Zuid-Hollandse reiziger krijgt dit jaar meer vertraging dan ooit

Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer vertraging ervaren dan ooit door onderhoudswerkzaamheden. Bestuurders van ProRail, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland waarschuwden hier vrijdag voor op het provinciehuis in Den Haag.

“Het gaat om grote werkzaamheden, groter dan we tot nu toe gewend zijn”, aldus regiodirecteur Ronald Nomes van Rijkswaterstaat. “We moeten zorgen dat onze infrastructuur klaar is voor de toekomst om de bereikbaarheid te kunnen garanderen.”

De hoeveelheid werkzaamheden en de kosten ervan zorgen ervoor dat ze lang niet altijd meer alleen in het weekend en ‘s nachts worden gedaan. Ook overdag op doordeweekse dagen gaan wegen dicht en rijden treinen op bepaalde trajecten niet.

Den Haag CS nauwelijks bereikbaar

Zo is het Centraal Station van Den Haag tussen 15 februari en 3 maart niet of nauwelijks bereikbaar met de trein omdat ProRail de sporen anders gaat indelen en de nodige wissels weghaalt, met als doel het aantal storingen te verminderen. Later dit jaar volgen meerdere kortere periodes van (gedeeltelijke) afsluiting van Den Haag CS. Op het spoor rond Rotterdam werkt ProRail aan het beveiligingssysteem. “Dat geeft serieuze hinder, op drie momenten is Rotterdam niet met de trein te bereiken”, zegt regiodirecteur Helga Cuijpers.

Rijkswaterstaat werkt onder meer op de A16 aan de Drechttunnel, waarvan de vier buizen om de beurt bijna een week dicht gaan om de verlichting te vervangen. De verwachting is dat dit leidt tot files van een uur of meer. De provincie pakt onder meer een belangrijke vrachtroute van en naar het Westland aan en ook de ontsluiting van Leiden. “We hebben gemerkt dat een volledige weg afzetten, met korte en heftige overlast tot gevolg, een beter resultaat oplevert en minder geld kost dan wanneer we steeds de helft van de weg afzetten en het werk langer duurt. Maar leuk is het niet”, aldus de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer, vervoer en ov).

‘Mobiliteitsverandering nodig’

Zevenbergen pleit voor “een mobiliteitsverandering” bij reizigers. “We kunnen nooit genoeg asfalt en spoor realiseren om alle drukte op één moment af te handelen. Onze oproep is dus: kijk voor je op pad gaat goed of er ook andere opties zijn. Kun je de fiets of het ov pakken in plaats van de auto? En moeten we nou echt allemaal op dinsdag- en donderdagochtend om kwart over acht naar het werk reizen? Daar is een verandering qua mindset voor nodig.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on %s = human-readable time difference 13:22

Share

Recent Posts

Treinkaartjes met 15% korting

Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…

4 uur terug

Vanaf volgende week wekenlang hinder op spoor in Den Haag

Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…

1 dag terug

Eerste rit European Sleeper niet naar Venetië door ontbrekende handtekening

De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…

2 dagen terug

ProRail verwacht nog jaren hinder op HSL door ontwerpfouten

Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…

2 dagen terug

‘Verbindingen Ruhrgebied ondermaats’ – GroenLinks-PvdA wil snel verbetering Drielandentrein

GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…

2 dagen terug

Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…

3 dagen terug