fbpx
Een nachttrein van SJ. Foto SJ

Zweedse maatschappij SJ stopt met nachttrein Berlijn – Stockholm na wegvallen subsidie

10 okt 2025 14:17

De dagelijkse nachttrein tussen Berlijn en Stockholm verdwijnt per 1 september 2026. De Zweedse spoorwegmaatschappij SJ stopt met de nachttrein omdat de subsidie van de Zweedse overheid ophoudt. De trein rijdt sinds 1 september 2022.

De Zweedse nachttrein Euronight 346 van SJ onderhoudt al sinds 2022 een directe dagelijkse verbinding tussen Duitsland en Zweden. Het is de enige directe trein tussen de twee landen die dagelijks rijdt. Het Zweedse Transportbureau startte in 2021 een aanbesteding voor een nachttrein tussen beide landen. SJ deed met de trein Berlijn – Stockholm het winnende bod en kreeg een contract voor vier jaar dat in juli 2026 afloopt. De trein reed in het begin tussen Hamburg en Stockholm en werd in 2023 uitgebreid tot Berlijn.

Een maand extra

SJ heeft deze week gemeld te stoppen met de trein omdat het contract met het Transportbureau afloopt. De treinmaatschappij rijdt na het aflopen van dit contract in juli nog door in augustus en stopt dan per 1 september met de verbinding.

Veel uitval en vertragingen

De nachttrein van SJ kende veel problemen. De trein viel vaak uit, was vaak flink vertraagd en reizigers werden geregeld geconfronteerd met downgrades. SJ heeft lang moeten wachten om goedkeuring te krijgen voor zit- en slaaprijtuigen in Denemarken waardoor het alleen het afgelopen jaar is gelukt complete nachttreinen te rijden.

Ook de vele spoorwerkzaamheden droegen bij aan uitval en vertragingen. Zo zou SJ jaarlijks ongeveer twintig treinen hebben geannuleerd vanwege geplande werkzaamheden.

Een reis met de nachttrein naar Stockholm zat korte tijd ook in de Poolcirkel Expres-reis van Treinrondreis, maar is daar geschrapt vanwege de vele problemen met deze trein. Sindsdien reizen mensen overdag van Stockholm naar Hamburg.

Het Zweedse spoorbedrijf Snälltåget zet de nachttrein Berlijn – Stockholm wel gewoon door. Deze trein rijdt niet het hele jaar en als de trein rijdt, gaat deze maximaal drie keer per week.

Nachttreinen Parijs troffen zelfde lot

De SJ-nachttrein is nu de derde nachttrein die stopt vanwege het wegvallen van overheidssubsidie. Onlangs besloot het Oostenrijkse ÖBB de nachttreinen Parijs – Berlijn en Parijs – Wenen per half december te stoppen omdat de Franse partner SNCF is afgehaakt nadat de Franse regering besloot de subsidie te stoppen. De nachttreinen vanaf Nederland hebben een eenmalige subsidie ontvangen en rijden momenteel zonder subsidie.

(c) Treinreiziger.nl

3.8 4 stemmen
Artikel waardering
44 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hugo
1 maand geleden

Heel jammer. Heb deze verbinding een jaar geleden nog gebruikt tussen Hamburg en Stockholm en alhoewel de informatievoorziening voor de reis wat te wensen liet, was de reis zeker te genieten. Het is eigenlijk de enige realistische manier om vanuit Nederland naar Stockholm te reizen zonder tussendoor te overnachten.

Baardstaart
1 maand geleden
Antwoord aan  Hugo

Je moet er wel bij zeggen per trein of op duurzame manier, want als je per vliegtuig naar Stockholm gaat hoef je ook niet te overnachten, maar vliegen is wel een kleine ramp voor het milieu.

Verder vind ik het aan een kant jammer dat deze verbinding verdwijnt en aan de andere kant kan ik het ook wel begrijpen als er zoveel subsidie bij moet. Let wel dat er bij het vliegverkeer ook veel subsidie wordt gegeven en als eerste de accijns vrije kerosine en dan kan het subsidiebedrag van zo een verbinding toch nog wel meevallen.

Koploper Herman
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Tja, je kunt evengoed ook stellen dat treinverkeer op zijn beurt zwaar gesubsidieerd wordt, aangezien niet of nauwlijks voor de infrastructuur betaald hoeft te worden. Daar waar de luchtvaart wel volledig in zijn eigen infra voorziet.

Dries Molenaar
28 dagen geleden
Antwoord aan  Koploper Herman

gebazel

Niels
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

True, zelfs treinen in Duitsland moeten EEG betalen. Dus een groen vervoersmiddel moet accijns betalen om energie groener te maken, terwijl op kerosine geen accijns zijn

Mar
1 maand geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ramp?? Ik vlieg liever dan dat ik OOIT met de trein zal gaan hoor.
Echt FAKE NEWS typische 2005 verhalen dat is al jaren niet meer zoo…
Typische GroenLinks maar dan op zijn Wilders propaganda

John
1 maand geleden
Antwoord aan  Mar

Als je nog nooit met de gereisd hebt en het ook nooit van plan bent om te gaan doen waarom reageer je dan ?

SRB
1 maand geleden
Antwoord aan  Mar

Wat doe je hier eigenlijk als je zo anti-trein bent? Zijn Luchtvaartnieuws of Ikverafgoodmijndodgeram.us niet betere plekken voor jou om je goed beargumenteerde en zeer genuanceerde mening te verkondigen?

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  SRB

Ik ben best pro-trein maar nachttreinen zie ook als een fossiel van 50-100 jaar geleden. Laat de trein zich richten op dat vervoer over korte en middellange afstanden, daar is nog genoeg werk aan de winkel.

Dries Molenaar
28 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Mafkees leest vooral mee om de boel op te naaien met gebazel. Mevrouw vliegt nooit want heeft geen geld.

zweedse nattoget
30 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het schijnt dat er toch een soort tussenoplossing komt door een nachttrein-nieuw/neu-tot Malmö en door Duitsland (kenners weten vast wel meer) en dan aldaar na Svenska Frukost X-2000 fasttog naar STO. Dus net zo goed door de nacht en mogelijk 1x meer Umstieg=bytte.
Vooral in Scandinavië-en dan vooral Zweden zelf-is dat milieu-aspect nogal sterk getiktokt (zo noem ik alle opgedrongen keuzes maar) dus als zelfs vanuit daar-al heeft het wel sky-high arbeidskosten- het niet wil lukken dan geeft het toch nmm wel aan dat er toch nog eens heel krities naar dat reizen en hoe dan gekeken zou dienen te worden. Maarre-dan neem je weer een speeltje van de yuppen groep af en dat zal dus wel weer veel protestjes of stil wegkijken opleveren

Mar
1 maand geleden
Antwoord aan  Hugo

Zonder subsidie zouden er 50% minder treinen rijden.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Klopt, maar die subsidie is er op zijn beurt weer mede de oorzaak van dat de spoorwegen niet willen innoveren en niet efficiënter willen gaan werken.

Dries Molenaar
28 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

ook weer gebazel, zonder gratis geld wordt er niet gevlogen. business class is alleenmogelijk door de economy en het is niet andersom.

Veen
1 maand geleden

Het omvattend vliegverkeer heeft grote geoengineering als bijwerking. Het is een grote bedreiging tegen de beschermende ozon daarboven, bedreigt de planten en vooral de voedselgewassen, de voedselvoorziening, het globale Noorden en de mensheid. Zonder voedsel geen mensen. Mensen kunnen in burka’s rondlopen, planten en vooral voedselgewassen niet. De grote omslag in de gevoelige luchtlagen daarboven dreigt elke dag.
Volgens het internationale recht is het verboden. Dat valt op te maken uit de Advisory Opinion 187 van 23 Juli van het VN gerechtshof ICJ-CJI.org in het vredespaleis.
Het vliegverkeer moet subiet gedecimeerd worden totdat er vliegtuigen zijn met schone motoren op schone brandstof zoals hexanon of zo. Kerosine is een zooitje. Kerosine moet met tien Euro per liter belast worden.

Bram
1 maand geleden
Antwoord aan  Veen

Fake news! Vliegen is schoon, snel en efficiënt. Hoe wordt de spanning voor de bovenleidingen opgewekt? Zeker door zonnepanelen? Of windmolens?

Passepartout
1 maand geleden
Antwoord aan  Bram

Uh. Ja, inderdaad.

Mar
1 maand geleden
Antwoord aan  Passepartout

Nee?? Maar ja de uneducated passepartout met zijn vmbo niveau weet het beter?
FAKE F NEWS.
vliegtuigen worden steeds schoner en schoner.

John
1 maand geleden
Antwoord aan  Mar

Maar er zijn heel veel maatschappijen die nog niet met het laatste modelletje vliegen, en dat voorlopig ook niet gaan doen.

Piet
1 maand geleden
Antwoord aan  Mar

Je punt komt echt een heel stuk beter over als je netjes en beleefd blijft. Je lijkt nu net een kleuter die zijn zin niet krijgt.

En voordat je mij ook gaat aanvallen, ik ben het met je standpunt over vliegen eens.

Ab Normaal
29 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Wat is er fake nieuws aan de opmerking van Passepartout dat de treinen op Ecostroom rijden? De NS en de DB adverteren ermee. en aangezien je niet mag adverteren met onwaarheden moet de stelling van de NS en DB wel kloppen anders was er al tegen geprocedeerd.
Er zijn momenteel inderdaad vliegtuigen die schoner zijn dan hun voorgangers. Dat neemt echter niet weg dat een vliegtuig nog steeds het meest milieuvervuilende vervoersmiddel is wat er bestaat. @MAR: Door mensen zoals u stoten vliegtuigen magisch geen CO2 meer uit en zijn burgers gedwongen om nog minder CO2 uit te stoten. Ik denk dat ik op moment meer twijfel aan uw opleidingsniveau dan die van Passepartout. Domheid kent geen grenzen, alleen peroxide.

Travelmarcel
27 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Niet schoner, maar een ietsiepietsie minder vies

Jaap
1 maand geleden
Antwoord aan  Bram

Ja de spoorwegen rijden inderdaad op stroom dat niet is opgewekt door fossiele bronnen. Had je niet verwacht hé?! En vliegen is helemaal niet schoon hoeveel ton kerosine een vliegtuig verbrand is bizar…. Dus fake news inderdaad dat is alleen wat je dus zelf beschrijft.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

In veruit de meeste landen is het VN-recht ondergeschikt aan de eigen wetgeving.

Laatst bewerkt op 30 dagen geleden door Paul Lamote
Jeroen
1 maand geleden

Jammer dat deze verbinding met SJ komt te vervallen. Ik vindt dit zelf een van de betere nachttreinen ondanks de leeftijd. De nachttreinen van SJ zijn zeer comfortabel. Lange bedden (205 – 210 cm) in iedergeval voldoende ruimte om volledig gestrekt te kunnen liggen. De nieuwe nachttreinen van OBB Dani zijn dan wel modern maar de bedden zijn nog kleiner dan de oude. Helaas niet geschikt voor lange mensen >196 cm.

Zelf nooit geen vertraging gehad op deze nachttrein, altijd een werkende airco gehad.

Ze hadden beter de Snälltåget trein kunnen schrappen die is in erg slechte staat, zeker in vergelijking met de nachttrein van SJ.

Hopelijk komt er in de toekomst nog weer een goede nachttrein voor terug.

Jaap
1 maand geleden
Antwoord aan  Jeroen

Het is gewoon slecht rendabel helaas nachttrein verkeer. Zonder subsidie is het vaak niet vol te houden. Helaas maar waar.

Passepartout
1 maand geleden
Antwoord aan  Jeroen

Die 196cm van de nieuwe Nightjets begrijp ik ook niks van…

Jealgu
30 dagen geleden
Antwoord aan  Jeroen

De langere lengte van bedden in treinen in Sweden klopt doordat treinen een breder profiel hebben, echter dat geld voor binnenlandse treinen. De Euronight gebruikt gewoon Europees materiaal en de bedden zouden dus niet langer moeten zijn dan in Europa.

De SJ trein heeft het voordeel dat ze niet alleen couchettes maar ook slaapwagens hebben. Ik was zelf tevreden over mijn single slaapcoupe, maar het onderhoud was niet geweldig, het rubber rond het raam hing namelijk los.

Hanzeboog
29 dagen geleden
Antwoord aan  Jeroen

In Scandinavië is de bevolkingsdichtheid ook minder fors dan tussen Oostenrijk – Duitsland/Zwitserland. Dat zijn ook landen waar de slaaptrein nog voldoende aanslaat.

In Duitsland zijn de nachttreinen ook niet overal succesvol. Immers hoeveel nachttreinen tussen Amsterdam – Köln/Berlijn zijn allang geleden geschrapt ten gunste van ICE?

De Fehmarnbelttunnel zal mogelijk nieuwe kans creëren voor de nachttrein Stockholm – Berlijn. Moeten ze ook de vele werkzaamheden aan het Zweedse spoornet verminderen.

Want het is blijkbaar een combinatie van factoren dat SJ (voorlopig) de stekker eruit trekt bij de nachttrein Stockholm -Berlijn

Passepartout
29 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Slaaptreinen hebben best veel personeel, dat ook nog eens nachtdiensttoeslag moet krijgen. Eén attendant per wagen van 60 passagiers, en dan nog 2 HC’s en 2 machinisten omdat 12 uur door de nacht rijden niet gaat. In Oostenrijk is volop betaalbaar gekwalificeerd personeel uit Oost-Europa dat kan worden ingezet op de Nightjets waardoor dit nog te dragen is. Dat is in Scandinavië net even anders.
Niet voor niets dat de nieuwe nachttreinen vaste bedden hebben. Gasten / reizigers kunnen self-service check in doen waardoor je met de helft van de attendants toe kan omdat ze niet bij iedereen het bed meer hoeven uitklappen.
Nachttreinen zijn gewoon duurder geworden met de stijging van de minimumlonen. Maar hotelkamers en vluchten ook, dus ik ben nog wel bereid hiervoor te betalen en kennelijk meer mensen, want het is altijd uitverkocht. Jammer dat de subsidies zo abrupt gestopt worden en er geen nieuw aanbesteding plaatsvindt. Ook tegen een iets hoger tarief blijft er echt wel vraag. En er is zeker ruimte voor innovatie om de operationele kosten te drukken.
Dat gezegd hebben blijft het wel een beetje een niche markt waar niet elke reiziger en ook niet elke vervoerder zin in heeft. Snel overdag reizen is denk ik meer brood mee te verdienen.

Dries Molenaar
28 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

U heeft Fehmarnbelttunnel duidelijk in een toestmacro zitten. De bouw is vertraagd, door gehannes aan de wal. Het enige dat op tijd gaat is het Nederlandse deel.

ab normaal
28 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

De slaaptrein in Duitsland zijn door de DB financieel de nek omgedraaid. Hierdoor kon men verantwoorden dat de nachttreinen vervangen konden worden door ICE’s. Dat was een win-win voor de DB en een verlies voor de reiziger.

Mar
1 maand geleden

Vliegtuigen zijn de toekomst hopelijk gaan al deze gesubsidieerde treinen ten onder.
Meer investeren in schone vliegtuigen beter, sneller, comfortabeler etc…

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Hoeft niet naar dan moet je aanpakken zoals in China. Maar Europa is een praathuis waar nooit enig aktie uit komt

Hanzeboog
29 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Iedereen heeft inbreng. Zeker in Nederland met al die vele politieke partijen en NIMBY principes.

Toch zou ik niet in een dictactuur willen wonen….. Maar we zijn doorgeslagen qua praten.

Hanzeboog
29 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

Ongeacht dat vliegtuigen schoner worden zullen ze altijd smeriger dan treinen qua uitstoot zijn.

Treinen zijn uiteraard niet brandschoon. Maar ten opzichte van vliegtuigen leveren ze milieuwinst op.

Op afstanden van 500 – 1000 kilometer kunnen hogesnelheidstrein concurreren met de vliegtuigen (inclusief voor – en natransport).In China, Japan, Taiwan, Indonesië is de afstand nog groter door de maximumsnelheid boven de 300 kilometer per uur is.

De “klassieke” trein is als concept en vervoermiddel nog niet afgeschreven

Dries Molenaar
28 dagen geleden
Antwoord aan  Mar

hardnekkige mafkees

Drs.P
1 maand geleden

Heel jammer maar ik vrees dat nachttreinen alleen maar interessant zijn voor een kleine groep mensen. Het is alleen comfortabel als je voor jezelf een eigen compartiment hebt. Met meerdere vreemden een compartiment delen is niet voor iedereen een optie. Plus dat je lang onderweg bent. Verder heeft SJ er af en toe zelf een potje van gemaakt door uitval en downgrades.

S.O. de Mieter
30 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Mee eens, alleen is de groep mensen die een nachttrein gemakkelijk kan betalen best groot geworden. In Nederland leven al bijna een half miljoen miljonairs.
Maar deze mensen gaan echt niet betalen voor een treinreis vol hindernissen.

Paul Lamote
30 dagen geleden

Nachttreinen rijden niet op elektriciteit maar op subsidie.

Arjan krabbenbos
29 dagen geleden

In september dit jaar weer op het fraaie Berliner Hauptbahnhof geweest. Hier zag ik de mooie nachttrein naar Stockholm C. met BR101-locomotief geheel in de blauwe kleurstelling. Betreft het nou om deze trein de stopt of die andere met witte rijtuigen erin? Nu zijn het er dus twee die naar een terug gaat. Ook een nachtverbinding met Parijs gaat stoppen, volgens mij die vanaf Wenen komt!
European Sleeper wil naar Milaan en naar Barcelona,. maar hebben ze wel voldoende materieel hiervoor? Reclame wordt er wel volop gemaakt voor de enige verbinding richting Berlijn en Praag, dat zijn ook vaak relatief vele , oude rijtuigen bij! Milaan is ooit door de Overnight Express aangedaan een combinatie van goederen en personenverkeer in de nacht .De rijtuigen staan nog steeds bij de oude Wagenloods van deze Brabantse stad. Barcelona wordt wat lastig met die Parijse kopstations, mits ze permissie krijgen over de Interconnexxion, waar normaliter TV treinen over deze ringbaan rijden, Misschien pas 2027, kunnen ze participeren met NOX die dan ook wil starten. wat voor een Simply Railway samenwerking kan gaan zorgen!. De oudere ICR rijtuigen zijn uit de actieve dienst gehaald, misschien is hier nog iets mee te doen of anders met de straks verdwenen DB rijtuigen van de IC Berlijn, die tijdelijk door de ICE Neo wordt opgevolgd.

Drs.P
29 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Een nachttrein naar Barcelona hoeft toch niet via Parijs? Via Luxemburg-Metz-Dijon moet toch ook kunnen?

David
28 dagen geleden
Antwoord aan  Drs.P

Langs Luxemburg ben je wel erg lang onderweg, bovendien moet je daar kopmaken. Je maakt ook gebruik van het CFL-net (wat dan weer extra geld kost!). Beide problemen voorkom je dan weer door via Athus te gaan, (maar dan kun je weer geen reizigers uit Luxemburg meenemen en via Longuyon duurt het allemaal ook zo lekker lang!).

Laatst bewerkt op 28 dagen geleden door David
Dries Molenaar
28 dagen geleden

Vreemd, buitenlandse bedrijven doen het volgens velen toch altijd beter. Het is uiteindelijk net als hier, veel gekloot en veel regels. Eigenlijk kun je met zoveel uitval geen dienst aanbieden. Als je dag te voren niet eens weet of het lukt kun je het beter laten.