Toelatingstesten ICNG in België voltooid, ICNG Duitsland nog niet besteld

UPDATE. De nieuwe Intercity’s van de Nederlandse Spoorwegen hebben in België de toelatingsritten afgerond. Dat schrijft het internationale vakblad International Railway Journal. De toelatingsgritten zijn nodig om de treinen toegelaten te krijgen.

Tot 2025

NS heeft in totaal twintig treinstellen besteld voor de treindienst Amsterdam – Brussel. De treinen zijn achtdelig en moeten de Traxx-locomotieven gaan vervangen. De nieuwe treinstellen kunnen 200 kilometer per uur rijden en bieden gezamenlijk 8200 zitplaatsen.

Wanneer de ICNG België daadwerkelijk ingezet zal worden in de reizigersdienst, is nog onduidelijk. Eerder was de inzet per dienstregeling 2024. De levering van de nieuwe intercitytreinen heeft door corona echter vertraging opgelopen. De huidige treinen kunnen tot 2025 ingezet worden, zo schreef toenmalig minister Dijsselbloem in 2017 aan de Tweede Kamer.

Sneller naar Brussel

De ICNG België is een variant op de 79 treinstellen die besteld zijn voor gebruik binnen Nederland. De treinstellen voor België zijn uiteraard geschikt voor de Belgische (en Nederlandse) bovenleidingspanning en beveiliging. Daarnaast hebben de treinen extra bagageruimte en een extra toilet.

Twintig treinstellen is ruim voldoende voor de huidige treindienst en geeft de mogelijkheid om de treindienst uit te breiden. NS heeft eerder aangegeven de treinen Amsterdam – Brussel per 2024 een half uur te willen versnellen. Precieze details zijn niet vrijgegeven, maar het ligt voor de hand dat de stop in Breda wordt geschrapt en er een aparte treindienst vanuit Breda naar België komt. NS heeft destijds alleen aangegeven alle stations te willen blijven bedienen. De toekomstige treindienst zal niet meer rijden van en naar Amsterdam Centraal, maar vanaf Amsterdam Zuid. Ook daardoor wordt de reistijd (op papier) verkort.

ICNG Duitsland

International Railway Journal maakt ook melding van twee prototypes van de ICNG voor Duitsland, en dat er binnenkort een order wordt verwacht. NS zegt desgewenst tegenover Treinreiziger.nl dat NS in 2021 opdracht heeft gegeven voor de technische ontwikkeling van een variant die ook geschikt is voor Duitsland. “Bij een eventuele bestelling in de toekomst is dan minder doorlooptijd nodig en zijn nieuwe treinen sneller beschikbaar” legt een woordvoerder uit. Het spoorbedrijf benadrukt dat er momenteel nog geen order is geplaatst.

Update: in een eerdere versie van dit artikel stond dat de toelatingsprocedure is afgerond, dat is niet juist. De benodigde toelatingsritten zijn voldaan, maar de toelating is nog niet afgerond.

This post was last modified on 25 maart 2022 17:49

Share

Recent Posts

Europese Commissie stapt naar rechter om aanbesteding hoofdspoornet aan NS

De Europese Commissie stapt naar het Europese Hof van Justitie, omdat Nederland het treinverkeer op…

2 uur terug

Storingen op spoor nemen toe – treinen rijden wel stipter

Het aantal ernstige storingen op het spoor is in de eerste helft van dit jaar…

5 uur terug

Rover roept Tweede Kamer op geld uit te trekken voor treinkaartjes

Reizigersvereniging Rover vreest voor groeiende vervoersarmoede door de nieuwe prijsstijging van treinkaartjes en roept de…

22 uur terug

Treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder – meer drukte in treinen verwacht

Treinkaartjes stijgen volgend jaar tussen 6 en 9 procent in prijs. Dat hebben NS en…

24 uur terug

Basisdienstregeling bij stakingen juridisch (bijna) niet haalbaar – ministerie kijkt naar vrijwillige optie

Een basisdienstregeling voor het spoor bij stakingen is juridisch vrijwel onhaalbaar. Dit antwoordt demissionair staatssecretaris…

1 dag terug

Problemen op spoor in Rotterdam en Zeeland

Er zijn woensdag problemen op het spoor in Rotterdam en Zeeland. Het treinverkeer rond Rotterdam…

1 dag terug