Internationale trein blijkt onveilig voor blinde reiziger

De deuren van de Intercity naar Brussel en Berlijn kunnen aan beide kanten open als de trein stil staat, ook als er geen perron is. Daardoor viel een blinde afgelopen vrijdag uit de trein in Roosendaal. Ook een andere blinde reiziger is recent bijna uit de trein gevallen. Dat meldt De Oogvereniging. NS heeft naar aanleiding van de incidenten maatregelen beloofd.

Bij binnenlandse treinen en de Thalys en ICE kunnen de deuren alleen open aan de perronzijde. De gouden regel voor de blinde treinreiziger is dan ook: als je op het knopje van de deur drukt en hij gaat open, dan is dat dus de kant waar het perron is. Afgelopen vrijdag ging dat mis. “Ik drukte op de knop, de deur ging open, ik zette een voet op de treeplank en het volgende dat ik herinner is dat ik driekwart meter lager op de kiezels zat” zegt de betrokken treinreiziger tegen het AD, die annoniem wil blijven.

De blinde treinreiziger heeft er geen letsel aan over gehouden. “Deze keer belandde ik op de kiezels en had ik geen verwondingen. Maar stel dat er een andere trein voorbij was gekomen, dan had dit echt veel erger af kunnen lopen. Ik was echt heel boos” blikt hij terug. Het incident in Roosendaal is niet het enige. Ook in een tweede geval ging het net goed omdat een blinde treinreiziger tijdig werd gewaarschuwd door zijn medepassagiers.

De Oogvereniging pleit al langer dat er in de trein wordt omgeroepen aan welke kant het perron komt. NS heeft tot nu toe nooit tegemoed willen komen aan die wens. Naar aanleiding van het incident in Roosendaal gaat het spoorbedrijf specifiek omtrent de Intercity Brussel en Intercity Berlijn wel omroepen aan welke zijde er uitgestapt kan worden. In Duitsland is dat al jaren de standaard.

“Wij willen natuurlijk ook niet dat dit gebeurt”, zegt NS tegen het AD. “Het kan alleen voorkomen bij de intercity´s naar Brussel en Berlijn en dan ook alleen als ze ´samengesteld´ zijn: een combinatie van Duitse rijtuigen met een Nederlandse locomotief, of Nederlandse rijtuigen met een Belgische loc. Die situatie is al jaren zo”, zegt NS in een reactie.  Door nu om te roepen aan welke zijde de trein stopt, moeten de internationale treinen ook voor blinden weer veilig worden.

Daarnaast geeft NS sinds enkele weken informatie over de uitstapzijde via de Reisplanner Xtra-app. In deze app is te horen of de uitstapzijde zich links of rechts bevindt ten opzichte van de rijrichting.

This post was last modified on 24 maart 2017 10:23

Share

Recent Posts

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

5 uur terug

Treinen sloegen vorig jaar bijna 2800 keer station over

Treinen van NS zijn vorig jaar 2788 keer voorbijgereden aan een station waar ze eigenlijk…

2 dagen terug

Oudste Koploper maakt afscheidsrondje dwars door Nederland

Vrijdag is de laatste dag dat NS ICMm-treinstel 4011 inzet. De Koploper reed al sinds…

5 dagen terug

Tsjechische trein vertrekt zonder machinist en ontspoort, geen gewonden

Bij het Tsjechische dorpje Klínec, zo'n twintig kilometer ten zuiden van hoofdstad Praag, is donderdagmiddag…

5 dagen terug

Conducteur mishandeld in Purmerend: jongens van 13 en 14 aangehouden

Twee jongens van 13 en 14 jaar zijn dinsdagavond aangehouden voor de mishandeling van een…

7 dagen terug

Alle Eurostar-treinen moeten in 2030 op duurzame energie rijden

Eurostar wil alle treinen in 2030 volledig op hernieuwbare energie laten rijden. In Nederland is…

1 week terug