Het plan van de NS om de meeste gele vertrekstaten op de stations te verwijderen, is een slechte zaak. Deze borden zijn van belang omdat de digitale informatiemiddelen van de NS nog steeds te vaak uitvallen of verkeerde informatie tonen. Dat stelt de reizigersvereniging Maarschappij Voor Beter OV.
"Sinds de overheveling van de reisinformatie van ProRail naar NS, is deze er niet beter op geworden. Door werkzaamheden geschrapte treinen worden niet altijd uit de reisplanner gehaald, informatiepanelen op stations tonen vaak een Windows-foutmelding in plaats van de vertrekkende treinen" schrijft de vereniging.
Bij werkzaamheden past NS de vertrekstaten niet meer aan, klaagt Voor beter OV. Dat gebeurde eerst nog wel. "En in plaats van zorgdragen voor adequate informatie op de borden, roept de NS nu dat reizigers deze borden nog maar weinig bekijken. Maar wanneer de elektronische informatievoorziening het weer eens laat afweten, zijn de gele borden onmisbaar. Daarom dienen ze in ruime mate aanwezig te zijn" reageert voorman Rikus Spithorst.
Reizigersvereniging Rover benadrukt dat NS nu advies heeft gevraagd aan consumentenorganisaties, en dat NS het advies van hen dient af te wachten. Ook Rover is niet enthousiast om 80% van de gele vertrekstaten weg te halen.
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…