Werkonderbrekingen leggen vanaf maandag treinen tijdelijk stil
06 nov 2024 15:08
Werkonderbrekingen bij de verkeersleiding van spoorbeheerder ProRail gaan vanaf maandag hinder opleveren voor het treinverkeer. Vakbond FNV kondigt de acties aan nadat de leiding van ProRail de cao-eisen van de vakbond heeft afgewezen.
De eerste werkonderbreking is maandag bij de verkeersleidingspost voor rangeerterrein Kijfhoek bij Barendrecht dat voor het goederenvervoer wordt gebruikt. Op woensdag legt de verkeersleiding bij de post voor de regio Amsterdam/Alkmaar het werk neer en op vrijdag de verkeersleiding voor de regio Utrecht/Amersfoort. De week erna is het op maandag, woensdag en vrijdag de beurt aan de regio’s Rotterdam/Den Haag/Roosendaal, Eindhoven/Maastricht en Zwolle/Groningen/Arnhem.
Alleen FNV niet akkoord met cao-voorstel
Volgens FNV leggen de werkonderbrekingen niet gelijk het treinverkeer in het hele land voor hele dagen stil. Maar de vakbond kondigt wel al aan dat de acties, indien nodig, later uitgebreid worden. Vakbonden en ProRail zijn al geruime tijd in de weer met de cao. Vakbonden CNV en VHS zijn al akkoord met het cao-voorstel van ProRail maar de leden van FNV willen een beter aanbod en stelden ProRail een ultimatum dat ProRail vandaag verwierp. ProRail vindt de looneis niet realistisch.
‘Actie noodzakelijk’
Hoelang de acties precies duren en hoeveel treinen daardoor niet kunnen rijden, is nog niet duidelijk. “Helaas kunnen we deze werkonderbrekingen niet doen zonder dat de reizigers worden belemmerd. Dit spijt ons enorm, maar is het gevolg van de noodzaak om actie te voeren voor behoud van koopkracht voor iedereen in dienst bij ProRail”, stelt FNV in een verklaring op X.
(c) Treinreiziger.nl / ANP
Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.
FNV ontspoort weer eens
Dat is onjuist de beide andere teken bij het bewuste kruisje
15% is totale waanzin, daar hoef je niet eens over te onderhandelen.
Voor 8% salarisverhoging mag mijn vakbond echt meteen bij het kruisje tekenen
Prorail heeft aangeboden:
Lagere salarisschalen krijgen er tot 7,9 procent bij.
Middelste salarisgroepen tot en met 6 procent bij.
Hogere salarisgroepen krijgen er 4,2 procent bij.
FNV zegt akkoord te zijn met de 4,2 procent voor hogere schalen, maar eist respectievelijke 15 en 10 procent voor laag/middel groepen. Persoonlijk lijkt een verhoging van 6-8% een zeer redelijk bod en lijkt FNV hier wel erg absurd in te zitten.
Is gewoon een spelletje onderhandelen.
Onderhandelen en de reiziger is weer de dupe …
De reiziger heeft voordeel.
Als je meer betaalt heb en behoud je ervaren medewerkers.
En zij in de onderste en middelste salarisgroepen doen het zware werk.
Zij verdienen respect en koopkrachtcompensatie.
Net zoals zovele anderen dat wensen.
En zeker als er arbeidsaanbodtekorten zich overal voordoen.
De reiziger is gebaat bij een functionerende, veilige infrastruktuur.
Toen er nog wissels waren om bij te sturen kon een ervaren verkeersleider weleens iets doen waar de reiziger profijt van had. Die tijd ligt achter ons.
En wat als ze al jaren achterlopen?
Goede vraag, heb het opgezocht en ik zie dat er in 2023 een verhoging van minimaal 6% is geweest, en van 2021-2023 is er een verhoging van 5% geweest. Daarnaast zijn vergoedingen voor onkosten zeer verhoogd tijdens de Coronajaren, zeker voor overwerk en/of onregelmatige uren. Redelijk in lijn met wat ik in de rest van de (spoor)sector heb gezien tijdens die jaren.
Dat doe ze dus helemaal niet
Het gaat over koopkrachtreparatie over de afgelopen jaren.
En over betere betaling voor de lagere en middele salarisgroepen opdat zij ook een deel van de steeds maar grotere koek, die dankzij hun inzet tot stand komt, krijgen.
De arbeidsinkomensquote gaat omlaag, zij die nix doen krijgen een steeds groter deel uit de Nationale koek.
De spoorwegsector is zwaar verliesgevend, er is helemaal geen koek te verdelen.
Jongen, je weet nix van economie.
Nee en jij “niks” van Nederlandse taal.
Gek hier wordt geklaagd over geen loonsverhogingen de laatste jaren, geen pensioenindexatie, geen prijscompensatie.
En wie vecht daarvoor?
Klagen, klagen, afzeiken. domrechts!
Echt onverteerbaar dat FNV de publiciteit zoekt over de rug van de treinreiziger. Een eis neerleggen van 15% is volledig absurd en zal door diezelfde treinreiziger moeten worden opgebracht. Tijd voor marktwerking op het spoor om dit tij te keren en tijd voor moderne vakbonden die niet meer in de jaren zestig van de vorige eeuw leven.
Je haalt weer alles door elkaar. Marktwerking voor ProRail betekend een ander bedrijf die de seinen bediend. ProRail is namelijk apart bedrijf en heeft niets met NS te maken.
Nee hoor, ik haal niets door elkaar. Ook voor ProRail is marktwerking de beste oplossing
Jij hebt nooit een passagierstrein genomen in de vs zo te horen.
Daar is de marktwerking toegepast op spoorinfrastructuur.
Klopt, daar is het spoor in handen van de grote spoorwegmaatschappijen en rijden kilometerslange vrachttreinen van kust naar kust. Dus dat werkt prima.
Daar is nooit wat anders geweest
In Japan werkt het prima. De wereld is complexer dan één-op-één voorbeelden.
Er zijn ook meerdere infrabedrijven op de wereld. Ook dat werk kun je best aanbesteden.
Absurd deze looneis
Tot 15% loonsverhoging vragen vind ik echt compleet onrealistisch. FNV werkt volgens mij op deze manier heel veel mensen tegen zich in het harnas 🙁
Er zijn nog steeds sneuneuzen die juist lid zijn van dat kartel om elke keer mee te mogen treiteren.
Ik wil toch erg de grens opzoeken van welke scheldwoorden acceptabel zijn voor dit platform. IK MOET GEWOON NAAR PLEKKEN TOE. Ik heb geen rijbewijs. Hoe vaak gaat er gestaakt worden in het OV? Ik ben het zo ontieglijk zat met deze mensen. Als je niet wil werken voor 8-6-4% extra loon hou er dan maar gewoon meteen mee op. Ik kreeg de afgelopen jaren cumulatief “maar” 6%. F U FNV.
Ik ben gepensioneerd. De laatste 10 jaar is mijn persioen in totaal met 6% verhoogd, ofwel met 0,6% per jaar.
Je kan ook gaan werken om zo je pensioen aan te laten vullen.
Meer mogen werken of meer moeten werken omdat het pensioen door inflatie en de geldpersen is uitgehold, dat is wel een verschil.
Maar dat geldt voor iedereen en niet alleen voor diegene, die bij Profail werken. En het is wel keer op keer de reiziger, die niet meer kan vertrouwen op het Openbaar Vervoer.
Kunnen we je helpen om je te bevrijden van die dwang om naar plekken toe te moeten? Vertel ons van wie het moet, hopelijk leest hier iemand mee die een einde kan maken aan deze slavernij. Sterkte.
FNV gedraagt zich als een verwend kind dat het in de supermarkt op een brullen zet als het zijn zin niet krijgt. FNV handelt zonder enkel moraal. Totaal geen respect voor deze aangekondigde acties.
Fijn, die splitsing van vervoer en beheer. Zou er nog een club bijnemen, dan zijn de reizigers 3x de dupe van stakingen.
NS irst maandag heben juli de werkshamheden langer uitgestelt doe dan terminste de wegen naar het CS open
Lijkt we wel wezen.. Voor stakingen in het OV moeten er echt zwaarwegende redenen zijn en niet een teveel eisensde looneisen van een doorgedraaide vakbond, die langs deze manier hun nut probeert te bewijzen over de ruggen van de vervoerders en de reizigers. Je kunt nu als reiziger helemaal niet meer op aan wanneer er binnenkort wel en geen treinen rijden. Dit is weer de volgende nodeloze oponthoud van reizigers. Lijkt (dit wil zeggen dat het feitelijk niet zo is) wel of FNV geld ontvangt van autobelangen organisaties om de OV reiziger zoveel mogelijk te frustreren.
Bij ProRail verdient men algemeen dslechts een habbekrats. Ik als HBO’er in projectmanagement heb enkele jaren terug overwogen om vanuit de energie-branche over te stappen naar ProRail. Echter wat ik als netto salaris verdiende kon ik pas als uitloop bij ProRail als bruto salaris verdienen. Daarnaast geen leasewagen-mogelijkheid. En volgens het economische principe trek je dan als werkgever niet de meest kansrijke mensen naar je toe en zorg je juist voor leegloop van wakkere medewerkers. ProRail is aan zet.
Een leasewagen bij een spoorwegbedrijf? Iets over commitment.
Tsja, dat is de arbeidsmarkt. Je wilt een aantrekkelijke werkgever zijn en daarmee de beste mensen aan je binden, of je wilt het niet.