Staatssecretaris: snijden in dienstregeling voorkomt lege bussen

Door het komende halfjaar te snijden in de dienstregelingen voorkomt het openbaar vervoer dat treinen, bussen en trams onnodig leeg rondrijden, met een hoop extra kosten tot gevolg. Dat zegt verantwoordelijk staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur).

1,5 miljard

De branchevereniging van ov-bedrijven (OV-NL) zegt dat er in de eerste helft van 2021 zo’n 10 procent minder capaciteit zal zijn. Bedrijven moeten op die manier kosten besparen omdat zij niet alle schade die zij door de coronamaatregelen lijden vergoed krijgen van de overheid.

Het kabinet zorgt er volgens Van Veldhoven voor “dat het openbaar vervoer overal in Nederland beschikbaar blijft voor al die mensen die ervan afhankelijk zijn”. Maar zij wijst erop dat daar “een hele grote kostenplaat” aan hangt. Dit jaar ging het om een bedrag van 1,5 miljard euro. Toch valt daarop wel iets af te dingen: sommige buurtbussen hebben maandenlang niet gereden. Ook mensen die om medische reden geen mondkapje kunnen dragen, kunnen nu geen gebruik maken van het ov.

Efficiënter

Volgens de staatssecretaris wordt nu gekeken waar het efficiënter kan. “Bijvoorbeeld net iets minder treinen, bussen en trams in de spits, omdat er toch ook minder reizigers zijn. Zo besparen we dan wat kosten.” Van Veldhoven benadrukt dat bedrijven nu al een tandje bij kunnen schakelen waar dat nodig is.

Witte vlekken

Met name hoogfrequente buslijnen gaan iets minder vaak rijden. Zo gaat de buslijn Nieuw Vennep – Amsterdam volgend jaar niet tot 12 x per uur rijden, maar tot 8 x per uur. In de NS-dienstregeling zijn er vooralsnog nauwelijks treinen definitief geschrapt. Wel rijden er tijdelijk gedurende de gedeeltelijke lockdown minder treinen.

Toch zijn er ook zorgen over de aanpak. Raymond Huisman, mobiliteitsexpert bij adviesbureau Goudappel-Coffeng, vertelt tegenover BNR Nieuwsradio dat het schrappen in de dienstregeling op lange termijn nog meer reizigers kan kosten. Het zorgt niet alleen voor een negatieve spiraal, maar kan ook consequenties hebben voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer. In dunbevolkte gebieden kunnen er ‘witte vlekken’ ontstaan zonder ov, waarschuwt de expert.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 25 december 2020 13:16

Share

Recent Posts

Lelylijn, open toegang en meer internationaal treinverkeer opgenomen in hoofdlijnenakkoord PVV, NSC, VVD en BBB

In het hoofdlijnenakkoord dat is opgesteld door de formerende partijen PVV, NSC, VVD en BBB…

4 dagen terug

Onderzoeksraad trekt conclusies na treinongeluk Voorschoten: onvoldoende aandacht voor veiligheid

Bij het onderhoud aan het Nederlandse spoorwegnet is er vanuit het ministerie van Infrastructuur en…

5 dagen terug

Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken vanwege gebrek aan animo

Vanwege enorm gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes…

1 week terug

Siemens levert materieel voor nieuwe hogesnelheidslijn tussen Los Angeles en Las Vegas

Het Amerikaanse treinconcern Brightline heeft bekendgemaakt dat Siemens de voorlopige uitverkorene is om materieel voor…

2 weken terug

NS doet oproep aan internationale reizigers: stem op Joost Klein

Joost Klein vertegenwoordigt Nederland deze week op het Eurovisie Songfestival en met zijn hitsong Europapa…

2 weken terug

Hogesnelheidstesten Flevoland van de baan

De langdurige testperiode voor hogesnelheidstreinen op de Hanzelijn en Flevolijn gaat definitief niet door. In…

2 weken terug