fbpx
Drie trams wachten naast elkaar.
Trams van de RET naast station Rotterdam Centraal. Foto Mark Koghee

Waardering ov blijft hoog maar branche luidt noodklok over bezuiniging

25 mrt 2025 12:45

Met een rapportcijfer van 7,8 blijft de waardering van het openbaar vervoer in Nederland hoog. Dat blijkt uit de nieuwste OV-Klantenbarometer van het kennisinstituut CROW. Maar de vereniging van openbaar vervoerbedrijven OV-NL luidt in een reactie de noodklok over aanstaande bezuinigingen op het ov.

Het openbaar vervoer in Nederland behaalt in de nieuwe klantenbarometer hetzelfde rapportcijfer als vorig jaar. Voor de klantenbarometer gaven ruim 100.000 reizigers hun mening over het ov in 2024. De hoogste waardering krijgt het openbaar vervoer over water (fietsvoetveer Vlissingen-Breskens) met het cijfer 8,6. Het laagste scoort de Intercity Direct /IC Brussel met een 7,6. Sinds 2008 ligt het cijfer voor het ov boven de 7, sinds 2029 is het cijfer een 7,8 of hoger.

Weinig invloed storingen en werkzaamheden

De storingen en werkzaamheden op het spoor lijken niet door te werken in de beoordeling van het ov, zo meldt het CROW. Wat verder opvalt in het onderzoek is dat de bankpas steeds meer gebruikt wordt om in- en uit te checken. In 2024 werd de bankpas bij 15 procent van de reizen in het regionale ov gebruikt. Op het hoofdrailnet nam het reizen met de bankpas toe van 6 naar 9 procent.

‘Minder en duurder ov door bezuiniging’

OV-NL vreest een daling van de waardering van het ov als de bezuiniging op het ov doorgaat. Het kabinet heeft voor in totaal 335 miljoen euro aan bezuinigingsplannen. OV-NL verwacht dat hierdoor bussen en treinen minder zullen rijden en mensen met een laag inkomen minder vaak kunnen reizen. Volgens OV-NL leiden de bezuinigingen tot het schrappen van 1,6 miljoen dienstregelingsuren of een extra tariefsverhoging van tien procent.

(c) Treinreiziger.nl

5 2 stemmen
Artikel waardering
15 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stokbosveen
25 dagen geleden

Ben verbaasd over de best wel hoge waardering voor het ov. Maar 100.000 reizigers is natuurlijk ook wel erg weinig over een heel jaar.
Waar ik mij het meest aan stoor is de vele vertragingen en op het laatste moment uit de dienstregeling halen van ritten. Heb lang moeten wachten op een bus die (achteraf gezien) geschrapt was en dat was op een zondag in het dunbevolkte deel van Nederland.
Maar ook hoe vervuild het tegenwoordig is, niet alleen bij de treinen. Ook in metrowagens en trams kom ik veel bekladdingen en stukgesneden stoelen. En op de perrons is het niet beter, vooral veel zwerfvuil. En nergens een overdekte en verwarmde wachtruimte aanwezig, zelfs niet op grotere stations en haltes.

Frans E.R.
24 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Ergernissen in veelvoud
Een 7,8 als waardering voor het OV ? Ik geef het een 5,5 en hooguit een mager zesje en ben het met Stokbosveen eens. Dienstregelingen waarop beknibbeld wordt, vuil materieel bij NS van binnen EN buiten en kijk eens hoe SMERIG de VIRM vaak is, buschauffeurs die soms niet eens de moeite nemen om goedendag te zeggen ook al groet je hen, buslijnen die NIET meer in de wijken gaan maar er omheen om tijd te besparen en mensen dwingen n o g veel verder te lopen, verschraling van het aanbod en toenemende onduidelijkheden in de berichtgeving en zo kan ik nog wel een dozijn punten noemen, maar een 7,8 dat KLOPT NIET en vooral de steeds verhoging van de reisprijzen, je betaald je blauw voor een simpel ritje. Het is dat er bijvoorbeeld bij Arriva nog een dagkaart bestaat en NS n o g een Holland Travel Ticket Off Peak heeft die ook steeds duurder is geworden, anders zou ik al helemaal niet meer met het OV kunnen gaan en met een klein uitkerinkje wordt het straks helemaal onbetaalbaar en kunnen we alleen nog maar achter de geraniums zitten. Ik reis nu al minimaal en straks met die bezuinigingen nog minder…

BEZUINIGEN ? De Nederlandse overheid of wat daar voor doorgaat, want ze maken er op veel terreinen steeds meer een potje van, zou juist moeten INVESTEREN in BETAALBAAR en GOED OPENBAAR VERVOER, nu helpen ze het hele OV volkomen om ZEEP en dan hebben ze ook nog het lef om te spreken dat mensen DUURZAAM moeten gaan leven en reizen. De beleidsmakers zijn KNETTERGEK geworden. En het milieu die is toch al naar de knoppen om het maar eens netjes te zeggen, als ik een ander woord gebruik wordt mijn reactie door jullie Treinreiziger.nl redactie ook naar de prullenbak verzonden is mij steeds vaker opgevallen, hoezo vrijheid van meningsuiting ? !

Als er van het OV vrijwel niets overblijft, te duur wordt en het aantal reizigers nog meer weg blijven omdat het te duur is en inefficiënt gaat de meute terecht met de auto op pad, heerlijk die luchtvervuiling en zure regen zelfs met elektrische vehikels !
Nederland wordt op OV gebied het DOMSTE Jongetje van de klas van de hele wereld en de bevolking die er gebruik van moet maken is het kind van de rekening en vooral de DUPE van een OV beleid die nergens op slaat en steeds slechter wordt !
> Het is dat ik helaas geen rijbewijs heb anders kocht ik mij ook een autotootje. Vandaag de 25 ste maart 2025 heb ik wel een mooie auto gekocht, maar dan schaal 1 op 18 een Citroën CX . Ik ben dol op auto’s, verzamel ook steeds meer miniaturen en lees er graag over en kijk met een benijdenswaardige blik naar mensen die er een kunnen bezitten en niet afhankelijk zijn van het OV die Nederland nu naar de mallemoer aan het helpen is, en een neerwaartse spiraal oplevert maar dat feitelijk al jaren doet en dat is dom, dom en nog eens heel erg dom !
> Laten al die ministers nu ook maar niet met een dienstwagen naar hun werk gaan, maar al hun bezoeken en afspraken met het OV doen dan merken ze het wel van zelf dat het OV steeds minder een pretje wordt en dat geldt ook voor de overige beslissing makers die er op dit vlak met de pet naar gooien !.

OV betekent straks dankzij die bezuinigingen : Onvoorzien vervallen vervoer.

vissers
24 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Dat is volgens het boekje (ja, dat heb ik ooit heel lang geleden, voordat er eigenlijk echt computers voor waren) een nette steekproef nemen en dan heb je met een foutenmarge van rond de 2-3% voldoende betrouwbare resultaten. Ook dat die cijfers zo stabiel zijn wijst in feite daarop.
Dus je stipt een punt aan terzijde-dus wat je eigenlijk zelf eerder zou hebben moeten doen: check that APP! Wat wel heel vervelend is als je elke dag dezelfde reis maakt.
Viezigheid/en opruimen is toch vooral een kwestie van wat in heel veel sektoren speelt: veels te weinig daartoe willig personeel. Natuurlijk wijst op dit forum ieder snel met het vingertje naar andere reizigers-in de praktijk is het op stations toch ook heel vaak ander niet reizend publiek.
Maar al toen ik nog jong en onervaren was, werd me door al langer toen werkend personeel uitgelegd dat treinen op ZO morgen-na de lange zaterdagavond met kotspubliek, het geen doen was om dan elke trein uit te ruimen.

ChrisH
25 dagen geleden

Gezien de extreem hoge uitval van bussen de afgelopen maanden (zo’n 25% van de ochtenden dit jaar is mijn bus uitgevallen, de bus erna was vaak 5-10 minuten te laat) is wel bijzonder dat de waardering hoger is dan die van de treinen, terwijl op de trajecten waar ik de trein heb vertraging van 5 min hoge uitzondering is.

vissers
24 dagen geleden
Antwoord aan  ChrisH

Onderzoek/steekproef zal wel netjes over hele land verspreid zijn. Jij rept over net die ene buslijn/vervoerder. ER zijn 20+ andere in het land en 100en buslijnen.
BUSreizigers denken veelal enkel aan hun eigen buslijn/regio,TREINreizgers zijn veelal veel meer door grotere delen van het land onderweg.
NU heb ik zelf ooit voor statistiek etc. geleerd-maar ik denk nog steeds dat ieder met wat zelf nadenken dit ook best zelf kan bedenken.

Baardstaart
25 dagen geleden

Over het regio vervoer bij ons in Twente ben ik op dit moment best behoorlijk over te spreken en door beschikbare kortingsarrangementen kan ik het vervoer ook redelijk betaalbaar houden. Dat bussen nooit 100% stipt op tijd rijden en een paar minuten vertraging hebben zie ik niet als echt een groot probleem, ook gezien in zelden overstap van bus op trein.
Maar als ik het heb over de NS (HRN) vind ik de vaak niet al te propere treinen niet iets wat ik het reizen ermee niet echt als aantrekkelijk zie en vind het vreemd dat ik dit niet in de scores terug zie.

vissers
24 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Omdat voor het overgrote deel van de mensen/steekproef blijkbaar op tijd en betrouwbaar rijden en bvb aanslutiingen halen veel belangrijker zijn.
Voorts is overduidelijk dat veel van de vaste reageerders hier een wat andere-en veelal meer kritiese kijk-hebben als jantje/jannetje doorsnee.
Maar geheel terzijde: ik maak voor hotels nogal eens gebruik van booking-en heb na vele, vele bookingen bemerkt dat een waardering van <8-en van een voldoende grote groep (minstens 100) nou niet echt altijd op echt goede HTLs duidt. Dan moet je toch -liefst ruim- > 8 uitkomen.
Wat overigens in feite hele ouwe koek is voor mensen die wat meer ervaring/kennis over dat soort zaken hebben.

Klaas-Jozef
24 dagen geleden

behalve vlissingen-breskens valt ook nieuwediep-texel onder “OV over water” neem ik aan?

vissers
24 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

En de 10tallen pontjs die nog steeds her en der rivieren oversteken? Sommige zelfs van plaatselijk BUS/trambedrijf, zoals GVB met de IJponten.
Meen me vaag te herinneren dat pontje-dat toch nog even in de vaart blijft na opening Blankenburgtunnel, Maassluis-Rozenburg vaak als allerbest gewaardeerd uitkwam. ER ging zelfs ooit in een grijs verleden voor 2000 een BUS met mee naar de overkant-van Vermaat, voordat alles RTM/ZWN werd.

Joost2
24 dagen geleden

Een 7,6 voor de IC-direct? Dan zijn mensen snel tevreden. De diensten zijn onverminderd slecht. Dat blijkt ook nu weer, want ik typ dit bericht vanuit een trein die zojuist een uur heeft stilgestaan in een spanningssluis.

S.O. de Mieter
24 dagen geleden
Antwoord aan  Joost2

Mee eens. CROW (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond- Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) is een door het ministerie gesubsidieerde stichting die zich ook bezig houdt met aanbesteden en contracteren. Voor wat betreft de prestaties van het OV ga ik toch liever uit van de waarnemingen en ervaringen van mezelf en frequente gebruikers zoals u.

Jeroen Bolding
24 dagen geleden

Ja voor de IC direct is het een wonder dat ze zoveel reizigers konden bereiken daar meestal een dag geheel niet rijd en mijn stoptrein in Weesp standaard 5 minuten vertraging heeft door vertraagde IC direct richting Zwolle. Als ik de hygiëne erbij haal ben ik ook niet enthousiast maar in Duitsland en België is het slechter. Perrons die steken er als je de roltrappen en liften buiten beschouwing laat zeer positief uit. Alleen nog die AI uit het omroepsysteem halen die loopt achter de feiten aan wat vooral bij Utrecht Centraal irritant is.

Laatst bewerkt op 24 dagen geleden door Jeroen Bolding
Ab Normaal
23 dagen geleden

Wij van WC Eend ……..
Het is veel interessanter om nu juist deze vragen aan niet OV gebruikers te stellen.

Baardstaart
23 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Vooral doen als het OV recentelijk een paar keer recentelijk slecht in het nieuws is gekomen. En zo krijg je een score op basis van de nieuwsberichten zonder enige reiservaring. Gegarandeerde lage scores….

Joost2
23 dagen geleden
Antwoord aan  Ab Normaal

Dat denk ik niet. Waarom mensen vragen die het niet gebruiken? Die kunnen weinig zinnigs zeggen over de kwaliteit.