Vorig jaar meer aanrijdingen en meer dodelijke slachtoffers bij overwegen

Er waren vorig jaar meer aanrijdingen op overwegen dan in 2023 en er waren daarbij ook meer dodelijke slachtoffers te betreuren. Dit meldt spoorbeheerder ProRail, die niet spreekt van een trend.

ProRail registreerde in 2024 33 aanrijdingen op spoorwegovergangen. In 2023 waren dit er 25. Bij de aanrijdingen vielen in 2024 elf doden, in 2023 verloren zes mensen het leven bij een aanrijding op een overweg. Het aantal meldingen van ’bijna-incidenten’ steeg ook. Deze meldingen stegen van 205 in 2023 naar 223 in 2024.

Geen trend volgens vijfjaarlijkse gemiddelde

ProRail kan niet van een trend spreken omdat de spoorbeheerder daarvoor naar het vijfjaarlijkse gemiddelde kijkt en dat nam nauwelijks toe. Het vijfjaarlijkse gemiddelde van aanrijdingen daalde zelfs afgelopen jaar van 30,2 naar 28,2. Het vijfjaarlijkse gemiddelde van dodelijke slachtoffers nam iets toe; van 6,2 naar 6,6.

ProRail noemt de stijging van het aantal incidenten in de afgelopen twee jaar wel een belangrijk punt van aandacht. ’’Dit soort incidenten willen we voorkomen’’, meldt de spoorbeheerder. ’’Helaas zien wij een toename van overweggebruikers, die denken veilig over te kunnen steken ná het passeren van een eerste trein. Zij houden geen rekening met een mogelijke tweede trein en negeren de rode lichten en spoorwegbomen.’’

Camera’s voor meer veiligheid

ProRail heeft verschillende projecten om overwegen veiliger te maken. Bij ongeveer 40 overwegen plaatst ProRail camera’s die voertuigen fotograferen die door het rode licht rijden. Een boa van ProRail bekijkt de beelden en legt boetes op die 310 euro bedragen voor auto’s, motoren en vrachtwagens en 210 euro voor brom- en snorfietsen. In december meldde ProRail dat op overwegen met camera’s minder door rood werd gereden na het plaatsen ervan.

De spoorbeheerder heft daarnaast alle onbeveiligde overwegen in het land op. Er zijn nog maar enkele van deze overwegen over en in 2027 zullen er alleen nog maar beveiligde overwegen zijn in Nederland. Er zijn in totaal ongeveer 2050 openbaar toegankelijke overwegen, 200 minder dan in 2022.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 3 maart 2025 16:39

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug