Zuid-Holland wil een landelijke centrale voor reishulp in ov
16 jul 2024 10:26
De provincie Zuid-Holland pleit voor een landelijke centrale voor mensen die hulp nodig hebben bij het reizen met het openbaar vervoer. NS biedt op bijna alle treinstations in Nederland reisassistentie aan en ook regionale vervoerders helpen mensen met bijvoorbeeld een lichamelijke, visuele of verstandelijke beperking bij het in- en overstappen. Zuid-Holland wil echter dat dit centraal wordt geregeld, zodat reizigers altijd op één plek kunnen aankloppen.
“Wie nu van Gorinchem naar Scheveningen wil reizen en daar hulp bij nodig heeft, moet verschillende telefoonnummers bellen om de juiste hulp te krijgen. En weer opnieuw bellen voor de terugreis”, zegt VVD-gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer, vervoer en ov). “Voor reizigers met een beperking zou deze hindernis er simpelweg niet mogen zijn. Want als een vakantieaanbieder bij één loket een gecombineerde reis kan aanbieden, moet het openbaar vervoer dat ook kunnen. Het enige wat nodig is, is dat overheden samenwerken en denken vanuit de behoefte van de reiziger.”
Voortrekkersrol
Het idee voor een landelijke regiecentrale staat in het zogeheten uitvoeringsprogramma toegankelijk ov dat de provincie onlangs presenteerde. Zuid-Holland wil dat hier uiterlijk in 2028 afspraken over zijn gemaakt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet volgens de provincie “een voortrekkersrol” nemen en de benodigde financiën beschikbaar stellen.
“Voor de goede uitvoering moeten vervoerders voldoende armslag hebben om met een korte vooraanmeldtijd reisassistentie te verlenen”, aldus Zuid-Holland. De provincie denkt dan aan “de beschikbaarheid en nabijheid” van personeel of vrijwilligers en een goede doorschakeling tussen binnenkomende verzoeken en het daadwerkelijk verlenen van assistentie.
Een heel goed idee, zou niet vanuit Zuid-Holland moeten komen maar vanuit een landelijk orgaan.
Helaas zelf ook zeer slechte ervaring met de NS(I) en reisassistentie. Heb een uur aan de lijn gezeten voor reisassistentie voor Zwolle – Brussel. Dit omdat NS en NMBS reisassistentie apart geboekt moet worden en je dit niet zelf via de app/site kan doen. Krijg je geen bevestiging vanuit NMBS of hij wel geboekt is.
Blijkt daarna dat NSI je kaarten verkoopt voor ritten die helemaal niet blijken te rijden door werkzaamheden (die al lang bekend zijn bij de NS). Mag je opnieuw een uur aan de lijn zitten en moet de arme persoon van de klantenservice alle ritten handmatig annuleren en opnieuw inzetten (want je wil zo min mogelijk overstappen). Mag je daarvoor ook nog betalen omdat NSI, reisassistentie geen argument vindt voor omboeken.
Conclusie: nooit meer met de trein met reisassistentie, dan maar het milieu vervuilen met de auto, bedankt NS(I)! 🙂
Internationaal lijkt een volgende stap.
Zou mooi zijn, maar als het hier een puinhoop is kan je al helemal niet verwachten dat het internationaal wel goed zal gaan. Daarom is het NU belangrijk om dit hier te fiksen en als dit hier werkt om over de grenzen te kijken. Uiteindelijk hebben mensen met een beperking even veel recht om ergens naar toe te kunnen dan iemand die geen handicap heeft.
Altijd automobilisten met hun leugens op trein nieuws websites
Hoe weet je dat?
Je hoeft niet opniew te boeken als je via een andere route reist. Zolang je nog steeds via dezelfde spoorlijn de grens over gaat. Dus dit verhaal klopt daarom al niet. Omdat je, ongeacht de reden, via elk station waar de ic brussel stopt in nederland, van zwolle naar brussel mag reizen.
Daarnaast als er werzaamheden zijn heb je altijd recht op een haalbare route naar je bestemming, zij hebben immers de reis verkocht. En de ns is daar altijd vrij netjes mee. Dus dat klopt ook niet.
Tot slot zegt hij dat hij vanwege reisassistentie moet omboeken, terwijl hij eerder in zijn verhaal zegt dat hij vanwege werkzaamheden moet omboeken.
Dit verhaal zou ook over Thalys of Eurostar kunnen gaan, maar zelfs als het om de IC-Brussel gaat zijn er gevallen waarbij je moet omboeken. Bijvoorbeeld als je op basis van bijvoorbeeld Dal Vrij met 100% korting in Nederland kon reizen, moet je omboeken om buiten de daluren te kunnen reizen. En zelfs als zoiets niet het geval is weet echt niet iedere treinreiziger precies wanneer een vervoerbewijs wel of niet geldig blijft.
Als ik de opmerking “want je wil zo min mogelijk overstappen” goed interpreteer bood NSI een alternatief aan met veel overstappen en was dat voor dutchnoob geen aanvaardbaar alternatief. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen als je voor elke keer in- of uitstappen afhankelijk bent van assistentie. Dus dan zit er niets anders op dan om te boeken.
Met de thalys is het hetzelfde verhaal, voor het stuk naar de thalys toe. En als je een nieuwe thalys moet boeken, dan is dat de schuld van thalys, niet ns.
En hij zei dat hij van de ns klantenservice moest omboeken, en die weten wel welke regels waar tellen, niet dat hij zelf besloot om te boeken.
Maar, welk alternatief bood de ns aan? De ic brussel stopt behalve in amsterdam in schiphol, rotterdam en breda. Of heel soms utrecht. Op amsterdam centraal na, kan je al die stations kan je vanuit zwolle bereiken met een rechtstreekse trein. Dus welk alternatief boden ze aan dat overstappen vereist?
Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik ervan geloof.
Hoezo moest je omboeken?
Toen ik de ns opbelde om mijn ticket om te boeken zeiden ze dat het niet nodig was.
Dat alleen waar je de grens oversteekt en dat je op een logische route naar je eindstation reist. Die twee zouden niet veranderen als je via een ander station reist.
Dus of dit verhaal is niet waar, of je kreeg net een raar iemand aan de telefoon.
Helemaal omdat je zelf zegt dat je moet omboeken vanwege werkzaamheden, niet vanwege reisassistentie.
Volgens mij vertelt hij duidelijk dat het nogal wat moeite kostte om een internationale reis te boeken met reisassistentie. Het is volgens mij niet zo ingewikkeld om je voor te stellen dat die reisassistentie helemaal opnieuw geregeld moet worden als er werkzaamheden zijn. Het is eerder extreem dom om te denken dat die reisassistentie zich vanzelf aanpast aan het gekozen alternatief naar aanleiding van werkzaamheden.
Dat reisassistentie opnieuw opgebeld moet worden, geloof ik prima hoor.
Maar ik heb het over dat hij nieuwe kaartjes moest kopen, wat hij beweerd. En daar heb ik mijn twijfels over.
Tja, het blijft altijd makkelijk om andermans geld uit te geven. Of gaat de Provincie ZH dit financieren?
In de voorbeeldreis van Gorinchem naar Scheveningen moet je ergens overstappen van de trein naar de tram. Als dan dezelfde assistent je de trein uit helpt als de tram in helpt lijkt me dat voordeliger dan dat de NS en de HTM elk een eigen assistent moeten sturen.
Uiteindelijk komt goede landelijke coordinatie van zaken, die landelijk gecoordineerd moeten worden wel ten goede van het gehele OV. En ritten die een reiziger met een beperking maakt met het OV ipv deeltaxi’s of Valys is een behoorlijke besparing van kosten. Daarom is het essentieel dat dit soort zaken goed geregeld worden.
Volledig mee eens dat dit landelijk geregeld moet worden. Het OV is veel te gefragmenteerd geraakt zonder dat er enige vorm van landelijke coordinatie is. En dit laat dit duidelijk zien. Het is van de gekke dat mensen met een reishandicap 3 nummers moet bellen om overal ondersteuning te krijgen en dan nog hopen dat iedereen kan. Een ander voorbeeld van een totaal gebrek van landelijke coordinatie zijn de zuilen puinhoop op sommige stations, waarvan Zutphen de ergste is. – Al met al is voor de toegankelijkheid van het OV van essentieel belang dat er een goede vorm van landelijke coordinatie nodig is. En dan kunnen provincies en vervoersregio’s nog steeds hun eigen beleid voeren.
Je kunt dit met dooddoeners meteen proberen te torpederen.
Lijkt mij echter een prima initiatief. Wie kan dit landelijk oppakken, alle neuzen een kant op krijgen en alle systemen koppelen? Moet toch een gemakkelijke app van te maken zijn voor de reiziger die dit nodig heeft.
Eén app met daaronder een wirwar van gekoppelde systemen lijkt me op voorhand een mislukking. Je moet juist één onderliggend systeem hebben.
Dan regel je dat toch: koppelen naar één systeem
Suc7 🙄 🤣
Daan regelen we de reisassistentie nationaal ipv elke vervoerder los.
Klinkt als iets wat mogelijk is.
NS wil zoiets uitsluitend als het daarin de regierol krijgt. Het laat zich niet door een externe organisatie opdragen hoe zij reisassistentie moeten verlenen. In de praktijk betekent dat dat het nationaal regelen voor het gehele OV niet gaat gebeuren.
Nou ja, als den haag zich herrinert dat ze volledig eigenaar van ns zijn gebeurd het wel.
De zeggenschap binnen ondernemingen is opgedragen aan de raad van bestuur en ligt niet bij de aandeelhouders. Het is niet de taak van de aandeelhouders zich te bemoeien met de dagelijkse gang van zaken binnen de onderneming. Het is ook verstandig om dat absoluut niet te doen, want door op de stoel van de bestuurders te gaan zitten neem je ook een deel van de aansprakelijkheid op je. Het lijkt me absoluut ondenkbaar om dat te doen over zoiets kleins.
Overigens is de reisassistentie wat NS betreft tot 2033 al vormgegeven middels de concessie HRN. Het zou raar zijn als ‘Den Haag’ daar nog voor de ingang van de nieuwe concessie van zou willen afwijken. De enige reden voor NS om dat wel te doen, is als er een zak met geld voor ze klaarligt.
Ben sinds kort ook actief als reisbegeleider, afgelopen zaterdag 2x in Rotterdam Alexander. Het helpen van mensen met een lichamelijke of visuele beperking is leuk om te doen en zij vinden het ook fijn om geholpen te worden. Twee weken geleden was ik actief in Schiedam Centrum en in Rotterdam Blaak, ook in mijn eigen woonregio. Het werk is wel vaak solo maar hoe vaker je het doet , hoe slimmer en behendiger je wordt met de hulpplank of brug die op elk NS perron staat. In der loop van de tijd, zijn er steeds meer gelijkvloerse treinen met gelijke perron in of uitstapmogelijkheden. Denk hierbij aan de SLT, FLIRT, Protos Keolis, < ICNG , SNG Sprinters, Ook is er in de nieuwe ICE Neo een rolstoellift in de trein ingebouwd, primeur op internationaal treinverkeer. Maar geen primeur voor een Nederlandse trein! In het verleden hadden de Railhoppers serie 2101 2107 op de lijn Zwolle, Ommen , Hardenberg en Emmen v.v al een ingebouwde rolstoelloft! Helaas heeft dit materieel niet lang gereden, vanwege vele storingen en is daarna afgevoerd en gesloopt. Dat was dus nog ver voor et bekende Fyra tijdperk!
Vroeger had je een organisatie voor trein en een organisatie voor bus
Alles wat goed geregeld tot dat ….. Alles geprivatiseerd moest worden.
Idee dit weer in landelijke had te geven ipv overal losse bedrijven voor bus en trein
Bijvoorbeeld de NS en de HTM zijn beide niet geprivatiseerd. Hebben die dan gezamenlijke reisassistentie? – Ik dacht ‘t niet.
De NS is zeker wel geprivatiseerd, enkel is de staat de enige aandeelhouder. HTM is zeker wel geprivatiseerd, Gemeente Den Haag en de MRDH zijn aandeelhouder.
Trouwens, voor de voorgestelde reis heb je eigenlijk geen instaphulp nodig, Gorinchem – Dordrecht met QBuzz, gelijkvloerse treinen. Dordrecht – Den Haag CS met NS (Sprintertraject), gelijkvloerse treinen. Den Haag CS – Scheveningen Kurhaus met HTM, Gelijkvloerse trams op lijn 9.
Eigenlijk is bij alle gelijkvloers vervoer geen instaphulp nodig, hou je over: trams met hoge instap (vindt je alleen op enkele lijnen in Den Haag) en NS Intercity’s (met uitzondering van de nieuwe ICNG). Op internationaal vlak is bij elke trein instaphulp benodigd.
Bussen? De buschauffeur kan zelf de plank gebruiken, welke is ingebouwd in de bus.
De constructie van een N.V. met de staat als enige aandeelhouder bestaat al sinds de oprichting van NS bijna 100 jaar geleden.
NS is dus niet geprivatiseerd want het is nooit een staatsbedrijf geweest.
NS is al sinds de oprichting in 1938 een NV waarvan de overheid de enige aandeelhouder is. Afhankelijk van welke definitie je aanhoudt van een staatsbedrijf is het óf nog altijd een staatsbedrijf, óf altijd al een privaat bedrijf geweest. Maar in beide gevallen heeft er geen privatisering plaatsgevonden.
Zelfs als je reist met materieel met een speciale rolstoeltreeplank en de perrons waar je in en uit moet stappen zijn op de juiste hoogte en sluiten goed aan, kan reisassistentie gewenst of nodig zijn. Denk bijvoorbeeld aan een reiziger met een visuele beperking die reist naar een station waar hij of zij niet bekend is.
Zeggenschap via aandeelhouderschap is binnen de Nederlandse wetgeving zeer beperkt. Je kunt NS daardoor objectief gezien geen staatsbedrijf noemen. In andere landen met een aandeelhouders constructie is dat vaak anders omdat aandeelhouders daar meestal wel directe zeggenschap over de bedrijfsvoering hebben.
Waarschijnlijk ben je in de war met privaatrechtelijk. Dat is de NS namelijk wel, maar dat is iets anders dan privatiseren.
Zelf hebben we ook ervaring met Valys i.c.m. NS reisassistente en zijn daar best tevreden over. Maar we reizen alleen in Nederland. Heet goede voorziening