fbpx

Voor het eerst helemaal geen treinen naar Amsterdam Centraal vanwege werkzaamheden

Zaterdag 29 juni rijden er geen treinen van en naar Amsterdam Centraal. Het is voor het eerst dat er helemaal geen treinverkeer mogelijk is naar het belangrijkste station van de hoofdstad. De werkzaamheden zijn nodig om een nieuwe fase in de grootschalige renovatie van het station in te luiden.

Ook op zondag 30 juni en maandag 1 juli is het treinverkeer rond Amsterdam Centraal flink beperkt. Vanaf maandag 24 juni tot en met vrijdag 28 juni rijden er ook minder treinen tussen Utrecht en Enkhuizen en Amsterdam. Van dinsdag 2 juli tot en met maandag 8 juli rijden er geen treinen tussen Amsterdam en Amersfoort en Amsterdam en Almere. Reizigers worden opgeroepen om vooraf hun reis in de reisplanner te checken.

De internationale dienstregeling is aangepast tijdens de werkzaamheden in Amsterdam. ICE’s vertrekken, net als de Nightjets, vanuit Utrecht, Eurostars vanuit Schiphol Airport en de IC Brussel vanuit Rotterdam Centraal.

Spoor 14 en 15

Vanaf zaterdag zijn de sporen 14 en 15 maandenlang niet beschikbaar voor treinverkeer. Aannemer Dura Vermeer gaat deze sporen weghalen en zal vervolgens in juli starten met het demonteren van de eerste spoorbrug aan de oostkant van het station. Ook wordt de bovenleiding aangepast en pakt Strukton gelijk de bouw van een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan. Vanaf vandaag is daarvoor de oostelijke reizigerstunnel aan de IJ-zijde al gesloten. Reizigers krijgen dan ook te maken met aangepaste looproutes.

Liften niet beschikbaar

De afsluiting van de oostelijke reizigerstunnel zorgt er ook voor dat diverse liften niet beschikbaar zijn. De andere liften aan de westelijke zijde zijn nog wel bereikbaar, maar met tien minuten extra looptijd. NS roept reizigers die aangewezen zijn op een lift op om zoveel mogelijk via andere Amsterdamse stations te reizen.

4.2 6 stemmen
Artikel waardering
32 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
19 dagen geleden

Amsterdam Centraal is één van de slagaders. Zo gauw dat eruit ligt zijn er vele beperkingen.

Dat NS de treinen laat keren bij de dichtstbijzijnde stations bij Amsterdam Centraal maakt de overlast niet minder op. Het blijft vervelend.

Amsterdam Centraal is net als een kathedraal. De werkzaamheden zijn er nooit afgerond. Maar nu is het héél ingrijpend. Nu beginnen ze bij de perrons waar de internationale treinen en HSL Intercity’s stoppen/vertrekken. Hoog tijd dat de HSL Intercity’s doorgetrokken worden naar andere plaatsen in Nederland. Maar dat gebeurt in december 2024. En dan zijn er ook nog weinig ICNG ingestroomd. Voorlopig de Traxx + ICR nog niet te snel afvoeren.

Hanzeboog
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Aanvulling: Internationale treinen van/naar België/Frankrijk kunnen niet vertrekken vanaf spoor 14 en 15.

Gaan ze dat de komende maanden en jaren verdelen over andere sporen?

Baardstaart
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dacht dat de Eurostar London (vanaf juli 2024?) een half jaar niet kan rijden ivm dat ze het douane gebouw moeten verplaatsen naar de tunnel of zo. Reizigers naar London moeten dan in Brussel uitstappen om door de Douane te gaan.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het gebouwtje dat twee jaar oud is moet aangepast worden. De Eurostar CEO verklaart dat er twee keer zoveel reizigers per trein verwerkt moeten kunnen worden.

TtC
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De huidige terminal wordt afgebroken en komt op die plek geheel te vervallen. Op dit moment wordt er in de Amstelpassage een nieuwe “tijdelijke” terminal gebouwd met meer capaciteit die medio 2025 gereed moet zijn.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De London trein schijnt helemaal niet meer te komen. En de Parijs treinen zullen wel elders vertrekken.

Michiel
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Die vertrekken straks gewoon van spoor 13, en de treinen die voorheen op 13 vertrokken schuiven dan ook weer een paar spoortjes op. Zo spannend is het allemaal niet, komende jaren zal de spooropstelling 2x per jaar wijzigen vanwege de verschillende bouwfases. Voornaamste beperking voor internationaal is dus dat de nieuwe terminal voor beveiligd reizen naar Londen niet op tijd af is, en de oude tijdelijke terminal nu op het bouwterrein staat en dus afgebroken moest worden. De nieuwe terminal is hopelijk eind dit jaar af en geeft dan toegang tot spoor 13b en zodra de eerste bouwfase afgerond is ook weer tot spoor 15.

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Michiel
Baardstaart
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Tja dat heeft zeker behoorlijke impact als er geen trein bij Amsterdam CS kan stoppen. Denk dat ze het liefst zoveel mogelijk treinen over Amsterdam Zuid / sloterdijk / Duivendrecht laten lopen en dat reizigers de metro moeten nemen. Immers de NS heeft wel een deal gesloten met het GVB voor het gebruik van de metro. Uiteraard geldt wel als je niet echt naar Amsterdam moet doel je het later.

Aangaande de HSL en ICNG valt me op hoe weinig treinen geleverd zijn en dat er slechts een paar ICNG B treinen nu getest worden. Ook moeten steeds meer Traxx locomotieven ingeleverd worden bij de verhuurder. Dit is echt een zorgenpunt. Hoop dat onze zuiderburen (NMBS/SNCB) de zaken beter op orde hebben en hun “trage” Brusseltrein trein wel kan rijden.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Amstel het station voor de verbindingen naar het Zuiden zijn. Muiderpoort is wel erg klein. Schiphol moet maar het grote station spelen voor de Hollandse lijnen. Met de grote spoorbogen bij Bijlmer kan alles wel naar Schiphol, gesteld dat ze daar de ruimte hebben.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Hoeveel ICng van de beoogde 120 zijn er nu op de rails? Je ziet ze wel rijden op de HSL maar hoeveel het er nu zijn. Een vijfje zal wel voor de instructie zijn. De rest is 5-5 5-8 8-5. 8-8 heb ik nog niet gezien:) Af en toe een losse 8. Ook wel eens met groot wit logo, de BE versie.

Michiel
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Volgens de planning zouden er dagelijks 10 tot 13 in reizigersdienst moeten rijden (verschilt een beetje per dag). Doordeweeks in setjes van 5+5 of 8+5, in het weekend soms ook los. Volgens de railwiki zijn er 22 stellen beschikbaar voor reizigersdienst dus in theorie zou dat prima moeten lukken, in de praktijk komt er echter toch vaak weinig van de geplande inzet terecht. Ze rijden wel dagelijks maar vaak niet op de geplande ritten en in de geplande samenstellingen.

Dries Molenaar
18 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

OK, inmiddels kun je op gehoor al merken dat er een ICng langs komt. De Valero is toch nog de stilste. Velen langs de lijn zullen blij zijn wanneer de Traxx vervangen zullen zijn 🙂 Hier maakt het niet zoveel uit.

Hanzeboog
19 dagen geleden

Het begin van een grootschalige renovatie van Amsterdam Centraal. Zien wanneer de werkzaamheden zijn afgerond.

En zal Amsterdam Centraal dan weer begin – en eindpunt zijn van HSL Intercity’s? De Intercity Direct zal omgebogen worden en verlengd naar Oost Nederland (Amersfoort/Enschedese) en Noord Nederland (Lelystad – Groningen/Leeuwarden) in fases.

Na de afronding van station Amsterdam Centraal zijn er 10 perrons. Er wordt gezegd dat de capaciteit dan groter zal zijn. Is dat er meer treinen van/naar Amsterdam Centraal kunnen stoppen/vertrekken? Of dat er meer reizigers op Amsterdam Centraal kunnen worden verwerkt.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het is uitgesproken dat WTC het internationale station zal worden. Het zal wel 10-15 jaar vergen maar wie weet dan toch. Daar dan nog twee sporen er bij en een opstelterrein bij Duivendrecht om de treinen te reiningen.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er bestaat geen station WTC!

Michiel
19 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Voorlopig blijven er 11 perronsporen, spoor 15 blijft liggen tot de Zuidasdok gereed is. De sporen 4, 5, 7, 8, 11 en 13 krijgen tevens perrons van circa 650 meter. Daar zit ook een belangrijk deel van de capaciteitswinst, nu nemen treinen van 12 bakken vaak nog beide helften van het perron in waardoor je capaciteit verliest. Straks kunnen de intercity’s vanuit Haarlem met VIRM12 op 4a/5a keren terwijl tegelijkertijd op 4b/5b een SLT16 vanuit Weesp kan keren.

Dries Molenaar
19 dagen geleden

Duidelijk dat ze er beter een nostalgisch stationnetje van hadden gemaakt en elders een modern station hadden gebouwd. Dit kost zo nodeloos vele miljarden waar maar beperkt resultaat mee wordt gehaald. Vraagt iemand zich ooit af of al die oude meuk er over 100 of 200 jaar nog steeds moet zijn?
Die viaducten aan de oostzijde die maar zes sporen dragen moeten schijnbaar een half miljard kosten. Is men helemaal gek geworden?

Joost1
19 dagen geleden

Amsterdam CS is toch pas net grondig verbouwd? Wat hebben ze al die jaren gedaan? Doe het nu eens grondig en goed.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Joost1

Eerst de metro er onderdoor en en een tunnelverbreding. Nu de sporen veranderen en bredere perrons. Daardoor wel veel minder passeerruimte, een vraag is hoe men denkt het goederentransport er nog doorheen te sturen.

Bert Sitters
19 dagen geleden

Krijgen de liften in de westelijke tunnel van Amsterdam Centraal nu extra aandacht? Deze liften zijn regelmatig defect. Vaak duurt het ook geruime tijd, voordat het probleem is verholpen.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

dat is gewoon dageljks beheer en geen deel van de sporen herindeling.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Niet afschuiven op “dagelijks beheer”. Tijdens de verbouwing zijn deze liften erg belangrijk. Ik vind de oproep van NS aan reizigers die aangewezen zijn op een lift op om zoveel mogelijk via andere Amsterdamse stations te reizen beneden maat. Je moet maar kunnen. .

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Het is gewoon de taak van de concierge, als het ware. Ik kwam ook keer aan, drukte. Een stel brutale apen druk gewoon op de noodknop van de andere roltrap en gebruiken die om snel naar beneden te geraken. De huismeester moet de roltrap weer vrijgeven. Dat duurt een tijdje. Met de liften is altijd gelazer in zulke ruimtes, in Amsterdam.

Bert Sitters
17 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Een lift is geen roltrap. Dit is niet het werk van brutale apen.De liften zijn regelmatig stuk. Dan moet en een monteur komen en zijn vervangende onderdelen nodig. Dat duurt vaak dagen. Dit is mij door mensen van NS uitgelegd. Ondertussen kunnen reizigers die de lift nodig hebben niet van het perron af of op het perron komen.

Walter
19 dagen geleden

Reden er eerst wel treinen? Ik ging voor het eerst in mijn leven vanuit Eindhoven naar Schiphol, ideaal vervoer dacht ik. Helaas stonden we in Utrecht stil. Geen info ,niemand wist iets maar het vliegtuig wacht niet. Dus de taxi moeten pakken. Kosten € 170 . Dank je wel ns. Voor mij nooit meer. Ook op de terugweg problemen met werkzaamheden. Ik heb mijn lesje geleerd.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  Walter

Het was wel de goede trein? Naar Schiphol? Je kan toch zo zien wat er aan de hand is en of je over Rotterdam of Amsterdam-Zuid alsnog naar Schiphol kan.

JW Slijm
19 dagen geleden

Ik mag aannemen dat de Eurostar naar en van London in Rotterdam Centraal start / stopt.

TtC
19 dagen geleden
Antwoord aan  JW Slijm

De Eurostar naar Londen start in Brussel Zuid, omdat de terminal in Rotterdam Centraal niet groot genoeg is om voldoende passagiers te kunnen verwerken voor een rendabele exploitatie. Reizigers vanuit Nederland naar Londen dienen in Brussel Zuid over te stappen tot medio 2025.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  TtC

De periode was toch wat korter geworden?

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  JW Slijm

dat was niet de bedoeling, overstappen in Brussel.

Tonny
17 dagen geleden

Heeft Utrecht CS ooit helemaal plat gelegen? In mijn herinnering niet. Er kan steeds minder op het spoor…

TtC
14 dagen geleden

Waarom rijden de ICE’s naar en van Frankfurt (M) Hbf niet door naar Amsterdam Bijlmer ArenA i.p.v. Utrecht Centraal? Dan hoeven reizigers naar Amsterdam maar een keer over te stappen.

De ICE naar Basel, die met twee stellen gereden wordt, is te lang voor Amsterdam Bijlmer ArenA en kan daarom niet stoppen in Amsterdam Bijlmer ArenA..