fbpx

Treinverkeer rond Den Haag tot en met 2 maart uitgedund

Door herstelwerkzaamheden aan wissels bij Den Haag kunnen niet alle treinen rijden. Dit zal zeker tot en met 2 maart duren. Het is nog niet bekend welke beperkingen dit zijn. Hier hopen NS en ProRail binnenkort meer duidelijkheid over te kunnen geven.

De problemen begonnen woensdag toen tijdens controles werd vastgesteld dat vier wissels rond Den Haag en Rotterdam niet aan de veiligheidseisen voldeden. ProRail spreekt van een incident en benadrukt dat de eerdere ontspoorde trein door een vermoedelijk defecte wissel er los van staat.

Vaste stand
Vandaag reden er alleen minder treinen tussen Den Haag en Utrecht, donderdag was ook het treinverkeer tussen Rotterdam en Den Haag en Rotterdam en Utrecht beperkt. Enkele wissels zijn weer terug in dienst, en één wissel is geklemd. Dat betekent dat die wissel in een vaste stand ligt en niet bediend kan worden. Wel kunnen er treinen overheen rijden.

Weekend
Omdat er in het weekend minder treinverkeer is, zullen zaterdag en zondag wel vrijwel alle treinen rijden. Alleen zaterdag 22 februari in de ochtend tot 9:30 uur kunnen er treinen uitvallen. Wat de beperkingen vanaf maandag 24 februari zullen zijn is onduidelijk. Het is mogelijk dat men er voor kiest om alle intercity´s naar Den Haag weer te laten rijden maar op een ander traject rond Den Haag treinen laat uitvallen.

  • Update: inmiddels zijn de beperkingen wel duidelijk. Van 24 tot en met 28 februari rijden er twee in plaats van vier intercity´s per uur tussen Den Haag en Utrecht. Daarnaast vervallen de sprinters Den Haag – Gouda Goverwelle. De beperkingen voor 1 en 2 maart zijn nog niet bekend.

Spoor is veilig
Politiek, reizigersorganisaties en vakbonden hebben vanwege de problemen om opheldering gevraagd. Alhoewel de spoedreparaties zorgelijk zijn, wil dit niet per se zeggen dat het spoor onveilig is. "Het spoor is in het algemeen juist het meest veilige vervoersmiddel. Veel veiliger dan de auto, motor of fiets bijvoorbeeld. Dat neemt niet weg dat het zorgelijk is dat meerdere wissels in een dergelijk slechte toestand kunnen komen dat ingrijpen direct noodzakelijk is" legt redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. 

Overlast heel vervelend
Volgens Van Kuyeren zijn de beperkingen vooral vervelend. "De kapotte wissels zijn gelukkig tijdig opgemerkt en men heeft gekozen voor veiligheid. Dat is natuurlijk heel goed, maar dat neemt niet weg dat beperkingen vervelend zijn, en de vraag is of dit voorkomen had kunnen worden."

Wisselproblemen
Het spoor mag dan veilig zijn, toch zijn de problemen opmerkelijk. In januari ontspoorde een intercity, vermoedelijk vanwege een defect wissel. Uit voorzorg waren er vervolgens spoedreparaties bij tientallen wissels. Die moesten opnieuw afgesteld worden, of er moesten onderdelen vervangen worden. Bij de problemen rond Den Haag en Rotterdam gaat het om een ander type wissel. ProRail spreekt daarom van incidenten die geen verband hebben met elkaar.

Nul verwijtbare storingen
Vorig jaar waren er ook spoedwerkzaamheden. Niet vanwege wisselproblemen, maar omdat het spoor extra snel gesleten leek te zijn. Later bleek dat dit toch iets minder erg was dan gedacht. ProRail heeft de ambitie om nul verwijtbare storingen te realiseren. Of de hudige problemen vermijdbaar waren wil de spoorbeheerder nog niet zeggen. "Deze week is een aantal keer de vraag gesteld of de problemen in Rotterdam en Den Haag met de wisselcomplexen te voorkomen waren met meer onderhoud. Het is te vroeg om hier al antwoord op te kunnen geven omdat we dit eerst uitgebreid willen onderzoeken" meldt ProRail.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *