Foto: (c) Provincie Drenthe
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Neuenhaus via Bad Bentheim rijdt waarschijnlijk toch vanaf 13 december 2026. Het werk om de trein mogelijk te maken, wordt in april aanbesteed en er is een oplossing gevonden om de Duitse trein, zonder officiële toelating, op het Nederlandse spoor te laten rijden.
Eerder dit jaar dreigde de toelating van de Duitse treinen van de Bentheimer Eisenbahn het project te vertragen. De provincie Drenthe stuurde er een brandbrief over naar de Tweede Kamer. Maar deze week meldde de provincie dat de Nederlands-Duitse stuurgroep achter het project het werk aan de infrastructuur gaat aanbesteden en dat de start gepland blijft op 13 december 2026.
De toelating van de treinen zou niet nodig zijn omdat ProRail het stukje spoor in Nederland geschikt maakt voor het Duitse spoorbeveiligingssysteem. De Spoorwegwet biedt de mogelijkheid voor een Duitse trein zonder officiële toelating tot een Nederlands grensstation te rijden, aldus een woordvoerdster van de provincie Drenthe. De treinen hoeven maar 500 meter over het Nederlandse spoor van de grens tot station Coevorden. Nu er een oplossing is gevonden voor de treinen, gaat het werk van start.
“Dit is een belangrijke mijlpaal voor de realisatie van deze grensoverschrijdende spoorverbinding’’, meldt gedeputeerde Henk Jumelet van de provincie Drenthe. ’’De complexiteit van het project, met onder andere verschillen in beveiligingssystemen en juridische vraagstukken tussen twee landen, was een bijzondere uitdaging. De goede samenwerking tussen Nederland en Duitsland heeft geleid tot een concreet resultaat, en nu kunnen we de volgende fase ingaan.”
In Nederland gaat ProRail onder meer een extra perron aanleggen op station Coevorden en het spoor aanpassen. De Bentheimer Eisenbahn werkt aan beide kanten van de grens aan het spoor, past de treinen aan en bereidt de exploitatie voor.
De provincie Drenthe beschouwt de verbinding Coevorden – Bad Bentheim als fase 0 van de Nedersaksenlijn, die gepland is tussen Groningen en Enschede, omdat deze trein de schakel vormt met de regio Nedersaksen. Momenteel rijdt de Bentheimer Eisenbahn tussen Neuenhaus en Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim naar Coevorden is het nog dertig kilometer. Die ontbrekende dertig kilometer is nu goederenspoor dat straks aangepast wordt voor passagiersvervoer.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 25 maart 2025 11:46
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…