X

Dijksma: Spitsheffing bij trein niet logisch

Foto: Ministerie van Infrastructuur

Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is geen voorstander van een spitsheffing op het spoor. Dat is een van de maatregelen waarover de NS nadenkt om de drukte in de spits te beteugelen, zo maakte het bedrijf eerder deze maand bekend.

Een spitsheffing is volgens Dijksma “niet logisch” als je juist automobilisten uit de spits in de trein wilt krijgen. Zij voelt veel meer voor het idee om een treinkaartje in de daluren nog verder in prijs verlagen, zei de bewindsvrouw donderdag tijdens een debat over het spoor in de Tweede Kamer.

In de Kamer is ook niet veel enthousiasme voor het idee van de NS. Onder meer PVV, D66 en CDA zijn er tegen. De Tweede Kamer heeft eerder echter wel ingestemd met de huidige concessie. Daarin staat geregeld dat NS een spitstoeslag mag vragen, op voorwaarde dat de treinkaartjes in de daluren goedkoper worden. Hoogleraar Bert van Wee zei eerder in een interview met Treinreiziger.nl dat meer prijsmechanisme verstandig is, zoals duurdere abonnementen of een korting als de spits gemeden wordt.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on June 23, 2017, 2:53 pm

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (4)

  • Het is maar de vraag hoe effectief een spitsheffing zal zijn. De meeste mensen die tijdens het spitsuur reizen hoeven niet zelf hun treinkaartje te betalen. Het gaat om werknemers met een reiskostenvergoeding en studenten met een reisproduct. Zij merken niets van een prijsverhoging. Mensen die zelf hun kaartje kopen en een keuze hebben om buiten de spits te reizen, worden nu al voldoende gestimuleerd dat te doen met goedkope abonnementen en rustigere treinen. Dus op welke doelgroep is dit plan nu eigenlijk gericht? Incidentele reizigers zonder abonnement, die geen reiskostenvergoeding krijgen en gedachteloos tijdens het spitsuur een trein nemen, terwijl ze ook wel een uurtje later hadden kunnen gaan? Hoe groot is die doelgroep? En is die doelgroep nu echt gevoelig voor een spitsheffing? Ga je niet vooral mensen treffen die simpelweg geen keuze hebben om buiten de spits te reizen?

  • Ik heb een NS abonnement en krijg van mijn werkgever een reiskosten vergoeding. De berekening van dit bedrag is echter voor iedereen binnen ons bedrijf gelijk en gebaseerd op wat er maximaal onbelast mag worden vergoed (aantal kilometers x 2 x €0.19 x 214 werkdagen). Het maakt niet uit hoe je naar werk komt, met het OV, met eigen auto, scooter, brommer, fiets, carpoolen; de berekening blijft hetzelfde.
    Als door een spitsheffing mijn abonnement duurder wordt blijft mijn reiskostenvergoeding gelijk. Ik zou dus wel wat merken van een spitsheffing.

    • De meeste bedrijven doen dat niet zo. Ik denk dat het bij u ook niet zo gaat. Velen betalen niets voor de eerste 30km. Fietsen doet men tegen eigen kosten, net als de auto voor die afstand. OV abonnementen worden 1 op 1 vergoed. Lease autorijders hebben het mooist want die krijgen alles vergoed en mogen vaak ook nog met de auto (of een grotere huurauto) op vakantie. Geen wonder dat iedereen daar zo tuk op is.

  • Spitsheffing is natuurlijk contraproductief zoals de Stas al aangeeft. Spoor en metro is per ontwerp spitsvervoer. Een dalurenkorting is logischer en, hoera, die is er al. Niets aan veranderen!