X

Extra toezicht tijdens tests hoogfrequent spoor

Spoortbeheerder ProRail heeft extra maatregelen aangekondigd om de proefdagen met het zogeheten spoorboekloos rijden goed te laten verlopen. Vanaf 6 september voeren de Nederlandse Spoorwegen en ProRail  testen uit waarbij zes keer per uur een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven rijdt. Er wordt veertien woensdagen proefgedraaid. Vanaf december wordt het hoogfrequent spoor vervolgens definitief ingevoerd.

Bij hoogfrequent spoor is het belangrijk dat treinen op tijd rijden. Als een trein vertraagd is, is de kans groter dat dit langer doorwerkt omdat er nog sneller een volgende trein achter de vertraagde trein komt. Vertragingen op het spoor zijn vaak het gevolg van spoorlopers, zelfmoorden, sein- of wisselstoringen of een defecte trein. Om juist die oorzaken aan te pakken heeft ProRail een reeks maatregelen genomen om de proefdagen soepel te laten verlopen.

Zo wordt er extra gesurveilleerd langs het spoor. Bij een aantal spoorwegovergangen zullen verkeersregelaars actief zijn en worden er camera’s geplaatst. Om spoorlopen te voorkomen zijn nieuwe hekken geplaatst en zijn natuurlijke barrières als slootjes aangelegd.

Reizigersorganisaties hebben recent negatief geadviseerd op de tests. Ze vinden dat dit teveel van reizigers vraagt, omdat steeds één keer per weer de dienstregeling op de schop gaat. Tenminste, op de corridor Amsterdam – Eindhoven. Tijdens de proef rijden er in de spitsuren overigens ook elke tien minuten een Sprinter tussen Utrecht en Houten.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

This post was last modified on August 4, 2017, 11:15 am

Treinreiziger.nl (Hildebrand) :

Bekijk reacties (4)

  • Zien we ook kans om 2x per uur een treintje van Breda via Rotterdam naar Amsterdam te laten rijden? Dat lukt al jaren niet ProFail.

    • De problemen hangen samen met de treinen. Veel uitval is ook toerekenbaar aan NS. Inmiddels 4x per uur een intercity over de HSL tussen Rotterdam en Breda.

  • Weet de NS/prorail dat er op het traject ook baanvakken zijn met twee sporen (o.a. Houten Castellum - Den Bosch). Gezien de huidige drukte met ic's, sprinters én niet te vergeten goederentreinen, is het spoorboekloos rijden een recept voor enorm veel vertraging op trajecten met twee sporen.

  • Ik krijg vandaag bericht per mail en per post dat wegens de frequentieverhoging van de ic's mijn reis richting Amsterdam 5 minuten langer zal duren en terug naar Limburg 3 minuten. Snapt u 'm nog?Wat ze niet vermelden is dat de aansluiting in Den Bosch richting Arnhem ook naar de mallemoer is. Deze klopte sinds december voor het eerst in zeker 40 jaar.
    Laat maar zitten, NS. Zorg eerst maar eens voor 4 sporen.