Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft 10 miljoen euro beschikbaar gemaakt om de regionale trein Coevorden – Rheine mogelijk te maken. Dat schrijft de bewindsvrouw in een voortgangsbrief internationaal personenvervoer.
Het gaat om een voorlopige reservering “voor de benodigde aanpassingen aan de Nederlandse zijde tussen Neuenhaus en Coevorden” schrijft Van Veldhoven. De bedoeling is dat reizigers over 4 à 5 jaar, in 2025 kunnen instappen.
Met het aanpassen van het spoor kunnen reizigers vanuit Emmen straks gemakkelijker over de grens reizen. Naar verwachting zullen voornamelijk forensen die voor opleiding of werk tussen beide landen heen en weer pendelen en toeristen hier gebruik van gaan maken.
De provincie Drenthe is lovend over de aankomende verbinding. “Dankzij deze nieuwe verbinding stoppen vanaf 2025 internationale treinen in Coevorden en kunnen reizigers in plaats van vliegen kiezen voor een duurzamer alternatief binnen Europa” schrijft de provincie enthousiast.
In de praktijk zal de trein nauwelijks bijdragen aan minder vliegen: de nieuwe verbinding is gericht op kort regionaal verkeer en in veel mindere mate op langeafstandsreizigers. Op die afstanden is de auto veel eerder dan het vliegtuig een concurrent van de trein. Drenthe wijst er echter op dat door de nieuwe verbinding ook steden als Hannover, Berlijn en Bremen sneller bereikbaar worden.
De nieuwe verbinding zal feitelijk gaan om de bestaande trein Bad Bentheim-Neuenhaus, die straks door gaat rijden naar Coevorden. Hiervoor wordt ongeveer 30 kilometer bestaand goederenspoor opgewaardeerd naar reizigersvervoer. De trein zal straks stoppen in onder andere Emlichheim, Nordhorn, Bad Bentheim en Rheine.
De provincie Drenthe investeert € 3 miljoen. De Duitse samenwerkingspartners beslissen begin 2021 over de investeringen in het Duitse spoor (ca. € 29 miljoen).
This post was last modified on 25 december 2020 15:21
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…
Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…