Volkskrant: Arriva (DB) of Abellio (NS) gaat concessie Limburg winnen
Veolia gaat de concessie in Limburg niet winnen. De strijd zal gaan tussen DB-dochter Arriva en NS-dochter Abellio, dat meldt de Volkskrant zaterdag. Veolia zegt in een reactie zich niet te herkennen in het beeld dat de krant schetst.
Volgens de Volkskrant heeft het lokale team van Veolia hard gewerkt om een concurrerend bod te kunnen doen, maar vond moederbedrijf Transdev dat te scherp. Daardoor moesten de rekenaars op het laatste moment hun offerte herzien, stelt de krant. In een persverklaring noemt Veolia die bewering pertinent onjuist. "De top in Parijs heeft niet op laatste moment de inschrijving gewijzigd", reageert de vervoerder.
Tegenover Treinreiziger.nl stelt directeur Manu Lageirse dat Veolia Nederland achter het ingediende bod staat. "We hebben een bod ingediend, en daar geloven we in. We willen heel graag winnen", zegt de directeur. Hij vervolgt: "NS heeft in onze ogen wel een bepaalde machtspositie. We vrezen dat NS daar gebruik van gaan maken, als dat inderdaad zo is zullen we dat gaan aanvechten." Veolia verzorgt op dit moment nog het vervoer in Limburg, maar die concessie loopt eind 2016 af.
Op dit moment loopt de aanbesteding voor de periode 2016 – 2031. Wie de concessie wint mag niet alleen alle bussen in Limburg verzorgen, maar ook alle stoptreinen in Limburg. Inclusief de Sprinters Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen, die nog nooit eerder openbaar zijn aanbesteed. De Limburgse concessie heeft daardoor grote strategische waarde.
NS wil dolgraag de concessie winnen, omdat het bedrijf op het hoofdrailnet geen concurrentie op het spoor wil. Twee vervoerders op één spoor zou de reiziger niet ten goede komen, zo vindt NS. DB-dochter Arriva denkt daar juist heel anders over en wil graag aantonen dat de regionale vervoerders ook op het hoofdrailnet betere prestaties kunnen behalen.
Ook Veolia wil dolgraag winnen. Het bedrijf heeft tijdens de huidige periode een omslag weten te maken van verlies naar winst. Volgens de Volkskrant weet Veolia echter al lang dat ze kansloos zijn, en wil Veolia naar de rechter stappen als NS-dochter Abellio wint. Doel: de nieuwe concessie vertragen, zodat het bedrijf nog wat langer de huidige concessie kan blijven uitvoeren. Manu Lageirse bestrijdt dat tegenover Treinreiziger.nl. "We willen de nieuwe concessie winnen voor de hele periode. Als het nodig is zullen we naar de rechter gaan. Niet om een paar maanden vertraging te veroorzaken, maar om te winnen."
Vakbond FNV Spoor grijpt de uitgebreide analyse van de Volkskrant aan om forse kritiek te uiten. Van de vakbond is bekend dat deze tegen privatisering is. De vakbond grijpt het artikel dan ook aan om de privatisering opnieuw ter discussie te stellen. Marlies Peeters, bestuurder FNV Streekvervoer, stelt verder triest te vinden dat het bij Veolia alleen om de macht gaat: “Dit is pure minachting voor de jarenlange inzet van de Veolia-werknemers. Politieke en financiële machtspelletjes gaan boven de waardering voor het eigen personeel en het belang van de (Limburgse) reiziger.”