fbpx

OV-Magazine: 200 kilometer per uur vanaf 2016 op HSL haalbaar

28 jan 2014 15:13

Al in 2016 zou NS met 200 kilometer per uur met intercity´s over de hogesnelheidslijn kunnen rijden. Dat stelt het vakblad OV-Magazine in een nieuwsbrief. In de NS-plannen gaan er pas vanaf 2021 intercity´s rijden die 200 kilometer per uur kunnen. Tot die tijd rijden de intercity´s 160 kilometer per uur. Alleen Thalys rijdt tot die tijd harder.

Volgens het vakblad kunnen de nieuwe Traxx-locomotieven van Bombardier in 18 maanden geschikt gemaakt worden voor 220 kilometer per uur, in plaats van 160. Om ook de rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur, zou 24 tot 30 maanden nodig zijn. 

Een lezer van Treinreiziger.nl wijst erop dat de door NS eerder van DB geleasde ICL-rijtuigen al geschikt zijn voor snelheden van 200 kilometer per uur. De Deutsche Bahn heeft een groot aantal van deze rijtuigen over. In de periode 2006 – 2010 leasde NS deze rijtuigen al om het materieeltekort op te vangen.

NS is echter niet voornemens om de Traxx-locomotieven en de huidige rijtuigen geschikt te maken voor 200 kilometer per uur. "Dat is niet aan de orde. Als we dat zouden doen duurt het langer voordat we frequenties kunnen uitbreiden. Bovendien is het duurder en levert het een beperkte tijdwinst op" reageert NS-woordvoerder Eric Trinthamer. Hij wijst erop dat de eerste nieuwe Traxx voor 160 kilometer per uur al eind dit jaar geleverd wordt. Als de locomotieven omgebouwd zouden moeten worden, dan zouden de nieuwe treinen dus pas later beschikbaar komen.

De Tweede Kamer heeft NS gevraagd om in of voor 2018 met nieuwe snelle treinen te komen, bij voorkeur treinen die harder dan 200 kilometer per uur kunnen. De nieuwe snelle treinen zullen bestaand intercitymaterieel vervangen en niet alleen op de HSL worden ingezet, maar ook elders op het intercitynet.

Foto: Kialna Photography

1 gedachte aan “OV-Magazine: 200 kilometer per uur vanaf 2016 op HSL haalbaar”

  1. Piet schreef:

    vraag is wanneer gaat de IC-trein Amsterdam – Brussel tegen 200 km/u over de hsl rijden? NMBS heeft immers reeds jaren materieel dat 200 km/u kan. Enkel dienen de Siemens locs reeks 18 (loc op basis van Siemens Eurosprinter) uitgerust te worden met ATB waarna ze gehomologeerd kunnen worden (wat geen problemen zou mogen geven aangezien de BR-189 (ook gebouwd op het Eurosprinter platform) reeds gehomologeerd is voor Nederland…

Reacties zijn gesloten.