Extra toezicht tijdens tests hoogfrequent spoor

Spoortbeheerder ProRail heeft extra maatregelen aangekondigd om de proefdagen met het zogeheten spoorboekloos rijden goed te laten verlopen. Vanaf 6 september voeren de Nederlandse Spoorwegen en ProRail  testen uit waarbij zes keer per uur een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven rijdt. Er wordt veertien woensdagen proefgedraaid. Vanaf december wordt het hoogfrequent spoor vervolgens definitief ingevoerd.

Bij hoogfrequent spoor is het belangrijk dat treinen op tijd rijden. Als een trein vertraagd is, is de kans groter dat dit langer doorwerkt omdat er nog sneller een volgende trein achter de vertraagde trein komt. Vertragingen op het spoor zijn vaak het gevolg van spoorlopers, zelfmoorden, sein- of wisselstoringen of een defecte trein. Om juist die oorzaken aan te pakken heeft ProRail een reeks maatregelen genomen om de proefdagen soepel te laten verlopen.

Zo wordt er extra gesurveilleerd langs het spoor. Bij een aantal spoorwegovergangen zullen verkeersregelaars actief zijn en worden er camera’s geplaatst. Om spoorlopen te voorkomen zijn nieuwe hekken geplaatst en zijn natuurlijke barrières als slootjes aangelegd.

Reizigersorganisaties hebben recent negatief geadviseerd op de tests. Ze vinden dat dit teveel van reizigers vraagt, omdat steeds één keer per weer de dienstregeling op de schop gaat. Tenminste, op de corridor Amsterdam – Eindhoven. Tijdens de proef rijden er in de spitsuren overigens ook elke tien minuten een Sprinter tussen Utrecht en Houten.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on 4 augustus 2017 11:15

Share

Recent Posts

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

13 uur terug

Treinen sloegen vorig jaar bijna 2800 keer station over

Treinen van NS zijn vorig jaar 2788 keer voorbijgereden aan een station waar ze eigenlijk…

2 dagen terug

Oudste Koploper maakt afscheidsrondje dwars door Nederland

Vrijdag is de laatste dag dat NS ICMm-treinstel 4011 inzet. De Koploper reed al sinds…

5 dagen terug

Tsjechische trein vertrekt zonder machinist en ontspoort, geen gewonden

Bij het Tsjechische dorpje Klínec, zo'n twintig kilometer ten zuiden van hoofdstad Praag, is donderdagmiddag…

6 dagen terug

Conducteur mishandeld in Purmerend: jongens van 13 en 14 aangehouden

Twee jongens van 13 en 14 jaar zijn dinsdagavond aangehouden voor de mishandeling van een…

1 week terug

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig op hernieuwbare energie laten rijden. In Nederland is…

1 week terug