Weer ingrijpend werk op Amsterdam Centraal – op 29 maart geen treinverkeer

Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij er op 29 maart geen en de dagen erna zeer beperkt treinverkeer is. De NS past de dienstregeling aan en zorgt voor vervangend vervoer.

  • Op 29 maart rijden er helemaal geen treinen van en naar Amsterdam Centraal.
  • Op 30 en 31 maart is er zeer beperkt treinverkeer. Op 31 maart heeft dit veel impact voor reizigers vanuit Haarlem/Noord-Holland van en naar Amsterdam.
  • 1-13 april is de dienstregeling richting Muiderpoort/Weesp aangepast. Dit leidt tot extra drukte op de omreisroute tussen Utrecht en Amsterdam.
  • 14-23 april rijden er minder treinen tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort/Almere. Een NS-vervoerbewijs is geldig in de metro en de vervangende bussen.

Ook internationale treinen getroffen

Naast het binnenlandse treinverkeer is de dienstregeling van de internationale treinen ook aangepast, meldt de NS. Eerder werd al gemeld dat de Eurostar-treinen naar Londen tussen 30 maart en 22 april niet rijden. Reizigers naar Londen moeten naar Brussel-Zuid om daar over te stappen en door de paspoortcontrole te gaan.

’Flink gepuzzeld’

NS-regiodirecteur Irma Winkenius zegt dat er ’flink is gepuzzeld’ op omreisroutes, inzet van extra personeel, vervangende bussen en overstapmogelijkheden op de metro. Winkenius: ’’De werkzaamheden vragen om een lange adem, ook voor onze reizigers. Deze zijn hard nodig om de groei van het aantal reizigers in de toekomst mogelijk te maken.’’

In 2021 begon de ingrijpende verbouwing van het 135 jaar oude Centraal Station. Spoorbeheerder ProRail gaat in de volgende bouwfase aan de slag met de sporen 11 tot en met 13 en de tweede spoorbrug bij de Oostertoegang. Ook bereidt de spoorbeheerder de bouw van een nieuwe spoorbrug en een verbreding van perrons en reizigerstunnel voor. Het werk aan het station is gepland tot 2030.

Eerste fase nu afgerond

“Deze bouwoperatie is een enorme logistieke uitdaging”, stelt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “We werken dag en nacht op een paar vierkante meter, terwijl het station grotendeels openblijft en het treinverkeer zo veel mogelijk doorgaat. Dat vraagt om een strakke planning én nauwe samenwerking met NS en onze aannemers Dura Vermeer, BAM en Strukton.”

In de eerste bouwfase, die ProRail nu aan het afronden is, zijn het perron, de sporen 14 en 15 en de eerste spoorbrug vernieuwd. Voor de internationale treinen naar het Verenigd Koninkrijk, die nu alleen door Eurostar worden uitgevoerd, is een nieuwe terminal gekomen voor onder meer de paspoortcontrole

Straks veel meer reizigers per dag

Het werk aan Centraal Station is hard nodig om straks meer reizigers en treinen te kunnen ontvangen. Het aantal treinreizigers op Amsterdam Centraal stijgt naar verwachting van 200.000 nu, tot 275.000 per dag in 2030. Zowel het aantal binnenlandse als internationale treinen van en naar Amsterdam Centraal gaat groeien.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 25 maart 2025 11:36

Share

Recent Posts

Flinke prijsstijging ov in verschiet na ontbreken oplossingen in voorjaarsnota – al het ov-nieuws uit de nota en reacties

Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…

1 dag terug

ProRail vreest nieuw tekort aan verkeersleiders

ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…

1 dag terug

Eurostar waarschuwt voor vertraging naar Londen door langere paspoortcontrole

Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…

1 dag terug

Ook NS rijdt op Koningsdag meer en langere treinen

De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…

2 dagen terug

Arriva rijdt extra treinen in het oosten rond Koningsdag

Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…

2 dagen terug

Extra geld voor Nedersaksenlijn en spoor Meppel

Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…

3 dagen terug