Nieuwe Eurostar-terminal in voorjaar weer drie weken dicht
13 nov 2024 16:15
Minder dan twee maanden na de heropening van de paspoortcontrole in station Amsterdam Centraal moet de controle en directe trein naar Londen weer voor drie weken wijken. Door werkzaamheden op Amsterdam Centraal zijn de controles in de Eurostar-terminal niet mogelijk en gebeuren deze weer op station Brussel-Zuid.
Vanaf 15 juni van dit jaar moeten Eurostar-reizigers naar Londen, die in Amsterdam instappen, in Brussel overstappen om hier door de paspoortcontrole te gaan. Daar komt op 10 februari een einde aan want dan gaat de vernieuwde Eurostar-terminal op Amsterdam Centraal open. Maar nu blijkt dat tussen 30 maart en 22 april door werkzaamheden de terminal weer dicht gaat.
Drie weken lang zullen reizigers weer met de Eurostar of EuroCity Direct naar Brussel moeten reizen om hier door de paspoortcontrole te gaan voordat ze in de Eurostar naar Londen kunnen stappen. Omdat er geen rechtstreekse trein naar Londen gaat, is ook de paspoortcontrole in de Eurostar-terminal in Rotterdam gesloten. Dat geldt nu al en straks ook voor de werkzaamheden in het voorjaar.
Vanaf vrijdag kaartjes voor directe trein naar Londen
Vrijdag begint de kaartverkoop voor de directe Eurostar-treinen vanaf 10 februari. Er kunnen dan kaartjes gekocht worden voor reizen tot en met 17 mei. Momenteel kun je ook al kaartjes kopen voor 2025 maar dat is alleen nog mogelijk voor treinen met een overstap in Brussel en nog niet voor de directe Eurostar-treinen.
Meer reizigers na opening terminal
Het aantal treinreizigers met Eurostar van Nederland naar Londen stijgt sterk, het afgelopen jaar zelfs met 38 procent. Eurostar, dat de verbinding uitvoert in samenwerking met NS International, verwacht dat na de opening van de nieuwe terminal het aantal reizigers verder zal groeien. Zo kunnen er straks meer reizigers per trein mee.
(c) Treinreiziger.nl
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
Dat zal nog wel vaker gebeuren, elk jaar als er een nieuwe bouwfase aanbreekt in Amsterdam is er enkele weken extra hinder. Ik geloof dat het telkens zo gepland is dat kort voor Koningsdag de boel weer in gebruik genomen kan worden.
Gelukkig start Transavia in april een nieuwe lijndienst op Londen! Probleem opgelost!
Je kunt ook nog met de boot van Hoek van Holland. Het is niet zo snel, maar je reis begint wel met een echt vakantiegevoel. Helaas waren de snelle ferries al in 2007 mee gestopt, waardoor de reis toch aanzienlijk langer duurt.
Op zich waar maar dan moet je nog steeds van de kust naar steden met de trein, de boot is eigenlijk alleen interessant voor gezinnen met auto
Zonder auto is dat erg omslachtig en trouwens ook schreeuwend duur.
Ja, die route adviseer ik ook wel eens aan mensen die niet zoveel haast hebben. Met 2 personen betaal je dan iets van 220 euro (dus 110 pp) voor de overtocht inclusief de trein naar Londen. De hutten aan boord van de schepen van Stena Line zijn met afstand de comfortabelste van de drie routes vanuit Nederland over de Noordzee. Je vertrekt ‘s avonds laat en bent de volgende ochtend vroeg in Londen.
Geen stakingen in de luchtvaart?
Soms maar A concurrentie B meerdere luchthavens, dus de kans op een totale stop is kleiner eigenlijk alleen met de luchtverkeersleiding
Ik heb Eurostar bekeken, te duur te vaak is er iets mis en dit elke keer is ook elke keer, wat een zooitje
Je kunt met normale NS/NMBS-treinen naar Brussel reizen en in Brussel opstappen op een Eurostar die in Brussel begint. Vaak zijn deze Eurostars een stuk goedkoper dan de Amsterdamse Eurostars. Nog een voordeel: er is een kans dat je met een oude Eurostar (TMST) mee mag.
Je kan ook gewoon vliegen. Sneller, goedkoper, leuker en geen last van stakingen bij NS of Prorail.
Want NS en/of Prorail staken elke week ? Gezwets dus.
Nou, om de andere week dan.
Nee maar Eurostar is gewoon duur en ik ken teveel mensen die vertraging of zelfs cancelation hebben gehad
Het is helemaal niet sneller, tenzij je op heathrow vliegt met een dure vlieg maatschappij en dan is de trein veel goedkoper.
Dat ligt er maar aan. Vanuit Gatwick sta je ook in 30 minuten (45 met de gewone trein) op een groot station in Londen. Dat is vaak sneller dan vanuit Heathrow, maar minder snel dan vanaf City. Vanuit Stansted kan het ook redelijk snel (48 minuten). En bij Southend ligt het station ideaal voor een snelle overstap. Vanaf de terminal in Luton, kun je ook binnen 45 minuten op st. Pancras staan.
ahh annemiek weer met de aanname dat iedereen in een minuut vanuit het vliegtuig naar de aankomsthal kan teleporteren.
Een gemiddeld vliegtuig is a 20 minuten nog niet eens leeg, laat staan dat je al door het vliegveld bent.
Waar heb ik ooit gesteld dat je in een minuut kunt teleporteren naar de aankomsthal? Je moet niet overdrijven! Ik kan het wel vaak binnen een minuut of 10.
Dat een vliegtuig in een minuut leeg is, ligt minstens net zo ver van de waarheid als dat het langer dan 20 minuten duurt voordat een vliegtuig leeg is. Sterker nog. Op Eindhoven airport hebben vliegtuigen vaak een turn-around van amper 30 minuten. Dat is inclusief uitstappen, schoonmaken/tanken, gehandicapten in- en uitladen en instappen.
Als bijvoorbeeld kijkt naar vlucht FR2534 vanuit Londen naar Eindhoven deze ochtend. Die stond om 7:26UTC op de stand en om 7:53UTC rolde hij alweer richting de startbaan om te vertrekken als FR2533 terug naar Londen. Dat had natuurlijk nooit gekund als het toestel na 20 minuten nog niet eens leeg was.
De thameslink heeft 44 minuten nodig om naar st pancras te komen vanaf gatwick. Hoe ga jij in 1 minuut van het vliegtuig naar de metrohalte?
Bravo, je hebt een uitzondering kunnen vinden. Zelfs ryanair, dat een van de kortste turbarounds heeft, loopt op te scheppen met een van 35 minuten, niet jouw magische 20 minuten.
Op schiphol is het gemiddelde voor europese vluchten boven een uur.
Waar heb ik gesteld dat je in 1 minuut van het vliegtuig naar de metrohalte kunt komen? Waar heb ik het gehad over een rit van Gatwick naar St Pancras? Er is juist voldoende tijd om naar die metrohalte te komen, als je het vergelijkt met de tijd die de Eurostar erover doet. Volgens mij lees je zo chaotisch als je schrijft.
Jij bent degene die stelt dat een vliegtuig niet in 20 minuten leeg is. Ik geef een voorbeeld van een turn around van korter dan een half uur. Dat lukt niet als het vliegtuig na 20 minuten nog niet leeg is. Dat de turn arounds op Schiphol vaak langer duren, betekent niet dat het daar langer duurt voordat het vliegtuig leeg is.
Rtha 40 m
Sorry maar dat is een rare vergelijking ik was pas met de ic brussel naar Antwerpen en dan is er in Antwerpen ook een aardige opstopping voor je buiten staat. Waar je het idee van haalt dat een vliegtuig na 20m nog niet eens leeg is? Mischien als je op Schiphol aankomt op city sta je in 20m gewoon op het perron dlr
Mijn ervaringen met vliegen.
Nou mij is het nooit gelukt om 20 minuten na landen op het perron te staan, zelfs niet toen geen rij voor de paspoortcontrole was.
Nou is het wel zo dat ik geen mensen opzij duw om als eerste het vliegtuig uit te gaan. Misschien is dat annemieks tacktiek?
Op kleine vliegvelden zoals rotterdam is 20 m bij sommige vluchten nog lang, laatste keer stond ik 10 m na landing bij bushalte, incl plaspauze, op Schiphol rij he dan nog rond, city 20-25m mijn record is is om half 9 van huis vertrekken en na mijn koffer afgegeven te hebben om 11.15 bij tate Modern in Londen
Daan weer met de aanname dat iedereen een afspraak gepland heeft dus snel moet zijn? COMFORT = VLIEGTUIG
Hoofdpijn= Trein
Prijs = vliegtuig
Vertraging etc.. = trein
Junkies? = Trein
Veilig = vliegtuig
Comfort is vliegtuig? Deze heb ik nog nooit eerder gehoord.
Plus vliegtuigen zijn nog vaker vertraagd dan duitse ice’s.
Vliegtuig kan soms wat later some wat eerder aankomen, maar 3 uur in weiland heb ik nog niet meegemaakt, comfort is inderdaad niet vliegtuig, se embraers zijn ok, en het is 40 m dus comfort heeft andere eisen dan 3 uir trein, de koffie thee snack (hapje in business) is onzin maar bij 3 uur in trein wil ik een restaurant wagen met afhankelijk van de tijd lunch of diner
Als je bijv. naar Southend vliegt is het toch echt sneller en goedkoper.
Met het vliegtuig is het mogelijk om in de ochtend naar Londen te reizen, daar een hele werkdag te zijn en in de avond weer terug te vliegen. Met de trein absoluut niet, terwijl het volgens sommigen sneller is. Ik heb dat echt ontzettend vaak gedaan met het vliegtuig en elke dag weer zijn er legio vluchten vol met zakenmensen die hetzelfde doen. Het wil er bij sommigen echt niet in dat je niet drie uur voor je vlucht op het vliegveld aanwezig moet zijn. Je kunt gewoon timen op het tijdstip waarop de gate daadwerkelijk sluit en dat doen veel mensen. Als je dan een half uurtje speling neemt, ten opzicht van de limiet, zit je altijd goed. Ik reken zelf voor de terugweg vanuit de City naar de Plaza op Schiphol op ongeveer 3 uur, omdat dat redelijk comfortabel kan als je bijvoorbeeld via Heathrow vliegt. Ik heb ook wel eens de limiet opgezocht, omdat het afronden van een opdracht belangrijker was dan het halen van mijn vlucht vanaf Southend. ‘Het zou mooi zijn als ik hem nog haal, maar anders pak ik een hotel’, dacht ik toen. Maar toen kon ik tegenover de gate alsnog een glas wijn drinken, voordat het boarden begon.
Dus jij bent de reden dat elke vlucht waar ik op ben geweest veel te laat vetrok, omdat er nog mensen aan boord gelaten moesten worden.
Doen ze dat? Ik vlieg weinig maar toen ik ooit met een collega naar UK Southampton moest kwam deze met de auto veel te laat, door de sneeuw. Ik was met de trein en ruim op tijd 🙂 Het vliegtuigje werd gewoon gestart en de collega kon nog net mee voordat de deur werd dichtgetrokken. We zouden gewoon op tijd vertrekken.
Soms wel, maar het hangt ook af of deze wel op tijd ingechekt is en of bagage aan boord is.
Maar dit zal wel enorm per geval verschillen. (En afhankelijk zijn van plekken op landongsbaan, is degene al ingechekt, etc).
Ik zou er in elk geval niet op gokken.
Valt wel mee, nu doe ik dit niet op Schiphol waar security lastig in te schatten is, de ene keer heb je fast track volgde dag niet. Op Rotterdam is security tenzij je om 7 uur vliegt ( toeristen) minuten en even je paspoort laten zien, boarding begint ongeveer 10 minuten na aankomst van het vliegtuig, half uur voor vertrek. Dus als je daar rekening mee houdt dan kom je met alleen handbagage makkelijk op tijd
En Southend is een kleine, overzichtelijke en prettige luchthaven. Je bent zo op de trein.
Rotterdam naar city of Amsterdam naar city heen zou ik Eurostar nog wel als een alternatief zien terug eigenlijk niet, zeker niet als je premier wil zitten
Sneller? Dan vergeet je de tijd die nodig is om naar het vliegveld te gaan en in London vanaf vliegveld met OV naar het centrum af te reizen: ik loop nu binnen 5 minuten naar R’dam CS en stap op St. Pancras over naar een metro voor 3 haltes (eveneens zo’n 5 minuten) om in het centrum te staan.
Voor jou geldt dat wellicht, maar het gros van de Nederlanders woont niet zo dicht bij Rotterdam centraal als jij. Ik ben in mijn leven zeker 150 keer (en conservatieve schatting) naar Londen gevlogen en heb er hoogst zelden langer over gedaan dan de trein.
Ik heb buiten de metro van st Pancras ( hotel er vlak bij) deze route ook wel gedaan, van af cs ben 15-20m langer onderweg, uurtje wachten, al kun je met Eurostar als de douane op Rotterdam checkt ook niet zomaar aanwaaien, dan 40m vliegen, 20m om bij de dlr te komen en 35-40 m naar st Pancras
in de luchtvaart wordt iet gestaakt en er is nooit vertraging. Vliegen is in sommige landen de nationale frustratie oorzaak.
in de luchtvaart wordt niet gestaakt en er is nooit vertraging. Vliegen is in sommige landen, als UK, de nationale frustratie oorzaak.
Dan heb je nog nooit naar de Britse spoorwegsector gekeken.
In de luchtvaart zijn regelmatig stakingen geweest.
Opvallend dat Erno altijd zo veel + krijgt en de andere een -??? Hacker? Want ik kan je geen eens een min geven
delen naar vrienden die dan even een klik doen? een soort hasbara, eigenlijk 🙂
De ( met lokale douane) bijna net zo snelle verbinding is toch het enige pluspunt, deze variant met extra overstap is nog steeds duurder maar zeker langszamer
Zulke onbetrouwbaarheid is toch fataal voor zo’n dienstverlening.
Zeker maar het hele project Amsterdam Centraal jaagt de reizigers de auto in. Het fors terugbrengen van de capaciteit van het station en de restricties die het als het klaar is blijvend heeft op de dienstregeling doen de vraag rijzen of dit hele project wel zo’n goed idee is.
Handig is anders zo om vlak na de opening de terminal weer dicht te moeten gooien. Kan dit nu echt niet beter georganiseerd worden. De reiziger wil en heeft recht op transperante dienstverlening. En zo kort na de opening de zaak weer een aantal weken sluiten hoort hier duidelijk niet bij.
ProRail is een autistische organisatie die alleen maar bezig is met ProRail. De rest van de wereld bestaat bij ProRail niet.
Het is de overheid die autistisch is, prorail moet zo goedkoop mogelijk leveren én moet zo minst mogelijk hinder veroorzaken. Die twee gaan niet samen.
Het kan prima anders georganiseerd worden, maar dat is of duurder, en de staat weigert dat te betalen, maar bekritiseerd prorail wel voor de oplossing die ze zelf afdwingen.
ProRail is gewoon overheid, gezien de betaalbaarheid moet er wel scherp gewerkt worden, dat is een manier van denken die je bij het ov helaas niet altijd kunt duidelijk maken
Officieel niet, en dat is het probleem. Prorails kosten lopen flink op doordat de oveherheid elk jaar veranderd hoeveel stikstof zij mogen uitstoten, de regels voor aanbesteding voor spoor veel ingewikkelder zijn dan voor wegen.
En dan nog is prorail veel goedkoper dan de snelwegafdeling van rijkswaterstaat.
De omvang van het autoverkeer is vele malen groter dan die van het spoorwegverkeer dus dat laatste is nogal logisch.
Het probleem van de aanbestedingen is dat ProRail alleen wil werken met een handjevol vaste aannemers. Dat heeft een gesloten kartel gecreëerd wat de prijzen enorm opdrijft.
Niet in passagiersaantallen. Grofweg de helft van de mensen die van stad tot stad reist gebruikt de trein.
Misschien moet ProRail ook stoppen met lonen te betalen die hoger zijn dan marktconform.
Zoveel meer betaald prorail niet, vliegverkeersleiders krijgen veel meer loon. En moet Prorail dan nog grotere personeelstekorten hebben?
De directeur van een grote scholengemeenschap verdient ook meer dan de directeur van een tweeklassige basisschool in een gehucht.
Vliegverkeersleiders zitten ruim boven balkenende norm en gaan met 55 met pensioen zonder premie betaald te hebben. De luizenbaan van Europa. En het is gewoon geroosterd kantoorwerk. Niets moeilijks aan. Vreemd genoeg is de AOW nog 67 maar gaan er bij de overheid in veel diensten nog steeds mensen veel eerder met pensioen, met een mooie regeling. De boete betalen wij. Terwijl er genoeg rustige baantjes zijn waar de uitgestreden generaals en uitgebluste brandweerlieden nog nuttig werk kunnen doen. De wagens moeten gewoon gewasen worden worden en de wapens gepoetst.
Waarom zit jij zo vol van jaloezie?
annemiek, zoals eerder verklaard. Het is onrecht. Uitvreters krijgen dikke salarissen voor een luizenbaan, zoals bij defensie en luchtverkeersleiding. Anderen krijgen een fooi voor een leven lang hardwerken.
Overigens zit ik bij geen van beide.
Ik werk op kantoor maar mijn werk omvat niet het verplaatsen van metalen objecten met honderden mensen aan boord in 3, dimensies met een beperkt automatisch systeem
de piloten vliegen de vliegtuigen en de verkeersleiding doet zo’n beetje de volgorde. Met veel ondersteunende software. Eigenlijk zouden vliegen en geleiden vol automatisch kunnen. Net als op de trein maakt een machinist het niet veiliger, met rangeersnelheid rijden ze nog op elkaar of een object.
Het is een luizenbaan.
Stel dat ik komende vrijdag opeens naar Londen moet: EasyJet, vertrek 11.30 uur van Schiphol naar Southend, 117 euro. Eurostar, vertrek 12.08 van Amsterdam Centraal naar London St. Pancras, 324 euro. Van Southend naar de city is een klein uurtje met metro of bus (20 euro?). En voor het prijsverschil kun je zelfs een taxi nemen.
Southend Airport – Londen is een klein uur naar Liverpool Street Station. Enkele reis ongeveer GBP 20, retour (30 dagen geldig) ongeveer GBP 30.
Beginners fout 😉 lopen is meestal sneller dan een taxi in Londen
En dan zijn er vrijdag nog goedkopere vluchten ook vanaf Amsterdam naar zowel Luton, Stansted als Gatwick.
Damn de ic brussel is duur geworden dan, volgens eurostar is brussel-london 189 euro, als ik voor morgenmiddag boek.
Het lang vantevoren moeten boeken van een treinkaartje om een redelijke prijs te betalen weerhoudt mij ervan zo’n reis te ondernemen. Ik weet toch helemaal niet wat voor weer het ergens in april 2025 ?? Idiotie die prijsdifferentiate voor eenzelfde product.
Ik ben er ooj geen fan van, maar hetzelfde geld ook voor vliegen.
De auto is toch de enige voor wie het niet geld.
Vaak hebben hotels ook dynamische prijzen, waarbij de prijzen stijgen naarmate de overnachtingsdata dichterbij komen, tenzij er veel kamers leeg staan en dan kunnen hotelkamers voor stuntprijzen weggaan. Dus ook voor de auto heeft vroeg boeken zin, tenzij je naar een impopulaire locatie reist.
Dat ook, maar ik bedoelde meer dat zulke dynamische prijzen vrij veel voorkomen.
Flexibiliteit kost nu eenmaal geld. Als iedereen goedkoop flexibel kan boeken zitten de exploitanten met enerzijds weinig overvolle treinen en anderzijds veel vrijwel lege treinen. Daarnaast dalen dan ook nog de gemiddelde inkomsten.
het is wel de wereld op hol dat je vanwege een mooi weertje elders even een vluchtje pakt, dankzij dat gevlieg zit de hele wereld straks permanent in het zonnetje. Of juist niet en vriezen we dood in Noord-West Europa.
Ach, de Europese invloed van het vliegverkeer op het klimaat is toch marginaal als je kijkt naar de honderden kolencentrales, het ongebreidelde autoverkeer en de nauwelijks gereguleerde industrie (zie de foto’s van ondoordringbare smog in Peking en Shanghai) en de extreme bevolkingstoename in China?