fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Zuid-Hollandse reiziger krijgt dit jaar meer vertraging dan ooit

24 jan 2025 18:14

Reizigers in Zuid-Holland zullen dit jaar zowel op het spoor als op de weg meer vertraging ervaren dan ooit door onderhoudswerkzaamheden. Bestuurders van ProRail, Rijkswaterstaat en de provincie Zuid-Holland waarschuwden hier vrijdag voor op het provinciehuis in Den Haag.

“Het gaat om grote werkzaamheden, groter dan we tot nu toe gewend zijn”, aldus regiodirecteur Ronald Nomes van Rijkswaterstaat. “We moeten zorgen dat onze infrastructuur klaar is voor de toekomst om de bereikbaarheid te kunnen garanderen.”

De hoeveelheid werkzaamheden en de kosten ervan zorgen ervoor dat ze lang niet altijd meer alleen in het weekend en ‘s nachts worden gedaan. Ook overdag op doordeweekse dagen gaan wegen dicht en rijden treinen op bepaalde trajecten niet.

Den Haag CS nauwelijks bereikbaar

Zo is het Centraal Station van Den Haag tussen 15 februari en 3 maart niet of nauwelijks bereikbaar met de trein omdat ProRail de sporen anders gaat indelen en de nodige wissels weghaalt, met als doel het aantal storingen te verminderen. Later dit jaar volgen meerdere kortere periodes van (gedeeltelijke) afsluiting van Den Haag CS. Op het spoor rond Rotterdam werkt ProRail aan het beveiligingssysteem. “Dat geeft serieuze hinder, op drie momenten is Rotterdam niet met de trein te bereiken”, zegt regiodirecteur Helga Cuijpers.

Rijkswaterstaat werkt onder meer op de A16 aan de Drechttunnel, waarvan de vier buizen om de beurt bijna een week dicht gaan om de verlichting te vervangen. De verwachting is dat dit leidt tot files van een uur of meer. De provincie pakt onder meer een belangrijke vrachtroute van en naar het Westland aan en ook de ontsluiting van Leiden. “We hebben gemerkt dat een volledige weg afzetten, met korte en heftige overlast tot gevolg, een beter resultaat oplevert en minder geld kost dan wanneer we steeds de helft van de weg afzetten en het werk langer duurt. Maar leuk is het niet”, aldus de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer, vervoer en ov).

‘Mobiliteitsverandering nodig’

Zevenbergen pleit voor “een mobiliteitsverandering” bij reizigers. “We kunnen nooit genoeg asfalt en spoor realiseren om alle drukte op één moment af te handelen. Onze oproep is dus: kijk voor je op pad gaat goed of er ook andere opties zijn. Kun je de fiets of het ov pakken in plaats van de auto? En moeten we nou echt allemaal op dinsdag- en donderdagochtend om kwart over acht naar het werk reizen? Daar is een verandering qua mindset voor nodig.”

(c) Treinreiziger.nl / ANP

4 3 stemmen
Artikel waardering
33 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
lezer
14 dagen geleden

Het wordt toegegeven, het is (deels) een geld kwestie, en dat is in Nederland aan het opraken.

S.O. de Mieter
13 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Er komt nu toch pensioengeld vrij voor risicovolle investeringen?

lezer
13 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Dat we weer een greep in de pensioenpot zouden moeten doen om het wisselbestand op peil te houden zegt inderdaad genoeg, zo niet alles.

Klaas-Jozef
14 dagen geleden

“…ProRail de sporen anders gaat indelen en de nodige wissels weghaalt, met als doel het aantal storingen te verminderen.”
is dat nodig @treinreiziger.nl? jullie woorden…
maar goed, wissels slopen vermindert natuurlijk de flexibilitei!
vervangen door betere (& waarschijnlijk duurdere 🙄) wissels kan toch ook? klaar voor toekomstige groei van het reizigersvervoer?

Ricardo
14 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Wissels blijven altijd een zwakke plek in het netwerk die de kans op storingen vergroten, en bij Den Haag Centraal liggen zoveel wissels die zoveel flexibiliteit bieden waar nooit gebruik van zal worden gemaakt, dat de afweging van kosten en storingskans tegenover flexibiliteit waarschijnlijk positief is om ze weg te halen. Of is het nodig dat de treinen van/naar HS die normaal op sporen 1 t/m 3 van Centraal stoppen helemaal t/m spoor 7 aan de andere kant van Centraal kunnen komen?

Michiel
14 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

De nieuwe wissels bij Den Haag Centraal zijn langer omdat de sporen richting Gouda en Leiden voor 60km/u geschikt gemaakt worden, dan passen er sowieso minder wissels op dezelfde oppervlakte. Daarnaast zorgen minder wissels er in bepaalde gevallen ook voor dat de seinen dichter op het station geplaatst kunnen worden waardoor treinen elkaar korter kunnen opvolgen.

S.O. de Mieter
14 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Je hebt ook geen wissels meer nodig om NS-locomotieven om te rijden.

Johan
13 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Dat was ook het narratief bij de wisselkaalslag op Utrecht Centraal. Er is sindsdien geen rijtijd of opvolging korter gepland, maar een aanrijding bij Bunnik leidt tegenwoordig wel tot een uitdunning van het aantal treinen tussen Schiphol en Den Haag.

Michiel
12 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Scheve vergelijking, want voor de verbouwing van Utrecht Centraal reden er helemaal geen 6 intercity’s per uur hier die uitgedund moesten worden bij verstoringen.

Johan
12 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Tijdens de bewuste storing vorige week reden er maar 2 IC’s per uur tussen Schiphol en Den Haag. Voor de verbouwing van Utrecht Centraal waren dat er 4 en zou een aanrijding bij Bunnik geen reden zijn geweest om die uit te dunnen.

lezer
14 dagen geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

@Klaas-Jozef: inderdaad, je hebt de voorlichting en je hebt het aantal treinen dat meer uitvalt vergeleken met de tijd van voor het weg halen van de wissels. Zolang je daar geen VOLLEDIGE cijfers over krijgt zou ik niet 1 op 1 de wel gegeven informatie overnemen.

gws
14 dagen geleden

Handig zo’n aankondiging, grin.
En ik maar denken dat 2024 een rampjaar was voor wie vanuit Den Haag naar het zuiden wilde reizen.
Denk aan weeeken lang werk bij Delft-Rotterfam en op de hsl zuid.

Gavi
14 dagen geleden

15 minute cities? Of pesterij?
Dwz te laat komen bij een stervende auto, een ramp voor de resterende stadseconomie, een extra belasting voor autorijders in woon/werk of werkverkeer. In Zeeland is het al niet veel anders.
Verpleegkundigen kunnen niet thuiswerken, eigenlijk geen enkele zorgmedewerker. In de buurt van je werk gaan wonen is onmogelijk en onwenselijk. Leerkrachten kunnen ookniet thuiswerken en geen school is fnuikend voor de sociale contacten van kinderen.
Wat willen jullie bereiken met deze chaotische planning?

Joris
13 dagen geleden
Antwoord aan  Gavi

Ja ik ga een operatie doen in mijn slaapkamer???

lezer
12 dagen geleden
Antwoord aan  Gavi

Je krijgt geen tegenargumenten, en geen antwoorden op je vragen, alleen veel dislikes. Ik vermoed dat bepaalde beroepsgroepen en sectoren oververtegenwoordigd zijn hier. En dat is niet erg in dat geval, zolang we ons daar in dat geval maar wel van bewust zijn.

Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Ik vermoed dat het er vooral mee te maken heeft dat de zinnen tot het woord ‘verpleegkundigen’ niet coherent genoeg overkomen om verder te lezen.

lezer
11 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Dus de dislikes slaan op zijn Nederlands maar niet op zijn inhoud.

Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

De plus en min zijn bedoeld om de kwaliteit van een reactie aan te geven, niet of je het ermee eens bent.

lezer
11 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Mooi! Kun je ook een voorbeeld geven van een reactie met hoge kwaliteit maar waar een meerderheid op dit forum het er inhoudelijk niet eens mee is / zal zijn? Ik denk met je mee. Er is een dame op dit forum die soms vrij deskundig en professioneel uitlegt waarom mensen in de zakelijke markt soms toch het vliegtuig zullen nemen. Toch zie ik haar weinig likes krijgen.

Kan het daarom zijn dat lezers likes geven voor de taal, maar sommigen voor de politieke kleur en anderen weer voor de argumentatie?

En ik ben het met je eens dat we bij het lezen en beoordelen van een reactie de politieke bril eventjes af doen. 👍 (gemeend)

Johan
10 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Kan het daarom zijn dat lezers likes geven voor de taal, maar sommigen voor de politieke kleur en anderen weer voor de argumentatie?

Dat kan zeker.

V Bree
14 dagen geleden

Zijn klaar met ns en prutsrail reizen al heel lang van Den Haag hs naar Breda en altijd pech je kijkt verbaasd als t een keer heen terug goed gaat , totaal geen vertrouwen na werkzaamheden zijn er vaak nog meer storingen , hebben geen auto anders zouden we liever de file ingaan , en maar duurder worden en slecht presteren ,
Henk Jessy

Léon Motz
14 dagen geleden
Antwoord aan  V Bree

Zijn de problemen dan tussen Den Haag en Rotterdam? Reis zelf het traject Rotterdam – Breda en dat gaat goed, 23 minuten in Breda. Dit gaat met de auto niet lukken

gws
13 dagen geleden
Antwoord aan  Léon Motz

Leon,
Zoals dit weekeinde wordt de ic van gvc naar ehv regelmatig gecanceled… De trein van amsterdam rijdt via rtd naar breda en ehv.

Stokbosveen
13 dagen geleden

We kunnen nooit genoeg asfalt en spoor realiseren om alle drukte op één moment af te handelen.

Het probleem is dat vooral werktijden en kantoortijden onveranderlijk (lijken) te zijn. En in het onderwijs is het al weinig anders. Dichter bij het werk gaan wonen is voor velen geen optie om meerdere redenen, onder andere omdat er nauwelijks woningen bijgebouwd worden. En wat er wel beschikbaar is aan woonruimte is voor de hardwerkende Nederlander onbetaalbaar.

Thuiswerken kunnen enkel diegenen welke een administratieve functie hebben, of bij een klantenservice van een (web)winkel werkzaam zijn.

Passepartout
13 dagen geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Toch werk ik in een kantoor vol collega’s die netjes om 9.00 binnen komen om rustig hun werk te gaan doen terwijl er geen vergaderingen gepland zijn oid. Zij kunnen thuiswerken en buiten de spits reizen maar het is een hardnekkig patroon. Een cultuur, een drive om ‘netjes op tijd’ te komen, een goede match met de kinderopvang, noem maar op. Maar echt nodig is het voor deze groep niet. Er is dus wel wat te zeggen voor een pleidooi om iets aan deze cultuur te doen ipv alleen maar meer wegen en treinen aanleggen.
Wanneer beginnen ploegendiensten? Als dat om 6.00, 14.00 en 22.00 is zoals bij fabrieken staat er niemand in de file.

lezer
13 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Veel mensen in de zorg en retail beginnen niet om 6 uur maar gewoon om half 9.
Mensen willen kinderen grootbrengen. Hoe meer keuze mensen hebben hoe meer ze hun werktijden afstemmen op de tijden die passen bij de opvoeding van hun kroost. Mensen met weinig of minder keus en vrijheid op de arbeidsmarkt zijn beiden afwezig als de oudere kinderen naar school moeten of later op de avond huiswerk moeten maken.

Laatst bewerkt op 13 dagen geleden door lezer
Paul Lamote
13 dagen geleden

Zo krijg je de mensen wel de auto in.

Passepartout
13 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Als ik het goed lees wordt de A16 ook meerdere keren gedeeltelijk afgesloten. Zo krijg je mensen wel de trein in 😀

Frans E.R.
13 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

…elk nadeel hebt z’n voordeel en omgekeerd…, veel en weinig wissels is gewoon een wisselwerking voor een betere doorstroming voor zowel op en met het spoor.
Nederland is net Madurodam maar dan in het groot waarin alles van elkaar afhankelijk is en onderhoud noodzakelijk blijft, omdat anders het kaartenhuis in elkaar dondert en niemand meer iets te winnen heeft zullen we overal in het (Neder)land met deze perikelen rekening moeten blijven houden of je nu voor je werk, opleiding, plezier of anderszins op pad gaat en er gewoon het beste van moeten maken. Zonder goed en tijdig onderhoud spoort het straks niet goed zowel per spoor of op de weg, dus moeten we creatief zijn als reizen nu eenmaal noodzakelijk is.

lezer
12 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

De Nederlandse welvaartsstaat is er al een tijdje en al die argumenten die je noemt waren 20 jaar geleden geen reden om spoorlijnen of snelwegen voor weken of maanden af te sluiten. Er was waarschijnlijk of meer geld beschikbaar voor nachtwerk en/ of de overheid had de 15 minuten stad nog niet als beleidsdoel toentertijd 😉

Johan
11 dagen geleden
Antwoord aan  lezer

Of er is toentertijd te weinig groot onderhoud gepleegd waardoor we nu met achterstanden kampen.

lezer
11 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Dan kan er vast aangegeven worden hoe groot deze achterstanden dan zijn en wat de einddatum/jaar is van de inhaalslagen of dat de achterstanden niet zijn in te lopen en dat permanent onderhoud het nieuwe normaal zou zijn.

lezer
12 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Kortom: de overheid gaat voortaan twee smaken aanbieden: een spoor- en wegennet in een permanente onderhoudstoestand of in een niet onderhouden toestand.