstandig werkende generieke 4G en 5G repeaters aan boord te hebben en het daar bij te laten.