Foto: STBR / CC BY 2.5
De trein Enschede – Münster is steeds populairder geworden. In 17 jaar tijd is het aantal dagelijkse reizigers gegroeid van 4.000 naar bijna 10.000 (pre-coronatijdperk). Toch is de toekomst van de trein niet verzekerd: de Duitse zijde van de lijn wordt waarschijnlijk geëlektrificeerd terwijl dit aan Nederlandse zijde nog niet geregeld is.
“Door de vergevorderde elektrificatieplannen aan Duitse zijde vervalt de bestaande verbinding tussen Enschede en Münster na circa 2026” staat in een gezamenlijk document van de Euregio, de provincie Overijssel en een aantal andere partijen. Zij willen dit moment juist aangrijpen om te lobbyen voor investeringen en de treinverbinding te verlengen naar Zwolle. “Niets doen is geen optie” stelt onder andere gedeputeerde Bert Boerman van de provincie Overijssel.
Om de trein Münster – Enschede te behouden en door te trekken naar Zwolle is veel nodig. Niet alleen moet het spoor tussen Enschede en de grens geëlektrificeerd worden, ook is spoorverdubbeling gewenst. Bijvoorbeeld tussen Zwolle en Wierden, en om de stiptheid te verbeteren is ook een gedeeltelijke spoorverdubbeling tussen Enschede en Gronau gewenst. Daarnaast is het spoor Wierden – Hengelo druk bereden, daarom is ook daar een extra spoor nodig. Wat dat betreft lijkt er aan de gewenste directe trein een behoorlijk prijskaartje te hangen, de vraag is of daarvoor financiering komt. Een andere optie is om de trein te realiseren op de Sallandlijn (via Deventer).
Volgens de betrokkenen is een directe trein Zwolle – Münster echter noodzakelijk en vormt dit de ruggengraat van de sociaal economische ontwikkelingen in de regio. “Als het lukt grensbarrières te slechten en de regio beter met elkaar te verbinden heeft het gebied de kans zich tot een Euregionale metropool te ontwikkelen.”
De betrokken regionale overheden stellen in een document dat het cruciaal is dat op korte termijn al de eerste stappen worden gezet. “De besluitvorming rondom de spoorverbinding Münster – Enschede is in Duitsland verder dan in Nederland”. De bedoeling is dat ook Nederland de besluitvorming rondkrijgt, zodat in 2026 ook in Nederland de elektrificatie van de spoorlijn gereed is.
Om de plannen rond te krijgen start er in het eerste kwartaal een lobby voor de gewenste verbinding, Later volgend jaar, in het derde kwartaal, moet een ambitiedocument worden vastgesteld. In het voorjaar moet er dan een daadwerkelijke overeenkomst zijn om de trein Zwolle – Enschede – Münster te gaan realiseren. Maar dan is de treindienst er nog niet. Op zijn vroegst zal dat pas ergens tussen 2026 en 2032 het geval zijn. Na 2032 is het de bedoeling dat de treindienst wordt versneld tot een volwaardige IC/RE (versnelde regionale trein).
This post was last modified on %s = human-readable time difference 15:27
Een groot deel van het openbaar vervoer in de Randstad wordt mogelijk 11,7 procent duurder…
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil 4,6 miljoen euro extra uittrekken om de sociale…
In vrijwel het hele land is het treinverkeer op dinsdagochtend gehinderd door storingen en werkzaamheden.…
Het afstoten van taken door de NS kan de prijs van treinkaartjes niet drukken en…
Zwitserland is het walhalla voor treinliefhebbers. Het land heeft een uitgebreid spoorwegnetwerk, goed gebruikte lijnen…
Ook in België worden treinreizen goedkoper in de daluren. De Belgische treinmaatschappij NMBS voert een…